Školstvo u medijima
KAKO GRUPIRATI DJECU DA NITKO NE BUDE POVRIJEĐEN
17 načina kako nasumično podijeliti djecu u skupine
objavljeno: 16. veljače 2018.

… prihvatila sami postupak to izaziva svađu, erupciju negativnih emocija i trošenje vremena.

Izbor načina podjele učenika u skupine može se temeljiti na ciljevima formiranja skupine, na primjer:

  • razina akademskog uspjeha zbog podjele zadataka različite kompleksnosti
  • grupiranje djece različite razine uspješnosti kako bi mogli pomagati jedan drugome
  • skupine u kojima su djeca prijatelji ili obratno, gdje djeca nisu u dobrim odnosima
  • skupine objedinjene po temperamentu članova.

Teško je nepristrano podijeliti djecu u skupine neovisno o njihovim kvalitetama i sklonostima. Nasumična podjela djece može biti organizirana na razne načine. Ovo su neki od njih:

  • prema rasporedu klupa
  • kolege u klupama
  • prema imeniku – po pola (parni – neparni broj)
  • prema spolu – djevojčice i dječaci
  • prema godišnjem dobu u kojem je dijete rođeno
  • prema datumu rođenja (parni – neparni broj)
  • prema prvom slovu imena ili prezimena (samoglasnici, suglasnici, zvučnici, bezvučnici)
  • redoslijedom prema izračunu na temelju potrebnog broja skupina (a ne članova skupine)
  • prema brojalicama na ispadanje (npr. brojalice na engleskom jeziku)
  • ždrijebom. U košarici se mogu naći:

■ listovi različitih boja – crvena, žuta, plava momčad

■ predmeti koje su unaprijed postavili učenici (učenici po redu izvlače predmete, izvukavši nečiji predmet učenik si pronalazi par)

■ geometrijski oblici – kocke, trokuti, kugle itd. (prigodno za nastavu matematike)

■ slike životinja – ptice, ribe, sisavci, biljojedi, grabežljivci (prigodno za nastavu biologije)

■ slike biljaka – drveće i grmlje crnogoričnih i listopadnih stabala (prigodno za nastavu prirode i društva)

■ imena ili slike zemalja, gradova, geografskih cjelina, timovi Europljana, Azijata, Afrikanaca ili timovi jezera, rijeka, planina (prigodno za nastavu zemljopisa)

■ i tako za niz pojmova za svaki predmet.

  • segmentacija kruga. Učitelj se smjesti u središte učionice i s učenicima mentalno određuje dijametar kruga. Na taj se način djeca mogu razdijeliti u dvije skupine. Moguće je krug razdijeliti i u više segmenata radi veće količine skupina. Ovaj se način može koristiti na satovima matematike
  • vanjska obilježja na djeci – boja odjeće, ruksaka, satovi, ukrasi itd. Ili na primjer timovi onih koji drže bilježnicu na stolu i onih koji to ne čine
  • kontakt očima. Sudionici stanu u krug, obore oči. Na zapovijed učitelja, djeca podižu oči, traže svoj par. Ako su se oči srele, par je oformljen i izlazi iz kruga. Uz nekoliko ponavljanja razred je podijeljen na parove (potreban je parni broj učenika)
  • vođe. Učitelj može postaviti vođe skupina ili ih može odabrati bilo kojim drugim nasumičnim načinom. Svaki vođa proziva učenika kojeg želi vidjeti u svojoj skupini, a zatim odabrani učenik proziva onog koje on želi vidjeti i tako redom dok cijeli razred ne bude podijeljen u skupine
  • mozaik. Djeci se podijele dijelovi slike ili teksta i oni moraju pronaći dijete koje ima drugi dio iste slike ili teksta
  • uloge, preferencije. Učitelj, na primjer, predlaže nekoliko varijanti i svaki učenik odabire varijantu koja je njemu bliža (Engleska, Francuska, Rusija, Japan, Istok, Sjever, Zapad, Jug, banana, kruška, jabuka, kivi, Tolstoj, Tolkien itd.).

Naravno, učenike možete podijeliti i po željama, ali je u obrazovne svrhe bolje dijeliti učenike u skupine različite po sastavu i, uzimajući u obzir broj učenika u skupini, sastav uvijek može biti različit i neočekivan.

Djeca vjeruju u slučajnosti i manje se protive neželjenom povezivanju, a suparnički i natjecateljski duh i dalje nadvladava te oni uče graditi odnose, raditi timski i raditi za rezultat. Rad u skupini pomaže da se pokažu ne toliko „jaki” učenici, već sramežljivi, povučeni, niskog samopouzdanja u komunikaciji s drugima i daje im priliku da se čak i sprijatelje s nekim.

PROBLEMI DIJELJENJA U SKUPINE

Međutim, prilikom dijeljenja učenika u skupine pojavljuju se problemi. Postoje djeca koju nitko ne želi izabrati u svoju skupinu. Učitelj situaciju ne smije prepustiti slučaju, mora ju pobijediti na pozitivan način.

Na primjer, ostalo je jedno dijete koje nitko nije htio. Moguće je unaprijed usvojiti pravilo da učenik koji je ostao zadnji, kao privilegij, ima pravo pripasti timu koji pobijedi u borbi za njega, tj. svaka momčad izlaže svoje argumente zbog kojih taj učenik treba biti u njihovu timu (ovdje djeca zaboravljaju svoje preferencije i predaju se želji za pobjedom).

Uz dijeljenje učenika u skupine povezani su i određeni organizacijski problemi. Djeca se u početku mogu buniti, svađati, trošiti previše vremena, no prvenstvena je zadaća učitelja uspostaviti pravila podjele učenika u skupine, a potom postepeno privikavati djecu na grupni rad. Što ćete češće koristiti metodu grupnog rada na nastavi, to će se djeca brže grupirati sljedeći put, smatrat će to jednostavno dijelom nastavnog sata. Kako bi izbjegao organizacijske poteškoće, učitelj treba:

■ izložiti i dogovoriti s djecom pravila rada u skupinama

■ nadgledati pridržavanje pravila svih sudionika, presjeći svako pretjerano nezadovoljstvo ili izljeve emocija, usmjeravati razgovore prema pozitivnom tonu

■ uspostaviti jasan i razumljiv vremenski okvir, pratiti ga (na primjer postaviti pješčani sat ili izložiti sat na ekranu)

■ obratiti posebnu pažnju na neposlušnu djecu, hiperaktivnu djecu, nove učenike i „tešku” djecu.

Da, s organiziranjem djece vezano je nekoliko problema i učitelji će možda griješiti, ali s vremenom, bude li učitelj radio sustavno, bolje će osjećati razred, djecu i naučiti se formirati skupine u hodu.

Dragi čitatelji, ako znate za druge načine dijeljenja djece u skupine, molimo vas podijelite ih u komentarima.

………………

NAPOMENA

  • Pedsovet.su – ruska stranica namijenjena pedagozima i učiteljima, prenosi novosti, metode, mišljenja, istraživanja te pruža podršku odgovarajući na pitanja publike i otvaranja tema na forumu.
  • Izvor: pedsovet.su