Školstvo u medijima
DANSKI PRIMJER ■ DJECA DOLAZE U ŠKOLU DRUŽITI SE I UČITI, A TO SE NE RADI NA MREŽI
Tri načina kako učiniti školu mjestom na kojem se doista želi učiti – danski recept
objavljeno: 3. siječnja 2018.

O tome kako učiniti školu ugodnom i spojiti školu sa sportom, govori Anders LONKA, arhitekt danskoga arhitektonskog studija Adept i partneri,  dobitnika Martelove nagrade EdDesign Award za arhitekturu zgrada za pohađanje nastave.

Shvatite da školski predmeti nisu najvažniji

Djeca dolaze u školu družiti se i učiti o svijetu oko sebe. Tomu se ne bi trebalo učiti na mreži, posebno ne u početnim razredima. Djeci je potrebna prava komunikacija: provoditi istraživanja zajedno, raditi u timu, donositi zajedničke odluke. Komunikacija je u školi mnogo važnija od fizike, matematike ili stranog jezika.

Na primjer, trenutačno radimo na projektu jedne škole u Kopenhagenu. Njezin obrazovni program temeljit će se isključivo na projektnim aktivnostima, a ne na udžbenicima. Umjesto predmeta postojat će dva smjera, prirodne i humanističke znanosti, a nadzirat će ih dva učitelja.

Ishod je učenja prema takvu programu opipljiv. Ako djeca uče pripremati izložbu ili razrađuju idejno rješenje konkretnog problema, oni istodobno primjenjuju sva stečena znanja. Škola se mora pomaknuti s teorije na praksu, na primjenu matematike, fizike i drugih znanosti u životu.

Dopustite djeci da sudjeluju u razvoju škole

Djeca ne mogu i nisu dužna sjediti na mjestu, a škola je ponajprije dužna odgovoriti na njihove potrebe. Zbog toga je u školama potrebno stvoriti mobilno okružje. Najprije razradimo projekt razvoja škole, a zatim uvedimo, primjerice, namještaj kako bi ga djeca i zaposlenici mogli testirati. Nakon toga djeca odabiru stvari kojima su se doista služili i opišu što im se svidjelo, a što ne.

Važno je organizirati školu tako da djeca zapravo ne požele sjediti na jednome mjestu. Umjesto stuba može se postaviti tobogan ili zid za penjanje kojim se može kretati s jednoga kata na drugi. U takvu prostoru uvijek postoji rizik, ali nije potrebno zaštititi djecu od ikakve opasnosti. Naprotiv, moramo im dati priliku da preuzmu rizike kako bismo ih naučili kako realno procijeniti svoje sposobnosti i snage.

Kombinirajte obrazovanje sa sportom i kulturom

Nedavno je u skandinavskim zemljama načinjena prva građevina u kojoj se spajaju kultura, obrazovanje i sport. Zove se KU.BE.

To je prostor u kojem je sve organizirano tako da je moguće vježbati, primjerice, jogu i umjetnički performans, to jest, danas pohađate nastavu ili ste na koncertu, i netko vam kaže: „Znate, sutra ćemo imati satove plesa, navratite.“ I to doista djeluje.

Tako je i u školi. Prostor bi trebao biti univerzalan, ujediniti komunikaciju s pokretom. Iz škole bi učenici trebali izlaziti sretni, zdravi, sposobni misliti izvan okvira i spremni za komunikaciju s ljudima. A to umnogome ovisi o okružju za učenje.

………………

NAPOMENA

  • Mel.fm je stranica na ruskom jeziku posvećena obrazovanju i odgoju.
  • Izvor: mel.fm