„Što to podučavaju djecu u tim školama?“ „Koliko je to drugačije od onoga što smo učili kada sam ja išao/išla u školu?“ Ipak, čini se da stvari doista jesu vrlo drugačije čak i u usporedbi s razdobljem od prije samo pet godina.
DESET NAČINA NA KOJE SE PODUČAVANJE PROMIJENILO OTKAD STE POČELI PODUČAVATI
■ PODACI (O POSTIGNUĆIMA UČENIKA, PRIMJERICE) VIDLJIVIJI SU OD SADRŽAJA.
■ UČITELJI SU ONI KOJI VODE SVE OVE PROMJENE.
■ MEDIJI SU OSMIŠLJENI DA BUDU DVOSTRUKI I PODIJELJENI.
Zašto je to važno? Digitalni uređaji promijenili su sve. Oni promoviraju personalizaciju, nude izravan pristup svemu, podupiru miješanje medija, interaktivni su i mobilni. Iako u obrazovnom sustavu još nije posve usvojen posljednji element, prva četiri u međuvremenu nam daju dovoljno toga za rad.
Ako pismenost podrazumijeva kako čitati i pisati, tada se sve što je pročitano ili napisano/stvoreno digitalnim putem ponajprije svodi na čitanje i pisanje, ali s jednom jedinstvenom nijansom. Socijaliziranje ideja, višestruki modaliteti, beskrajni akronimi i inicijali, fluidan prijenos iz jedne forme u drugu.
Sve to zahtijeva od učitelja spretnost i vještinu da provedu prilagodbe u svojoj praksi.
■ APLIKACIJE VIŠE NISU TOLIKO POPULARNE MEĐU UČITELJIMA.
Mnogi su učitelji odustali od aplikacija ili se njima koriste na neki neizravan način, a ne više kao da su novi udžbenici.
Mobilnost je na prvome mjestu.
Informacija, komunikacija, potraga, kupnja, identitet – sve se to ponajprije svodi na mobilnost.
Mobilno učenje također je popularno. Učenici mogu otići sa svojih mjesta i šetati učionicom. Zapravo, u okružju koje promiče progresivno učenje, učenici imaju potrebu kretati se, a strategije samonadzora pomažu im u samostalnom radu. Oni mogu biti u kontaktu s drugim učionicama, upustiti se u suradnju s drugim školama na zajedničkim projektima te sudjelovati u iskustvenom učenju u lokalnim zajednicama.
Lako je ne uvidjeti kakvu dramatičnu promjenu sve to znači za obrazovanje.
■ RAVNOPRAVNOST I IDENTITET ZA UČENIKE SU VAŽNIJI NEGO IKAD PRIJE.
Ravnopravnost je sve više predmet rasprave u posljednjem desetljeću. Tijekom 1990-ih profiti, korporacijska pohlepa i politika sustava bile su manje vidljiva niša. Razni protestni pokreti širom svijeta to su promijenili, a milenijalci su to preuzeli kao važnu temu za svoju generaciju.
Pristup tehnologiji, socioekonomska pitanja, jezične barijere, kulturološki indiferentno standardizirano ocjenjivanje, WiFi brzine i desetci drugih stvari više nisu drugorazredna pitanja, nego temeljni problemi s kojima se učitelji moraju suočiti u kurikulom, podučavanjem te angažmanom u zajednici. Prenošenje sadržaja više jednostavno nije dovoljno.
Učitelji su ujedno diplomati onoga što su često vrlo loše školske politike te pravobranitelji za učenike i obitelji.
■ UČENICI I UČITELJI UVIJEK SU POVEZANI.
Od učitelja se očekuje da podučavaju, planiraju, objavljuju, dijele i surađuju s drugim učiteljima i zatim da pružaju potporu svojim učenicima da i oni učine isto sa svojim vršnjacima.
Tu je prvi korak pomoći učenicima da prepoznaju potencijalne suradnike – često u drugim zemljama, u kojima se govore drugi jezici. Ja nisam podučavao prije dvadeset godina, ali pretpostavljam da tada to nije bilo uobičajeno.
■ DIGITALNE IGRE ZAPRAVO SU KORISNE ZA UČENJE.
One su, primjerice, jedan od najboljih načina za ponavljanje sadržaja.
Zamislite koliko bi to bilo neobično prije 25 godina.
■ TEHNOLOGIJA IMA POTENCIJAL PROMIJENITI SVE.
„Uspavani div“ u obrazovanju (dobro, osim roditelja) jest adaptivni softver. To je ono što bi moglo promijeniti obrazovanje dok ono pokušava naći smisao u novom svijetu i novim očekivanjima.
Danas imamo pristup aplikacijama koje se prilagođuju učenikovoj razini na način na koji učitelji to ne mogu. Da, takve tehnologije mogu i vjerojatno hoće zamijeniti učitelje u pogledu mnogih zadataka temeljenih na vještinama koji se mogu automatizirati bez gubitka učinkovitosti. A u obrazovnom sustavu koji ovisi o kurikulu postoji mnogo takvih zadataka.
■ INFORMACIJE SU SVUGDJE, ALI MUDROST JE RIJETKOST.
Pokušajte uvjeriti učenika da vas sluša kako objašnjavate neki koncept kada on može jednostavno guglati to u nekoliko sekundi, a zatim pristupiti cijelom kanalu na YouTubeu posvećenu toj istoj tematici ili skinuti predavanja oksfordskog profesora o istoj temi.
U 21. stoljeću učitelji moraju reagirati na to, i to u isto vrijeme dok rade u obrazovnim ustanovama koje nastavljaju funkcionirati kao da su posve nesvjesne tih činjenica. A budući da je teško služiti dvama gospodarima, što možemo učiniti? Na nastavi učiniti ono što vam se kaže, a zatim pročitati ovako nešto samo iz zabave?
To je današnji svijet kojem se učitelji moraju prilagoditi.
…………………..
NAPOMENA
- TeachThought jest portal posvećen potpori i obrazovanju edukatora i razvoju podučavanja u 21. stoljeću. TeachThought ponajprije prenosi teme vezane za istraživanje novih modela podučavanja i uloge igre u učenju te pomaže edukatorima da usavrše vlastiti zanat u današnjim učionicama.
- Izvor: teachthought.com