Savjeti stručnjaka
I 'PILA NAOPAKO' DONOSI REZULTAT
„Dobar” i „zao” učitelj – pristup na granici pedagogije
objavljeno: 29. siječnja 2018.

Svi pamte filmske policijske metode gdje jedan igra dobrog policajca i ljubazno moli kriminalca da prizna djelo, dok drugi viče na njega s pjenom u ustima i sa zadovoljstvom opisuje kakva ga kazna može snaći ako se ne slomi.

EVO JEDNOG PRIMJERA MOG DIJALOGA S UČENIKOM GDJE PRIBJEGAVAM OVAKVOM PRISTUPU:

– Zašto opet nisi napisao domaću zadaću?

– Nisam jučer imao vremena.

– Ne samo jučer, već i u subotu, nedjelju i ponedjeljak.

– Nisam stigao, imali smo puno zadaće.

– Razumiješ li da je svima tako? Ti nisi po tome poseban, samo što su drugi nekako ipak uspjeli.

Muk.

– Olimpijada nam je pred nosom, a samostalni rad pred olimpijadu je najvažniji. Ja sam 30 posto znanja cijelog polugodišta usvajala upravo u takvim razdobljima. Ti to već znaš, zašto ti to moram još jednom objašnjavati? Dovrši sve do subote. Tjedan dana više je nego dovoljno.  

– Nisam siguran da ću uspjeti sve završiti do subote.

– Zašto?

– Znate, tu su i književnost, stihovi, a imam slabo pamćenje. A i matematiku moram napisati.

– No, dobro. Hajde onda da pozovemo tvoju mamu i kažemo joj da se više ne možemo baviti tobom. I ja ću poći kući.

– Zašto?

– Eto, ti ne želiš raditi, neću te tjerati, ti si već odrastao. Dodijelit ćemo ti novog učitelja, zahtjevnijeg. S njim ćeš sve učiti napamet, sve pisati, on će vikati na tebe, tjerati te da budeš dobar. A vjeruj mi, tvoja će mama naći jednog takvog, zahtjevnog učitelja. Možda ćeš tada učiti. A meni je dosadilo skakati oko tebe i moliti te. Daj da zovemo mamu, da se opraštamo…

– (Tiho) Dovršiti ću sve.

– Molim? Glasnije.

– Dovršit ću sve do subote.

– Želiš li svejedno drugog učitelja?

– Ne, ne treba. Napisati ću sve, časna riječ.

Na prvi pogled, sve se to može činiti pogrešnim iz perspektive pedagogije i odgoja. Manipulacija se uvijek smatrala neprijateljem zdravog odnosa.

Djeca koju straše dvojkama i nezaposlenošću neće nikad steći iskrenu želju za znanjem ni osjetiti radost procesa učenja. Ta jednostavna istina poznata je svakom pedagogu i učitelju.

S druge strane, roditelji 40 posto mojih učenika vrlo su ambiciozni. Njihovi planovi za budućnost djece već su, sve do svadbe, s preciznošću ispisani i zato je učenje jezika samo mala karika u dugom lancu sretnog života. Ali ta je sreća uvijek negdje daleko, u budućnosti, a sada je potrebno raditi mnogo i uporno te zaboraviti na bezbrižno djetinjstvo.

Sada u znoju lica svoga treba zidati temelje uspješne karijere. Visoke ocjene i diploma pokazatelj su da se dijete kreće u pravom smjeru.

Vratimo se sada našoj situaciji i budimo blagi prema učitelju. Zamislite da je učenik stvarno bio umoran, da zaista nije imao vremena ili snage dovršiti zadaću. A učitelj prašta, odnosi se prema učeniku s razumijevanjem i ne opterećuje nesretno stvorenje dodatnim popisom vježbi za rješavanje.

Prođe neko vrijeme i djetetova se mama obraća instruktoru te mu priopćava da su se djetetove ocjene srozale, da se učitelj žali jer je dijete ranije pokazivalo više znanja i vještina, a sada se ulijenilo.

U najgorem slučaju, na mjestu instruktora naći će se učitelj s dvadeset godina radnog iskustva kojem je najvažniji rezultat, a koji je posljedica željezne discipline. Rad s dosadašnjim učiteljem učinit će mu se kao med i mlijeko kada počnu prave obrazovne muke. I sve to pod krinkom velike ljubavi prema djetetu, koje još uvijek ne razumije da se iza sve te muke, prema mišljenju njegove mama, manifestira sva njezina briga i dobrota. „Sutra ćeš mi zahvaljivati”, reći će ona s majčinskim ponosom.

  • Ne čini li se u tom slučaju manipulativna metoda učitelja manjim zlom?
  • Je li učiteljičin pristup iskaz suosjećanja i način da se zaštiti dijete od ljutnje i frustracije roditelja?
  • Možda je bolje da se pomiri s nekom vrstom zabavne ucjene nego da se ostvare svi njegovi strahovi.
  • Odgovor nije posve jasan, ali meni se metoda dobrog i lošeg policajca ne čini nedvosmisleno pogrešnom. A vama?

………………

NAPOMENA

  • Newtonew – prosvjetiteljski medij – projekt o obrazovanju posvećen najaktualnijim i najkorisnijim konceptima, teorijama, metodama, tehnologijama i istraživanjima.
  • Izvor: newtonew.com