MOZAK I UČENJE

Brze vježbe za učionicu koje mogu pomoći u borbi protiv stresa

četvrtak, 11. siječnja 2018.

Ove stanke za mozak i vježbe za pozornost mogu pomoći učenicima da se nose sa stresom i traumom i koncentriraju na učenje.

Brze vježbe za učionicu koje mogu pomoći u borbi protiv stresa

Trauma i nedaće koje učenici donose sa sobom u učionice širom svijeta mijenjaju način na koji edukatori moraju pristupiti učenju i akademskom uspjehu. Velik broj djece u javnim školama živi u kućanstvima s niskim prihodima, a kad razine siromaštva dosegnu 50 posto, to obično uključuje i znatan pad u akademskom uspjehu na svim razinama. Osim toga, 25 posto svih adolescenata – a 30 posto djevojčica – pati od poremećaja anksioznosti.

Naše nedaće i traume prebivaju u našoj biologiji, a ne u našoj psihologiji i umu, stoga mi edukatori moramo pripremiti mozgove svojih učenika za učenje. To zahtijeva dublje razumijevanje načina na koje naši mozgovi funkcioniraju i kako reagiraju na razne okolnosti, te kako izgradnja odnosa i primjena strategija koje potiču regulaciju emocija mogu pozitivno utjecati na emocionalno, fizičko i kognitivno zdravlje.

Željela bih opisati neke prakse koje ne samo da u mozgu pogađaju područje zaduženo za reagiranje na stres nego i senzorne i motoričke sustave u području moždanog debla. Ti su sustavi često narušeni zbog kroničnog stresa koji je neurobiološki reprogramirao način na koji mozak djeteta ili adolescenta reagira na nedaće.

■  STANKE ZA MOZAK

Stanke za mozak stimuliraju mnoga područja u mozgu koja su zaslužna za obraćanje pozornosti na novost i znatiželju, pokreću motoričke i senzorne sustave dok iniciraju regulaciju emocija u reaktivnijim i primitivnijim područjima mozga. Opisat ću nekoliko stanki za mozak koje možete iskušati u razredu.

SMIJEŠAN GOVOR: Neka učenici dotaknu nepce jezikom i počnu govoriti. Smislite razrednu pjesmu koju možete zajedno pjevati, ili neka se učitelj obrati razredu, oblikujući ono što bi želio da učenici kažu.

ISTEZANJE JEZIKA: Neka učenici čistim rukama ili istegnu jezik koliko mogu. Neka upotrijebe papirnati rupčić za svaki slučaj. To opušta grlo, gornji dio vrata i moždano deblo. Što biste vi dodali tomu da učinite ovu aktivnost smiješnom?

PJEVUŠENJE: Postoji mnogo načina na koje možete uključiti pjevušenje kao stanku za mozak ili za početak sata. Neka učenici pomiču ruke i noge uz nečije pjevušenje. Ta aktivnost smanjuje stres i napetost.

CRTANJE S POMOĆU OBJE RUKE: Neka učenici u svaku ruku uzmu po jedan marker drugačije boje i crtaju uz ritam neke glazbe 30 sekundi. Kada završe, provjerite jesu li se crteži pretvorili u nešto poznato ili neobično. Neka podijele svoje crteže s kolegama i smisle ime za njih.

CRTANJE RIJEČI: Neka učenici napišu svoju omiljenu riječ četiri puta dominantnom rukom i zatim ponove postupak drugom rukom. Raspravljajte s njima o tom iskustvu, pitajte ih kojom im je rukom bilo teže pisati i zašto te što se dogodilo u njihovim mozgovima kada su pisali nedominantnom rukom.

■  VJEŽBE POZORNOSTI

Vježbe pozornosti ublažavaju način na koji mozak reagira na stres te stimuliraju održavanje pozornosti i regulaciju emocija. Reguliran i miran mozak jest mozak koji je spreman za duboko učenje.

Kada svjesno primjenjujemo osjećaje, dah, kretanje i svjesnost našeg tijela, mi aktiviramo ona područja u mozgu koja obraćaju pozornost na ono što se događa u danom trenutku, a istodobno potičemo područja koja trebamo za učenje, pozornost i angažman. Podijelit ću s vama četiri vježbe za pozornost.

