Savjeti stručnjaka
OZBILJAN PROBLEM U SREDNJOŠKOLSKIM UČIONICAMA
Kako učenike potaknuti da pročitaju ono što ste im zadali
objavljeno: 28. kolovoza 2019.

… djeca čitaju vrlo različitim tempom te neka završavaju sa svojim zadatcima mnogo prije ostalih. To znači da učenici jednostavno moraju čitati i kod kuće. No svi mi znamo da to stvara dodatni problem, zbog toga što će mnogi doći nepripremljeni na sat sljedećeg dana.

Željela bih da vam mogu dati neko čarobno rješenje za ovaj problem, ali ga nemam. I ja sam suočena s istim problemom svakog dana.

Ipak, imam nekoliko strategija koje mogu pomoći.

Najprije, ja počinjem svako polugodište RADIONICOM ČITANJA. Najbolji način da privučete učenike koji nevoljko čitaju jest da im dopustite da sami nađu knjigu koju žele čitati. Oni i dalje imaju svoju obvezatnu lektiru, ali tek poslije u polugodištu, nakon što su djeca imala prilike pročitati knjige koje su izabrali sami. Ja se nadam da će do tog trenutka oni biti voljniji pročitati nešto što sam ja odabrala, zbog toga što su zavoljeli čitanje.

Druga stvar koju činim da bih se pobrinula da moji učenici čitaju jest da provedem neko vrijeme na njihovim omiljenim mrežnim stranicama.

Znate na koje mislim:

Uglavnom, ako postavljam pitanja ili oblike ocjenjivanja na koje oni mogu naći odgovore bez čitanja, tada sam i ja dio problema. Nađite pjesmu ili članak koji se odnosi na nešto u tekstu i neka vam učenici pokažu svoje poznavanje lika ili teme tako da povežu to dvoje. Ili neka objasne na koji način je neki lik poput njih samih ili poput nekog koga znaju. Pitanja koja povezuju njih i tekst ili jedan tekst s drugim tekstom mnogo su teža za guglanje.

Zapravo, ja svojim učenicima postavljam vrlo malo pitanja o samim tekstovima koje čitaju. Umjesto toga, ja ih podučavam kako da pišu bilješke i tražim od njih da dođu na sat s bilješkama koje su napisali u vezi sa zadanim tekstom.

Ja im unaprijed kažem što moraju tražiti i kažem im neka uzmu po jednu cijelu stranicu za određeni element. Npr. ako čitamo neki roman, oni će na vrh stranice napisati imena likova i zapisivati bilješke o svakom liku posebno. Isto će učiniti i za teme ili motive koje im kažem neka prate tijekom čitanja.

Ali čekajte… kako biti siguran da će učenici to doista učiniti?

Na svakom satu učenici će raspravljati o onome što smatraju važnim za svaki odjeljak. Na početku svakog sata na brzinu provjerim tko je napisao bilješke a tko nije. Oni koji nisu napisali domaću zadaću, ne mogu sudjelovati u grupnoj raspravi. Ja ih pošaljem u školsku knjižnicu da pročitaju tekst, ili ima kažem neka ga pročitaju u učionici. Riječ je o tome da oni ne mogu jednostavno sjediti u skupini i imati koristi od tuđeg rada, oni moraju to sami učiniti. Prvih nekoliko puta kada to napravim, uvijek se nađe veći broj učenika koji moraju prosjediti ostatak sata čitajući ono što nisu napravili kod kuće. No nakon što shvate da se ne šalim, brzo počnu obavljati svoje dužnosti. To doista funkcionira.

Osim te strategije zapisivanja bilježaka, ja zadajem i mnogo vježbi za kritičko razmišljanje s učenicima koje zahtijevaju od njih da uistinu pročitaju i razumiju tekst.

Npr. mogu im dati zadatak koji od njih zahtijeva da napišu sastavak o svrsi pojedinog poglavlja knjige i da zajednički povezuju svoje ideje i grade na njima.

Također tražim od njih da izaberu naslov za poglavlje ili sekciju i objasne zašto su odabrali taj naslov. Svaka od tih aktivnosti zahtijeva dublje razumijevanje čitanja i učenicima je teže varati kod takvih zadataka. A zatim, nakon što učenici dođu na sat znajući da ćete im dati zadatak koji zahtijeva tu vrstu razumijevanja, oni će biti skloniji obaviti svoj posao.

Dakako, ja znam da postoje djeca koja ne čitaju i oslanjaju se na internet ili filmove, a ne na vlastito mišljenje.

Ali znate što? Uvijek će postojati takva djeca. Nažalost, katkad ne uspijemo doprijeti do svih njih. Ipak, smatram da ove strategije mogu veći broj njih potaknuti da čitaju.

………………

NAPOMENA:

  • Portal Teachers Pay Teachers zajednica je koja se sastoji od milijuna edukatora koji žele s drugima podijeliti svoj rad, svoje uvide i svoju inspiraciju.
  • Izvor: blog.teacherspayteachers.com