Školstvo u medijima
META JE ODABRANA, PA TI IZDRŽI
I učitelji mogu biti zlostavljani
objavljeno: 12. veljače 2018.

TKO BI REKAO

Kada sam ušla u profesiju prije gotovo dva desetljeća, nisam očekivala da ću postati žrtvom zlostavljanja. Nakon što sam prošla edukaciju, osjećala sam se kao osvetnik u ime zlostavljane djece, hitajući u pomoć svakome od onih za koje sam sumnjala da su zlostavljani, bilo od odrasle osobe ili drugog učenika. U to je vrijeme zlostavljanje podrazumijevalo određen obrazac ponašanja koji se mogao lako uočiti. Ili se radilo o fizičkom nasilju koje su djeca trpjela po hodnicima ili na igralištu ili se pak radilo o subverzivnijoj vrsti zlostavljanja kao što je ostavljanje poruka ili pisama. S obzirom na to da je zlostavljanje bilo vidljivo, bilo je lakše pravodobno se suočiti s njim. A onda su se pojavili internet i društvene mreže i učinili zlostavljanje mnogo lakšim za zlostavljača, uključujući i zlostavljanje učitelja.

SVAKODNEVNO ZLOSTAVLJANJE UČITELJA

Kao učitelji, redovito prolazimo osposobljavanje za sprječavanje nasilja među učenicima. Međutim, društvo u cjelini, izgleda, ne čini mnogo u sprječavanju nasilja nad učiteljima. Iako sam provela mnogo godina u učionici bez nasilja, nisam uvijek bila sto posto imuna na njega. Najčešći razlog zbog kojeg kao učitelji doživljavamo zlostavljanje jesu ocjene. Živimo u doba digitalnih imenika uz svakodnevno obavještavanje roditelja, slanje e-mailova i sve te digitalne alate koji drže roditelje u srcu događanja. Međutim, za jednog „mog” roditelja ništa od toga nije bilo dovoljno. Pozivana sam na sastanke s dotičnim roditeljem kako bismo uvijek iznova raspravljali o istom problemu. Moj ravnatelj, kojem je to bila prva godina upravljanja školom, sjedio je šutke dok je roditelj urlao na mene zbog jednog zadatka. Nikad nije rekao nijednu riječ, bez obzira na to koliko je majka bila glasna i nerazumna. On je to jednostavno zaboravio i krenuo dalje. Konačno sam, nakon nekoliko tjedana, promijenila ocjenu kako bih zaustavila zlostavljanje koje sam proživljavala. Rečeno mi je da je vikanje roditelja na nas učitelje očekivano u mojoj profesiji. To je do neke mjere istina. U većini slučajeva razum prevlada, istina ispliva i sve se dobro završi. Međutim, ponekad se prijeđe granica i, kada se uspostavi takav obrazac ponašanja, to prerasta u zlostavljanje. U mom slučaju, to se pretvorilo u redovito vrištanje i slanje e-mailova zbog svakoga sitnog odbitka bodova ili ocjene. To je trajalo i trajalo. Reagirala sam baš kao što reagira i dijete, zlostavljanje je te godine promijenilo moj život. Osjećala sam fizičke posljedice, glavobolju, imala visoki krvni tlak, probleme sa želucem. Na različite sam se načine povlačila iz života, izbjegavala sam školske aktivnosti osim obvezatnih, jer sam se bojala da ću naletjeti na tog roditelja ili čuti nešto o njemu od drugih roditelja. Na kraju sam promijenila školu. Zamijenila sam ju školom koja pruža veću podršku u obrani učitelja. Čini se da je nedostatak podrške prilično uobičajen u svim profesijama kada radnici proživljavaju zlostavljanje. Istraživanje iz 2017. koje je proveo Workplace Bullying Institute pokazalo je da samo 23 posto zaposlenika pomaže kolegama koji doživljavaju zlostavljanje na radnome mjestu.

UČITELJI I CYBERBULLYING

Bila sam izrazito nervozna prilikom uključivanja u društvene mreže s obzirom na iskustva mojih učenika. One godine kada je Facebook postao popularan među osnovcima prestala sam brojati koliko je djevojčica moralo posjetiti psihologa, a u nekim slučajevima i ravnatelja zbog problema sa zlostavljanjem na toj društvenoj  mreži. Kad sam se napokon pridružila zbog kontakta s obitelji koja živi daleko, bila sam vrlo oprezna. Nisam prihvaćala zahtjev za prijateljstvo nikoga koga nisam poznavala, pobrinula se da sve svoje objave budu vidljive samo mojim prijateljima i nisam ni primirisala ničem političkom na internetu. Mislila sam da će me to zaštititi od online zlostavljanja, ali to se dugoročno nije pokazalo istinitim.

PREŽIVJETI CYBERBULLYING KAO UČITELJ

Zlostavljanje sam proživljavala u godini previranja za našu školu. Kao učitelj ćete moći razumjeti, to je jedna od onih godina kada se izvlače novi programi, standardi, kriteriji ocjenjivanja, a vi imate roditelje koji napadaju kao divlji bikovi. Nažalost, imali smo i grupu roditelja koji su kreirali svoju malu Facebook grupu gdje su raspravljali o našoj školi i programima. Mnogi su joj se učitelji priključili. Ne komentirajući, samo su željeli vidjeti o čemu se tu razgovara. Međutim, roditelji nezadovoljni školskim programima počeli su koristiti grupu kao forum za zlostavljanja učitelja. Nekoliko je učenika imalo poteškoće na testu? Prozivaju se učitelji tvrdeći da ne poučavamo i da sva djeca padaju na testovima. Nitko od nas nije bio imun na njihove izljeve, a neki od nas koji su, ne previše mudro, prihvatili roditelje za prijatelje bili su čak i tagirani na fotografijama pa su se pojavljivali u našim obavijestima. Bio je to vatromet koji je trajao mjesecima.

Kako bih preživjela, za početak sam sve ignorirala, kako nam je i savjetovao školski okrug. Bez obzira na to što se pričalo o objavama i komentarima na Facebooku, prestala sam posjećivati stranicu. To je veliki korak u borbi protiv zlostavljanja. Neki su učitelji potpuno napustili Facebook, dok su neki poput mene prošli proces prekidanja prijateljstva i blokiranja određenih roditelja. Naši su administratori ipak na kraju stali u našu obranu i nakon nekoliko sastanaka uspjeli zlostavljanje privesti kraju. Nije bilo lako, ali je bila potrebna pomoć škole kako bi se tome stalo na kraj.

NE MORATE TRPJETI ZLOSTAVLJANJE

Ponekad se pitam zašto se učitelji upućuju da prihvate zlostavljanje kao dio poučavanja. Na mnogim razgovorima za posao pitaju nas kako se nosimo s teškim roditeljima i teškom djecom. Realnost je takva da ta „težina” može lako prerasti u zlostavljanje, a da to u tom trenutku ne shvatite. Međutim, morate zapamtiti da niste sami. Zatražite pomoć od škole kada osjetite da izazovni roditelji ili učenici prelaze granicu. Budite oprezni kada tražite pomoć, ako škola ne želi pomoći zatražite pomoć drugdje. Nasilničko ponašanje u školi može biti uobičajeno, ali to ne mora vrijediti i za vaš život.

………………

NAPOMENA

  • Study – američkiportal kojem je misija učiniti obrazovanje dostupnim svakom učeniku. Kratkim i zabavnim videozapisima pomažemo svladati bilo koji predmet.
  • Autorica člankaje Rachel TUSTIN, Kelly Mill Middle School u Blythewoodu u Južnoj Karolini.
  • Izvor: study.com