Savjeti stručnjaka
PRIMJERI, METODE PROVEDBE, SMJERNICE
Vježbe za razvoj slušne memorije
objavljeno: 16. studenoga 2017.

Kako bismo se pobrinuli da informacije ne prođu „kroz uši“, možemo provesti vježbe za razvoj slušne memorije. S takvim vježbama trebalo bi početi već u vrtiću i provoditi ih u nižim razredima osnovne škole.

Kako testirati slušnu memoriju djeteta?

Postoji prilično jednostavna tehnika za provjeru razine slušne memorije u djeteta. Potrebno je navesti četiri različita broja i zamoliti djecu da ih navedu obrnutim redoslijedom. Ako se dijete lako nosi s ovim zadatkom, broj brojeva treba povećati na pet, šest itd. Dobrim pokazateljem smatra se sposobnost ponavljanja šest ili više brojeva.

Kako razviti djetetovu slušnu memoriju?

Slušna memorija razvija se prirodno. Taj proces olakšava se čitanjem bajki, naglašavanjem i ponavljanjem važnih informacija.

Djeca brzo pamte melodije i zvuk glasa različitih ljudi. No prije polaska u školu tom bi procesu trebalo posvetiti više pozornosti.

PRIMJERI VJEŽBI ZA RAZVOJ SLUŠNE MEMORIJE

U osnovi vježbe za razvoj slušne memorije djece od šest do deset godina imaju obilježja igre.

 VJEŽBA „DESET RIJEČI“

Za ovu vježbu nije potrebna dodatna oprema. Potrebno je sporije izgovoriti deset riječi i zamoliti dijete da ponovi one kojih se može prisjetiti. Najbolje je izvoditi takvu vježbu s malom skupinom djece.

Ova se vježba može izvoditi na više načina. Jedna mogućnost uključuje dodavanje dodatne riječi na već najavljen popis. Najprije učitelj izgovori deset riječi. Nakon toga ih izgovara iznova, ali drugim redoslijedom. Zatim ponovo izgovara te riječi, mijenja njihov redoslijed i dodaje bilo koju riječ koja prije nije bila na popisu. Djeca trebaju prepoznati ubačenu riječ.

U toj vježbi također je moguće ponuditi djeci ne samo da navedu sve riječi kojih se mogu sjetiti nakon slušanja nego i da ih razvrstaju prema generičkim obilježjima. Na primjer, možete tražiti da ponove riječi koje označuju odjeću, prijevoz itd. Ili ih možete zamoliti da ono što su čuli kombiniraju u parove (vilica – žlica, medvjed – brlog…)

Da biste ih zainteresirali za vježbu, možete je organizirati kao igru „U dućanu“. Učitelj izgovara frazu: „Danas u svom dućanu prodajem…“ Nakon izgovorenih riječi dijete ponavlja one riječi koje označuju ono što bi želio kupiti. Svi proizvodi kojih se uspije prisjetiti, smatraju se kupljenima i njegovi su.

 VJEŽBA „SNJEŽNA KUGLA“

Ova vježba temelji se na višestrukom ponavljanju i postupnom povećavanju količine riječi koje treba zapamtiti. Pri izvođenju vježbe preporučuje se rasporediti djecu u krug.

Prvo dijete navede bilo koju riječ, a njegov susjed mora tu riječ ponoviti i dodati svoju. Treći igrač ponavlja dvije prethodne riječi i dodaje svoju. Preporučuje se ograničiti riječi na određenu temu. Igra se nastavlja sve do posljednjeg sudionika (ne bi trebalo biti više od 15 sudionika). Ako neko dijete ne uspijeva ponoviti cijelu seriju, sva djeca koja su već dodala svoju riječ, moraju još jedanput po redu izgovarati sve riječi ispočetka, a zatim igra ide dalje.

Prema istom načelu, vježba se može izvoditi rečenicama. Prvo dijete izgovara rečenicu od dvije riječi, a ostali je postupno proširuju dodajući svaki po jednu riječ.

 VJEŽBA „ŠTO JE KOJE BOJE“

Učitelj treba pripremiti bojice, tematski crtež i s njim povezanu priču. Djeca pozorno slušaju priču i imaju zadatak zapamtiti koje su boje predmeti na slici. Nakon toga dužni su pravilno ukrasiti sliku. Vježba može imati raznovrsne teme: „Ukrašavamo bor“, „Oslikavamo ogradu s prijateljima“, „Beremo cvijeće“, „Odijevamo se za praznični bal“ itd.

 VJEŽBA „CRTAJ PREMA OPISU“

Možete malo zakomplicirati prethodnu vrstu vježbe. Potrebno je pripremiti čiste listove papira i obične olovke. Učenici pozorno slušaju opis nekog predmeta ili junaka, a potom ga pokušavaju nacrtati sa što više opisanih detalja.

Najbolje bi bilo da je tema nekakav nestandardni predmet: palača s tornjevima, stupovima i prozorima, stranac, karnevalski kostim, neobični krajolik itd.

 VJEŽBA „IZBOR“

Prije izvođenja vježbe djeci se daju upute o tome što su točno dužni zapamtiti. Na primjer, učitelj saopćava da će pročitati priču, a njihov zadatak je upamtiti imena životinja koje se pojavljuju u priči.

Moguće je, primjerice, prilagoditi priču Vuk i sedam kozlića dajući svakom kozliću ime koje će djeca morati zapamtiti. Za ovu vježbu pogodna je i bajka Snjeguljica i sedam patuljaka ili bilo koja druga bajka.

………………

NAPOMENA

  • Pedsovet.su jest ruska stranica namijenjena pedagozima i učiteljima, a prenosi novosti, metode, mišljenja, istraživanja te pruža potporu odgovarajući na pitanja publike i otvarajući teme na forumu.
  • Izvor: pedsovet.su