KOCKA LEDA: Podijelite svakom učeniku po jednu kocku leda i rupčić kojim će je držati. Dok drže kocku leda, recite im neka se usredotoče na osjećaj koji pritom imaju u rukama i na ono na što ih taj osjećaj podsjeća. Mogu li i dalje mirno sjediti i čekati da se kocka leda otopi?

DUBOKO DISANJE: Neka učenici saviju nožne prste i prekriže noge pri gležnjevima. Zatim neka prebace lijevu ruku preko desne ruke, stisnu dlanove zajedno i – držeći dlanove spojenima – približe ih svojim prsima. Zatim neka se zadrže u tom položaju na 30 sekundi i pritom pet puta duboko udahnu. Nakon toga neka uzmu još 30 sekundi da bi ispravili prste, razdvojili noge, oslobodili i istegnuli te razdvojili ruke dok još pet puta duboko udahnu. Zatim ih pitajte ih kakav je bio osjećaj.

PA ŠTO?: Dok učenici zatvore oči i sjede na svojim mjestima, trebali bi vizualizirati zlatnu nit koja povezuje njihova srca s njihovim trbuhom. Dok udišu, neka zamisle pulsiranje u niti koja se kreće od njihovih trbuha do njihova srca; sa svakim izdisajem, neka zamisle da to pulsiranje putuje od srca dolje prema trbuhu. Dok učenici dišu, neka kažu samima sebi: „Pa što?“, ako im neka negativna misao padne na pamet.

OSJETILNE FRAZE: Za početak dana, neka učenici dijele tako da nacrtaju ili opišu kako se njihova tijela osjećaju. Neki izrazi koje možete iskoristiti su, primjerice, ovi: hladno / toplo / vruće; nervozno / leptirići/ mekano /zaglavljeno; oštro / tupo / svrbljivo; prazno / puno; opušteno / mirno / smireno; snažno / stisnuto / napeto; ošamućeno / nejasno / mutno.

Osjetilna sposobnost drugačija je od emocija u tome što ona opisuje način na koji tijelo reagira fizički. Djeca koja imaju problema s verbalnim izražavanjem mogu pokazati na mjesta na svom tijelu gdje je određen osjet smješten. Osjetilna svjesnost promiče kognitivni rast i samosvijest.

Kada učenici mogu identificirati ono što osjećaju, tada mogu locirati negativne osjećaje i slike. Takvo vježbanje pozornosti može se provoditi nekoliko puta na dan nakon različitih iskustava. Slijede pitanja koja možete postaviti kao dio te vježbe.

  • Što osjećate? Kao učitelj, počnite od toga da s učenicima podijelite i oblikujete vlastite osjećaje.
  • Gdje se to nalazi u tvom tijelu?
  • Koji bi mogao biti razlog za ove leptiriće?
  • Kako toplo, vruće, mekano, tupo itd. izgleda? Možete li to nacrtati?

………………

NAPOMENA:

  • Portal Edutopia mrežna je zajednica koja promiče i dijeli znanje o obrazovnim temama. Autori portala ističu projektno orijentirano učenje, profesionalni razvoj učitelja, društveno i emocionalno učenje, integraciju tehnologije itd.
  • Izvor: edutopia.org
Vezani članci
Školski portal: Više od 70 minuta učenja je – previše

Više od 70 minuta učenja je – previše

Trinaestogodišnji i četrnaestogodišnji učenici trebali bi dnevno potrošiti 60, najviše…

Školski portal: Učenje učenja za budućnost

Učenje učenja za budućnost

[ Napisala: Mr. sc. Mirta KOS KOLOBARIĆ, profesorica savjetnica, Ekonomsko-birotehnička…

Školski portal: 8 najvećih zabluda o učenju jezika

8 najvećih zabluda o učenju jezika

Ponovno je moj uspjeh izostao i ja sam jednostavno zaključila…

Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Predstavljen udžbenik za hrvatsku nastavu u inozemstvu

Predstavljen udžbenik za hrvatsku nastavu u inozemstvu

Prvo zagrebačko predstavljanje udžbenika za hrvatsku…

Školski portal: Pjesme na nastavi biologije i kemije

Pjesme na nastavi biologije i kemije

Ovih dana to i mene muči,…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…