Školstvo u medijima
STVORITE PRIJATELJSKO OKRUŽENJE KOJE POTIČE MEĐUSOBNO UČENJE
Učitelji bolje uče surađujući
objavljeno: 16. veljače 2018.

Ako pričate s njima o suradnji, brzo ćete naučiti da znaju kako ona može biti moćan alat za poboljšanje poučavanja i učenja – a mnogi učitelji izražavaju sve veću želju za suradnjom.

Smanjenje izolacije počinje prepoznavanjem činjenice da je suradnja naučena vještina. Edukatori je mogu početi učiti fokusiranjem na pet ključnih aspekata.

1. SURADNJA ZAHTIJEVA POVJERENJE

Dok razmišljate o potencijalnim partnerima za suradnju, povežite se s nekime tko je predan poboljšavanju poučavanja i učenja. Bez obzira na to radite li s dugogodišnjim prijateljem ili nekim novim, poradite na izgrađivanju povjerenja u taj odnos. Postoje dva koraka za izgradnju povjerenja.

Stvorite siguran okoliš: poput Becky Putzier, knjižničarke u školi Bertchi u Seattleu, možda vam je problem već sam pojam o suradnji s drugim učiteljem. Ona prepoznaje da su edukatori dobri u stvaranju sigurnih mjesta na kojima učenici mogu učiti, ali ne rade uvijek isto i za učitelje. Njezin prvi korak bio je otkriti što se događalo u životu i učionici njezina partnera za učenje. Putzier vjeruje da ne bi mogla pričati o profesionalnim pitanjima kad ne bi stvorila ovaj siguran prostor.

Pokažite poštovanje: Annie Tremonte, učiteljica tjelesnog odgoja i kulture, kaže da poštovanje ideja, mišljenja i perspektiva vašeg partnera za učenje kultivira prirodan, produktivan odnos među kolegama. Korištenje normi poput „pretpostavljaj pozitivne namjere” može pomoći da vi i vaš partner za učenje izgradite i održite međusobno poštovanje. Kada potencijalne različitosti isplivaju na površinu, jednostavno iskoristite ovu normu tako da zamolite kolegu da objasni svoj način razmišljanja te na koji način njegov pristup može pomoći da dosegnete zajedničke ciljeve. To otvara raspravu umjesto da emocijama dopusti da je okonča.

2. SURADNJA BI TREBALA BITI USMJERENA NA UČENJE VAŠIH UČENIKA

Bez obzira na to planirate li zajedno aktivnost za učenje ili promatrate sat svoga kolege, uspješni suradnici raspravljaju o učenju učenika, a ne učitelja. Ako se držite ove norme, to može pomoći da razgovor ostane vezan uz učenike te otvoriti mogućnost za raspravu o promjenama koje su potrebne da bi se udovoljilo potrebama učenika.

3. SURADNJA MORA BITI NEŠTO S ČIME SE MOŽETE NOSITI

Zahtjevi za promjenama u školama možda su previše za neke učitelje, stoga izbjegnite od toga praviti problem – umjesto toga radite na tome da promjena bude nešto s čime se možete nositi. Ako vaš partner za učenje smatra da ciljate na previše promjena, on može ostati pri sadašnjim praksama ili okončati suradnju.

Nicole Tanner, učiteljica u Osnovnoj školi Richland u Južnoj Karolini, podsjeća nas: „Ne morate preskočiti cijelu udaljenost iz prvog pokušaja.” Umjesto toga, predlaže postavljanje malih i srednjih, ostvarivih ciljeva. Ako je suradnja nešto s čime se možete nositi, tada će vaš partner biti uzbuđen u vezi s malim uspjesima i željeti nastaviti surađivati. Mali koraci vode do velikih.

Luis Melo, učitelj u osnovnoj školi i trener u školi Flagstaff u Arizoni, s ovim se problemom nosi tako što „ide sporo da bi išao brzo”. Sporo kretanje tijekom postizanja srednjih ciljeva daje vam više sigurnosti da ono što radite funkcionira, kaže Melo. Naposljetku, ovi sporiji prvi koraci znače da se možete brže kretati prema svojih ciljevima.

4. SURADNJA BI TREBALA BITI OBLIK POTPORE

Suradnici koji jedni drugima pružaju podršku razumiju vrijednost učenja kroz suradnju i međusobnog učenja. Kada planira aktivnosti za učenje s kolegama, Tyler Abernathy, srednjoškolski učitelj, kaže da pažljivo sluša, upušta se u rasprave, dijeli vlastite ideje te je otvoren i za druge prijedloge. Rezultat ove vrste suradnje jest „zaista lijep mozak”, kaže Tanner.

Možda pronađete odgovor na to kako pružati podršku u svojoj učionici. Kada učenik treba pomoć, ponudite li mu vi jednostavno odgovor ili mu pomognete razviti vještine i strategije koje su mu potrebne da bi sam došao do odgovora? Ako koristite drugi pristup, tada imate dokazanu strategiju za pružanje podrške kolegama. Umjesto da zagovaraju rješenje, učitelji koji su uspješni u surađivanju otkrivaju da istraživanje pomaže kolegama odgovoriti na pitanja s kojima su suočeni te da razviju kapacitet za poboljšanje poučavanja i učenja.

Uspješna upotreba istraživanja oslanja se na efektivne komunikacijske vještine poput slušanja i postavljanja kvalitetnih pitanja.

5. SURADNJA BI TREBALA UZETI U OBZIR PRIVATNOST KOLEGA

Nitko tko je uključen u suradnju ne želi da njegovi neuspjesi i mane budu javno oglašavane ili da njihov partner podijeli nešto što je korišteno u službenoj procjeni učitelja. Ali moramo poljuljati naše ideje o privatnosti želimo li da suradnja utječe na učenje u našim školama.

Ako rezultati vaše suradnje pomažu učenicima učiti, radite sa svojim partnerom na tome da biste definirali ono što želite podijeliti i s kojom publikom to želite napraviti. Melo kaže da se u njegovoj školi svakog petka održavaju okupljanja na kojima učitelji objašnjavaju što rade u vezi s time da bi poboljšali razvoj učenika, a to stvara „prijateljsko okruženje koje ohrabruje međusobno učenje”.

Možda želite početi tako da na sastanku podijelite svoja iskustva s kolegama. Ali nemojte na tome stati. Vodite blog o svom radu, sudjelujte u raspravama na društvenim medijima i dijelite svoja iskustva na konferencijama. Svi smo suočeni s istim izazovima, stoga učinite svoj rad javnim da biste pomogli drugima.

…………………

NAPOMENA:

  • Portal EDUTOPIA mrežna je zajednica koja promiče i dijeli znanje o obrazovnim temama. Autori portala ističu projektno orijentirano učenje, profesionalni razvoj učitelja, društveno i emocionalno učenje, integraciju tehnologije itd.
  • Izvor: edutopia.org