Školstvo u medijima
PUT ZA RAZVIJANJE DUBLJE SVIJEST I OŽIVLJAVANJE NASTAVE
Kako naučiti učenike da razmišljaju šire
objavljeno: 6. veljače 2018.

■ „Što će se dogoditi ako…?”

Potaknite učenike da opišu ishod događaja u kojima je bilo koja od nama poznatih stvari promijenjena. Na primjer: „Što će se dogoditi ako nestane interneta u cijelom svijetu?”, „Što bi se dogodilo kada bi se u engleskom jeziku izgubili svi glagoli?” itd.

Ova se metoda može koristiti u nastavi svih predmeta, povezujući pitanje s konkretnom temom ili problemom na koji želite staviti naglasak.

Ovakvi zadatci ne samo da razvijaju dublju svijest i oživljavaju nastavu već formiraju dublje osnovno znanje o različitim područjima i sliku o međusobnoj povezanosti elemenata znanosti sa stvarnim životom.

■ „Naj, naj…”

Podijelite razred u skupine i zamolite učenike da sastave popis „Naj, naj…”. To mogu biti najbrže/najsporije/najmanje životinje, najjednostavniji/najsloženiji/najgenijalniji zakoni, najduže/najšire/najzavojitije rijeke… Djeca mogu „izumiti” najsavršenije računalo, najnefunkcionalniji teorem itd.

Ovakva forma zajedničkog rada stimulira mentalnu aktivnost, potiče razvoj brze reakcije, domišljatost, snalažljivost i proširuje horizonte.

■ „Isti objekt na različite načine“

Potaknite djecu da istraže isti objekt na različite načine. Objasnite učenicima da se isti koncept može promatrati iz različitih kutova ili iz perspektive različitih znanosti i tako temeljito proučiti njegova bit. Na primjer, zatražite definiciju pojma „virus” s gledišta liječnika, biologa, programera, lingvista i školarca. Rezultati će stvoriti trodimenzionalni prostor unutar kojeg djeca mogu vidjeti mnogo novih stvari.

■ „Šest šešira razmišljanja”

Pozovite učenike da isprobaju šest šešira odnosno kapa različitih boja: crvene, žute, crne, zelene, bijele i plave. Upozorite djecu da je svaka boja odgovorna za određeni način rada. Tako stavljajući na glavu šešir određene boje usvajamo određeni režim. Okarakterizirajte kratko svaki od režima:

CRVENI ŠEŠIR – emocije, intuicija, osjećaji. Kakve osjećaje ovo izaziva u meni?

ŽUTI ŠEŠIR – korist. Zašto nešto trebamo raditi? Koje su koristi od toga?

CRNI ŠEŠIR – oprez, osuda, kritičko procjenjivanje. Je li ovo istina? Funkcionira li? Koji su ovdje nedostatci?

ZELENI ŠEŠIR – kreativnost, nove ideje, prijedlozi. Koja su neka od mogućih rješenja i akcija? Koje su njihove alternative?

BIJELI ŠEŠIR – informacije, pitanja. Kojim informacijama raspolažemo? Kakve su nam informacije potrebne?

PLAVI ŠEŠIR – organizacija razmišljanja, mišljenje o mišljenju. Što smo postigli? Koje je korake dalje potrebno poduzimati?

Na primjer, u kontekstu nastave književnosti upitajte učenike u čemu se sastoji kontradiktornost lika Ane Karenjine, usmjeravajući raspravu uz pomoć pitanja i konstatacija. Takva će vam metoda pomoći da potaknete razmišljanje u učenika, ali i zajednički prevladate određene psihološke barijere i komplekse.

I zapamtite da za učenika nije najvažnije znanje, već umijeće razmišljanja. Zanimljive i uzbudljive lekcije vam želimo, dragi kolege!

………………

NAPOMENA

  • Mega Talant – ruski centar za razvoj talenta, koji organizira tečajeve, olimpijade, kreativne radionice, turnire.
  • Izvor: mega-talant.com