Jučer-danas-sutra
POVJERENJE JE TEMELJ SVAKE DOBRE UČIONICE
Dvanaest pravila odličnog poučavanja
objavljeno: 12. ožujka 2018.

Stoga mi je palo napamet da za početak prikupim 12 pravila odličnog poučavanja. Ideja „odličnog poučavanja” jest ideja do koje stižemo na nekoliko načina. Ovdje možete pronaći neka pravila koja bi trebalo uzeti u obzir kada razmišljamo o tome što nekog učitelja čini odličnim.

■ POČNITE OD MALIH STVARI.

Sve su velike stvari izgrađene na taj način. Kurikulum. Odnosi s učenicima. Njihov napredak. Ne žurite – ovo je maraton, a ne sprint.

■ PRIHVATITE DA NE POSTOJI SAMO JEDAN NAČIN.

Npr. modeli učenja nova su strategija poučavanja.

Tradicionalno, učitelji se fokusiraju na strategije da bi poučavali. Naravno, sve to ima vrijednost. Ali moderni bi pristup trebao jednako tako imati veze s onime čemu učenici pristupaju, kada, kako i zašto, jednako onoliko koliko ima i s onime što učenici rade na satu. Samousmjereno učenje. Učenje temeljeno na scenariju. Projektno-temeljeno učenje. Učenje temeljeno na istraživanju. Učenje temeljeno na igranju. To su najvažnije strategije.

■ IMAJTE POVJERENJA U LJUDE OKO VAS.

Imajte povjerenja prije svega u svoje učenike. Ali to vrijedi i za roditelje, za kolege također. Stvari možda neće uvijek ispasti onako kako želite, ali ako ste jedini koji sve konce drži u svojim rukama, tada možete izgubiti kapacitet za učenje.

■ ZNATIŽELJA JE U UČENJU NAJVAŽNIJA.

Ako učenike ne možete zainteresirati, poučavajte nešto drugo. Smatram da postoje različiti stadiji znatiželje – čak i u stvarima koje učenike čine znatiželjnima.

Neki učitelji zahtijevaju uslužnost. Dobri učitelji zahtijevaju angažiranost. Odlični učitelji nekako uspijevaju pronaći ono što pokreće učenike i iskorištavaju to.

■ EKSPERIMENTIRAJTE. EKSPERIMENTIRAJTE. EKSPERIMENTIRAJTE.

Poučavanje je vještina. Igrajte se s njom. Više ovoga, manje onoga. Isprobajte neki novi alat. Počnite s ovime umjesto s onime. Pokušajte ovo umjesto onoga. Izbacite ovo. Ubacite ono.

Ne samo da na taj način materijal uvijek ostaje svjež za učenike, već vas drži budnima i na oprezu kako biste se razvijali kao učitelj i uhvatili korak sa svijetom koji se svaki dan mijenja.

■ PLANIRANJE NEMOJTE UVIJEK POČETI STANDARDOM.

Imajte na umu da je sasvim u redu razmišljati ponajprije o tehnologiji. Ili o kurikulumu, standardima, podatcima ili (u idealnom slučaju) učenicima. Postoje desetci načina na koje možete planirati sadržaj. Ono što je važno jest učinkovitost i održivost učenja.

■ POUČAVANJE SE UVIJEK MIJENJA.

Tehnologija. Kurikulum. Ocjenjivanje. Vrijednosni sustavi učenika. Budući da se ove stvari uvijek mijenjaju, vaše bi se poučavanje također trebalo mijenjati.

■ BUDITE SAŽETI.

Pri objašnjavanju, manje je više.

■ ZNAJTE SVOJU PEDAGOGIJU.

Budite svjesni razlike između zbunjujućega i kompleksnoga. Između diferencijacije i personaliziranog učenja. Između projektno-orijentiranog učenja te učenja kroz projekte. Između težine i strogosti. Između standarda i kurikuluma. Između poučavanja i ispitivanja.

■ POMOZITE UČENICIMA POSTAVLJATI ODLIČNA PITANJA.

To možete postići oblikujući ih, slaveći ih, dodjeljivanjem bodova, objavljivanjem njihovih radova – sve što možete napraviti da biste pomogli učenicima da shvate što odlično pitanje podrazumijeva. Ovdje možete pronaći osam strategija koje će pomoći vašim učenicima da postavljaju odlična pitanja.

■ BUDITE ZANIMLJIVI.

Budite nepredvidljivi. Poljuljajte autoritet. Povežite se s učenicima kroz svoje poučavanje. Započnite sat ludom idejom, zanimljivom pričom, dobrom pjesmom, šalom.

■ NE SVODI SE SVE NA VAS.

Stoga nemojte biti središte pozornosti. Karizmatični učitelji su odlični – svi ih vole – ali ako vaš glas i osobnost dominiraju učionicom, tada stvari nisu uravnotežene.

  • BONUS

Evo još tri pravila koja možete uzeti u obzir:

■ VOLITE ONO ŠTO POUČAVATE.

Ostanite u tijeku s promjenama. Budite svjesni trikova, prečaca te zanimljivih dosjetki u vezi sa sadržajem koji poučavate. Iako se poučavanje ne svodi na sadržaj, ovladavanje njime može olakšati sve ostalo.

■ BUDITE NAJVEĆI NAVIJAČI SVOJIH UČENIKA.

Stara strategija koja kaže da prema učenicima treba biti strog za njihovo dobro možda će djelovati kod nekih učenika, ali slavljenje učenika djeluje kod svakoga.

■ UČENJE BI TREBALO BITI TRANSFORMATIVNO.

Stečeno znanje trebalo bi omogućiti osobnu promjenu više nego akademski napredak. To bi trebalo potaknuti osobnu promjenu kod svakog učenika, a kasnije i društvenu promjenu.

Gradimo li odlične škole koje zatim punimo odličnom tehnologijom i odličnim učiteljima, ali i dalje vraćamo učenike njihovim zajednicama bez nade za bolju budućnost – zajednicama punima siromaštva, rasizma, netolerancije, pohlepe, rastrošnosti i apatije, bez osjećaja za pripadnost, povijesno naslijeđe te lokalno ili digitalno građanstvo, tada znamo da živimo u sustavu usmjerenom na institucije.

Kada se događaju lijepe stvari u učionici i izvan nje, tada znamo da se krećemo u pravom smjeru.

………………..

NAPOMENA:

  • TeachThought je portal posvećen podržavanju i obrazovanju učitelja te razvijanju poučavanja u 21. stoljeću. TeachThought primarno prenosi teme vezane za istraživanje novih modela poučavanja i uloge igre u učenju te pomaže učiteljima da usavrše vlastiti zanat u današnjim učionicama.
  • Izvor: teachthought.com