Savjeti stručnjaka
BOLJE RAZUMIJEVANJE I PRIHVAĆANJE AUTIZMA
Zašto bi trebalo postojati više autističnih likova u dječjim knjigama
objavljeno: 13. veljače 2018.

… na jugu Francuske tijekom Drugoga svjetskog rata. Glavni je junak romana dječak koji „svijet vidi drukčije”.

Morpurgo zapravo nije namjeravao napisati knjigu o autizmu sve dok se njegov unuk nije rodio, što zapravo ne iznenađuje – autistični su likovi u knjigama vrlo rijetki.

Fikcija igra značajnu ulogu u oblikovanju načina na koji ljudi razumiju i reagiraju na autizam. A škole i roditelji često koriste knjige na ovaj način da bi pomogli djeci i mladima da bolje razumiju autizam.

Ali ograničeno i iskrivljeno prikazivanje autizma znači da je često pogrešno predstavljen u fikciji. Za autistično dijete ili mladu osobu to može biti ekstremno izolirajuće i ono često u takvim knjigama ne može pronaći verziju „sebe”.

Tužna je stvarnost to da mnogi autori i izdavači – možda od straha da ne uvrijede nekoga – izbjegavaju autistične likove u svojim pričama. Zbog toga su knjige s autističnim likovima pospremljene u posebnim sekcijama knjižnica i knjižara ili ih uopće nema.

■ ZAJEDNIČKO PISANJE

Moje je istraživanje usmjereno na ulogu koju fikcija igra u stvaranju svjesnosti i prihvaćanja autizma među djecom i na to kako portretiranje autizma u dječjim knjigama oblikuje način na koji se autizam doživljava te na koji se reagira na njega.

U sklopu svog istraživanja nedavno sam organizirao interaktivnu raspravu na Festivalu društvenih znanosti o temi portretiranja autizma u dječjim knjigama.

U raspravi su sudjelovali književnica Vicky MARTIN, Amanda LILLYWHITE, autorica i ilustratorica dječjih knjiga, te Elaine BOUSFIELD, osnivačica izdavačke kuće Zuntold. U publici su bila autistična djeca, mladi ljudi i odrasli, roditelji autistične djece, srednjoškolski učitelji i akademici.

Jedna je od ključnih tema o kojoj smo raspravljali bila ideja koprodukcije. To podrazumijeva pisanje knjiga suradnjom s autističnom djecom i mladima – baš poput serija knjiga „M in the Middle”, koje je Martin napisala u suradnji s djevojčicama iz škole za autističnu djecu Limpsefield Grange.

Priča o M zaokupila je srca čitatelja i već rezultirala nastavkom prve knjige. Djevojčice iz škole Limpsfield Grange također su bile gošće dokumentarnog filma „Girls with autism”.

 

Girls With Autism, ITV from Nick Poyntz on Vimeo.

Zašto? Zbog toga što je M priča o autističnoj djevojčici koja je zanimljiva, draga i stvarna osoba.

Martin je pisala i stvarala s grupom autističnih djevojčica. Veliki dijelovi knjige doslovno prenose riječi tih djevojčica, a ostatak su knjige također uredile one. Glavni je lik priče, djevojčica po imenu „M”, lik koji su zajedno stvorile.

■ PROŠIRITI GLAS

Autizam je ekstremno raznolik i možda najbolji način na koji možemo imati dobru reprezentaciju autizma u književnosti taj da uvedemo mnogo autističnih likova – u stripovima, slikovnicama i romanima.

Izdavači također imaju važnu ulogu u poticanju suradnje i predstavljanju rada proizašlog iz suradnje s autističnom djecom i mladima na tržištu. Izdavačka kuća Zuntold pokrenula je primjerice projekt pisanja interaktivnog romana koji ohrabruje ljude da napišu sljedeći dio.

Naposljetku, svaka priča – bila ona životna ili fiktivna – ima likove, a svi su likovi različiti. S obzirom na to da autizam utječe na više od jednoga od sto ljudi, moramo napraviti više da bismo predstavili vanjski svijet unutar knjiga pripovijedaka.

Milijuni ljudi u obitelji imaju nekoga s poremećajem iz autističnog spektra. A samo ako autistične likove uključimo u književnost glavne struje možemo se nadati širem razumijevanju i prihvaćanju autizma.

………………

NAPOMENA:

  • The Conversation je neovisni izvor za vijesti i stavove koji potječu iz akademske i istraživačke zajednice. Naš tim profesionalaca surađuje sa sveučilištima i istraživačkim institutima te stručnjacima koji svoje znanje žele podijeliti sa širom publikom.
  • Izvor: theconversation.com