Jučer-danas-sutra
NASTAVNI TIMOVI I MEĐUSOBNO PONAŠANJE
Kako pozitivna i negativna klima među učiteljima utječe na djecu
objavljeno: 11. siječnja 2018.

…manje se pozornosti posvećuje činjenici kako se nastavni timovi ponašaju jedni prema drugima.

Još nismo čuli od učitelja da kažu kako su slijedili karijeru u nastavi, jer vole raditi s drugima ili da osjećaju strast prema suradničkom poučavanju.

Istina, mnoge učionice isijavaju velikom napetošću među odraslima koja ima različite izvore (kulturne razlike, generacijski nesporazumi, zamjerke zbog statusa, promocija itd.) Kada se s napetostima ne suočimo, one nas udaljuju od pozitivnih iskustava u učionici.

Što učenici uče od učitelja koji imaju teškoća u interakciji jedni s drugima? Znamo da se učenje događa u kontekstu interakcija. Stoga, kad među učiteljima vlada disfunkcionalan odnos, i djeca nešto nauče od toga.

U ovom članku najprije ćemo objasniti fenomen niskopozitivne klime (katkad i djelomično negativne klime). Primijetili smo to u odnosu između dvojice nastavnika koji su poučavali u jednoj prostoriji. Obojica su imala najviše kvalifikacije za svoj posao, ali nisu međusobno komunicirali osim kada je to bilo apsolutno nužno.

Svakog je tjedna autorica članka gledala kako su obojica nastavnika pokazivala svoju snagu u različitim područjima, ali od početka nastave do velikog odmora jedva ste mogli primijetiti da kontaktiraju očima. Rijetko su se obraćali jedan drugomu, katkad su prozivali jedan drugoga preko učenika. Nije bilo neobično vidjeti kako jedan od njih okreće očima i mrmlja sebi u bradu, dok drugi okreće leđa njihovu nadutom razgovoru. Kao promatrač, autorica se upitala: „Kako se ponašaju kad ja ne gledam?” I, još važnije: „Kako to utječe na učenike?”

Postalo je jasno da se to događa u mnogim učionicama. Učitelji poučavaju jedan pokraj drugoga, a ne zajedno. Provode dan ignorirajući jedan drugoga sve dok kontakt ne postane neizbježan. Kao trener, primjećujem da to smanjuje sposobnost tima da komunicira učinkovito i omogućuje učenicima da se provuku kroz pukotine ostavljene tišinom učitelja; tamo gdje nisu provjeravali jedan s drugim, nisu potvrdili informaciju, nisu podsjetili ni propitivali. To vodi zbunjenosti te mnogim propuštenim prilikama za komunikaciju i pružanje pozitivnog primjera.

OSTALI NEGATIVNI UČINCI TAKVA PONAŠANJA JESU: ono razara atmosferu jedinstva u učionici i šalje kontradiktorne poruke učenicima – činite kako vam kažemo, ne kako činimo. Koliko je strategija pozitivne klime učinkovita ako je učitelji ne oblikuju u pravo vrijeme?

Često tražimo od učenika da budu hrabriji od nas i poduzimaju rizike koje sami nismo voljni poduzeti. Bez pružanja primjera ponašanja koje gradi emocionalne veze, kako će nam učenici vjerovati da nam je stalo do njih? Možemo li doista očekivati da će nas ozbiljno shvatiti kad kažemo: „Reci mi kako se osjećaš zbog toga” kada sami svakog dana izbjegavamo izravan razgovor jednih s drugima? Snažne vještine zahtijevaju svakodnevnu vježbu i učitelji bi trebali vježbati ako žele izgraditi snažan okvir za pozitivnu interakciju i komunikaciju.

Razmotrimo pokazatelje pozitivne klime i razmišljajmo o načinima poticanja tih ponašanja među odraslima. To može biti korisna vježba za nadzornike i učitelje. Postavite si sljedeća pitanja kako biste se osvrnuli na klimu među učiteljima u svom okružju.

  • Kako gradite odnos s kolegama učiteljima? Vide li vas učenici često kako dajete potporu jedan drugomu?
  • Kako pokazujete pozitivan učinak svoje interakcije s kolegama? Proizvodi li interakcija učitelja u učionici užitak i toplinu?
  • Je li komunikacija među učiteljima pozitivna? Pokazuju li učitelji ljubaznost i naklonost kada je to primjereno?
  • Zrači li interakcija među učiteljima poštovanjem? Ostvaruju li učitelji kontakt očima, razgovaraju li smireno i s poštovanjem, surađuju li kada se za to pokaže potreba?

Ključni modeli uloga u učionici moraju pokazivati građenje odnosa, pozitivnu komunikaciju, pozitivan učinak i poštovanje među njima. To znači biti uzor – biti uzor svojim ponašanjem dio je vještina učiteljskog tima.

Rano obrazovanje težak je posao. Brz, fizički i emocionalno zahtjevan. U takvu okružju lako je akumulirati nesporazume i povrijeđene osjećaje. Ipak, prihvatili smo vrijednost izdvajanja vremena za planiranje nastave i nadzora; stoga također moramo razumjeti vrijednost kultiviranja pozitivne klime u timu.

Kada se nadgleda određeni učitelj, konačna ocjena učitelju ne temelji se na onome što ste osjećali ili ste namjeravali učiniti, nego na onome što ste pokazali. Traženje i očekivanje ponašanja koje podupire pozitivne interakcije među učiteljima potaknut će uspjeh i učitelja i učenika.

………………

NAPOMENA

  • Teachstone je stručni tim koji nudi proizvode i programe za postizanje punog potencijala učitelja, učenika i učionice, a iza sebe ima desetljeća istraživanja tema koje se tiču ranog djetinjstva.
  • Izvor: teachstone.com