■ „Što će se dogoditi ako…?” ■
Potaknite učenike da opišu ishod događaja u kojima je bilo koja od nama poznatih stvari promijenjena. Na primjer: „Što će se dogoditi ako nestane interneta u cijelom svijetu?”, „Što bi se dogodilo kada bi se u engleskom jeziku izgubili svi glagoli?” itd.
Ova se metoda može koristiti u nastavi svih predmeta, povezujući pitanje s konkretnom temom ili problemom na koji želite staviti naglasak.
Ovakvi zadatci ne samo da razvijaju dublju svijest i oživljavaju nastavu već formiraju dublje osnovno znanje o različitim područjima i sliku o međusobnoj povezanosti elemenata znanosti sa stvarnim životom.
■ „Naj, naj…” ■
Podijelite razred u skupine i zamolite učenike da sastave popis „Naj, naj…”. To mogu biti najbrže/najsporije/najmanje životinje, najjednostavniji/najsloženiji/najgenijalniji zakoni, najduže/najšire/najzavojitije rijeke… Djeca mogu „izumiti” najsavršenije računalo, najnefunkcionalniji teorem itd.
Ovakva forma zajedničkog rada stimulira mentalnu aktivnost, potiče razvoj brze reakcije, domišljatost, snalažljivost i proširuje horizonte.
■ „Isti objekt na različite načine“ ■
Potaknite djecu da istraže isti objekt na različite načine. Objasnite učenicima da se isti koncept može promatrati iz različitih kutova ili iz perspektive različitih znanosti i tako temeljito proučiti njegova bit. Na primjer, zatražite definiciju pojma „virus” s gledišta liječnika, biologa, programera, lingvista i školarca. Rezultati će stvoriti trodimenzionalni prostor unutar kojeg djeca mogu vidjeti mnogo novih stvari.
■ „Šest šešira razmišljanja” ■
Pozovite učenike da isprobaju šest šešira odnosno kapa različitih boja: crvene, žute, crne, zelene, bijele i plave. Upozorite djecu da je svaka boja odgovorna za određeni način rada. Tako stavljajući na glavu šešir određene boje usvajamo određeni režim. Okarakterizirajte kratko svaki od režima:
CRVENI ŠEŠIR – emocije, intuicija, osjećaji. Kakve osjećaje ovo izaziva u meni?
ŽUTI ŠEŠIR – korist. Zašto nešto trebamo raditi? Koje su koristi od toga?
CRNI ŠEŠIR – oprez, osuda, kritičko procjenjivanje. Je li ovo istina? Funkcionira li? Koji su ovdje nedostatci?
ZELENI ŠEŠIR – kreativnost, nove ideje, prijedlozi. Koja su neka od mogućih rješenja i akcija? Koje su njihove alternative?
BIJELI ŠEŠIR – informacije, pitanja. Kojim informacijama raspolažemo? Kakve su nam informacije potrebne?
PLAVI ŠEŠIR – organizacija razmišljanja, mišljenje o mišljenju. Što smo postigli? Koje je korake dalje potrebno poduzimati?
Na primjer, u kontekstu nastave književnosti upitajte učenike u čemu se sastoji kontradiktornost lika Ane Karenjine, usmjeravajući raspravu uz pomoć pitanja i konstatacija. Takva će vam metoda pomoći da potaknete razmišljanje u učenika, ali i zajednički prevladate određene psihološke barijere i komplekse.
I zapamtite da za učenika nije najvažnije znanje, već umijeće razmišljanja. Zanimljive i uzbudljive lekcije vam želimo, dragi kolege!
………………
NAPOMENA
- Mega Talant – ruski centar za razvoj talenta, koji organizira tečajeve, olimpijade, kreativne radionice, turnire.
- Izvor: mega-talant.com