Školstvo u medijima
DA, DA, VJEŠTINE RASTU AKO RAZMIŠLJATE NAGLAS
Poboljšajte razumijevanje čitanja razmišljajući naglas
objavljeno: 2. veljače 2018.

„Autor to ne kaže izričito u knjizi, ali dobila sam dojam da su djed i baka umrli na kraju priče”,rekla je gospođa Sweeney svojim učenicima drugog razreda dok je čitala naglas iz knjige „Thank You, Mr. Falker”.

Tijekom čitanja naglas, ova učiteljica radi pauze da bi postavila pitanja svojim učenicima, podijelila s njima svoja zapažanja te pomnije razmislila o samoj priči. Time što dopušta svom razredu da „prisluškuje” ono o čemu ona, kao vješt čitatelj, razmišlja tijekom čitanja, ona zapravo koristi strategije koje koriste iskusni čitatelji.

Ona izgrađuje razumijevanje čitanja kod svojih učenika putem iskušanih i dokazanih strategija razmišljanja naglas – moćnog načina za uključivanje čitatelja kojim utječe i na učenje svojih učenika.

DA BISTE OSVJEŽILI SVOJE RAZMIŠLJANJE NAGLAS ILI DA BISTE SE VRATILI OVOJ ČESTO ZANEMARENOJ STRATEGIJI, SLIJEDITE OVE SAVJETE:

 ■ RAZMIŠLJAJTE NAGLAS UZ SVOJ OMILJENI TEKST

Ne postoji „ispravan” ili „neispravan” tekst za razmišljanje naglas. Baš kao što je čitanje naglas plodno za čitatelje svih dobi i razina, razmišljanje naglas funkcionira uz svaki tekst, za učenike bilo koje dobi i u svim sadržajnim područjima. Možemo misliti naglas sa četverogodišnjacima koji čitaju „Snjeguljicu” jednako lako kao što možemo razmišljati naglas s učenicima osmog razreda uz njihove udžbenike iz biologije.

 ■ PLANIRAJTE UNAPRIJED

Bez obzira na to čitate li Dr. Seussa ili Hemingwaya, svako razmišljanje naglas zahtijeva da pomno proučite tekst i koristite ljepljive papiriće da biste označili „sočne točke za zaustavljanje”. Ovo su dijelovi u tekstu koji vas, na bilo koji način, pozivaju da napravite nešto kao čitatelj. Izvedite zaključak, postavite pitanje, uočite preneseni jezik itd.

Dobro izvedeno razmišljanje naglas ne događa se bez pripreme. Ono zahtijeva promišljenu pripremu, poznavanje odabranog teksta te značajnu poveznicu između teksta i prikladnih strategija razumijevanja. Ja volim koristiti ljepljive papiriće da bih označila te dijelove dok pregledavam tekst.

■ UVEDITE NEKI VIZUALNI ZNAK KOJIM ĆETE UČENICIMA DATI DO ZNANJA KADA RAZMIŠLJATE NAGLAS

Dok razmišljam naglas napravim očitu gestu koja učenicima pomaže razlikovati kada čitam iz teksta, a kada razmišljam naglas o tekstu. Da bih signalizirala kada razmišljam naglas, kažiprstom dodirujem sljepoočnicu ili jednu stranu svoje glave. Nakon ove geste moji učenici razumiju da se riječi koje govorim ne nalaze u knjizi, već da su one u mojoj glavi.

■ KORISTITE „JA-IZJAVE” DA BISTE POTAKNULI UČENIKE DA RAZMIŠLJAJU NAGLAS

„Ja-izjave”, poput „Pitam se želi li autor reći da…” ili „Ovo ću morati iznova pročitati…”, najjasniji su način na koji učitelji mogu koristiti strategije razumijevanja čitanja koje koriste vješti čitatelji. „Ja-jezikom” učenici počinju učiti kako primijeniti strategije čitanja na vlastito samostalno čitanje.

Tajna uspjeha leži u tome da dobro isplanirate razmišljanje naglas. Ono možda zvuči spontano, ali je zapravo vrlo vješto koreografirano. Stoga, zgrabite svoj omiljeni tekst, odaberite i označite točke na kojima ćete stati i razmišljati naglas te uključite u to sve učenike.

Više savjeta o tome kako koristiti razmišljanje naglas u učionici možete pronaći OVDJE. 

………………….

NAPOMENA:

  • We Are Teachers mrežna je zajednica edukatora čija je misija inspirirati učitelje i pomoći im dijeljenjem praktičnih razrednih ideja, savjeta i učiteljskog humora.
  • Izvor: weareteachers.com
  • Photo by Tim Marshall on Unsplash