UPUTE UČITELJICE KOJA JE USPJELA

U tri jednostavna koraka do discipline na nastavi

utorak, 13. ožujka 2018.

„Djeca su dužna poštivati učitelja.” Ta se rečenica uporno ponavlja gotovo svim učenicima. Učitelje bi trebalo poštivati automatski. Zato što su odrasli i zato što su učitelji.

U tri jednostavna koraka do discipline na nastavi

No istina je, isto tako, da bi i učitelj trebao nešto učiniti kako bi se disciplina temeljila na uvažavanju.

Kruži mnogo priča o učiteljima koji trpe ispade bezobraznih, katkad i agresivnih učenika. Istodobno, nisu svi učitelji suočeni s takvim problemima. Na primjer, imam kolegu kojem svake godine dodjeljujemo (riječ „uvaljujemo” čini mi se neprimjerenom, ali upravo je o tome riječ) najnediscipliranije razrede, a on, čini se, kao da to i ne primjećuje.

I oni se kod njega nekakvim čarobnim metodama pretvaraju u odgojene i mirne učenike. Da, neću se pretvarati, i ja dovoljno uspješno organiziram mirno radno ozračje. Nisu u pitanju nikakve tajne, ali nameće se nekoliko zaključaka.

1) RAZREDNA NEDISCIPLINA NIJE GLAVNI PROBLEM

Ako učitelj ulazi u učionicu kako bi se borio s nediscipliniranim učenicima, on će ih sigurno i pronaći. I sigurno će potrošiti mnogo snage na suočavanje s njima. Jer svi mi na kraju vidimo ono što želimo vidjeti. Jedna moja kolegica, profesorica matematike, jednom mi je rekla: „Ne postoje nedisciplinirani razredi, postoje loše odabrani zadatci.”

Meni se ta fraza, koju sam čula na početku svoga profesionalnog puta, snažno urezala u pamćenje. Na temelju toga odredila sam svoj osnovni princip: Na nastavu dolazim provoditi zanimljive zadatke, a ne boriti se s nedisciplinom. I trudim se uopće ne tražiti takve učenike, već uključiti sve neuključene i zaposliti sve nezaposlene. Ovakvim se pristupom fokus problema premješta s potrage za pokretačima nereda na usavršavanje pedagoških pristupa i tehnologija.

2) NE POKUŠAVAJTE SE RAVNOPRAVNO BORITI S DJETETOM (AKO SUKOB VEĆ POSTOJI)

Da, također me iritiraju „propovjednici” koji odbijaju uvidjeti stvarnost zbog svojih „ružičastih naočala”. No, u isto vrijeme vjerujem da je snažno unutarnje stremljenje u onima koji vas okružuju ponajprije vidjeti pozitivne strane i kvalitete jedna od primarnih osobina potrebnih učitelju. Čak se i uz ovakav pristup učitelj susreće sa složenim i akutnim konfliktnim situacijama. Ja sam imala nekoliko takvih slučajeva. Na primjer, jedan je učenik kojem se nije svidjela ocjena koju sam mu dala na mene počeo bacite stolce. Prestao je samo zato što se umorio. U drugom je slučaju jedan učenik uporno odbijao obaviti bilo kakav zadatak. Govorio je kako će mu njegov djed akademik na kraju školske godine omogućiti zaključivanje „dobrih” ocjena. Bilo je još nekoliko zanimljivih situacija. U takvim se okolnostima radi o nepoštivanju elementarnih normi i pravila ponašanja u školi. Ako je situacija akutna, a učitelj je sudionik sukoba, primjereno je obratiti se za pomoć, i to vam neće umanjiti autoritet. Stvarnu podršku i pomoć u rješavanju sukoba mogu pružiti razrednik, roditelj učenika, školski psiholog ili administrativno osoblje.

Naravno da su takve situacije uvijek test za učitelja, koji pritom ne smije uroniti u gnjevni sukob, spuštajući se na učenikovu razinu, želeći pobijediti i kazniti poraženog po bilo koju cijenu. Kada učitelj jednom krene tim putom oponiranja učeniku, bez obzira na to što je jači, stariji, autoritativniji i na njegovoj je strani sustav, mislim da je tada izgubljen. Cijeli njegov profesionalni život bit će obilježen ovom borbom. Borba za disciplinu, obračun sa zaštitnicima prekršitelja, kažnjavanje počinitelja, zahtijevanje isprika pred cijelim razredom i fraza „ponovi što si upravo rekao” postat će obvezatni, neodvojivi dio njegove pedagoške budućnosti. I naravno, osjećaj bespomoćnosti u borbi s tinejdžerskim buntom.

3) POŠTUJTE UČENIKE NE ZAHTIJEVAJUĆI POŠTOVANJE OD NJIH

Ja ne vjerujem da se poštovanje može osvojiti. I učitelj se nije dužan boriti za poštovanje. Naprotiv, učitelj treba pokazati poštovanje. Želite li da vas učenici poštuju i na vrijeme dolaze na nastavu? Tada vi poštujte njihovo vrijeme. Na vrijeme ulazite u učionicu i završavajte lekcije prije zvona pa ćete i zrcalnim odrazom niknuti dječja točnost. Da bi se svi radovi predavali na vrijeme i da nitko ne bi tražio odgodu ili se pretvarao da nije znao za dogovorene rokove, nastavnik se sam mora ponašati u skladu sa svojim očekivanjima. Pristojno obraćanje, oslovljavanje imenom, spremnost da se sasluša i odgovori na pitanje omogućuju uzvratnu uljudnost. A za njom možda dođe i poštovanje, pred kojim svi disciplinski problemi bespomoćno padaju na koljena. Ili se barem prorijede.

..................

NAPOMENA

  • Mel.fm – ruski portal posvećen obrazovanju i odgoju.
  • Izvor: mel.fm
Vezani članci
Školski portal: Dvije minute za bolje ponašanje učenika

Dvije minute za bolje ponašanje učenika

Razgovarajte o bilo čemu što ga zanima – o sportu,…

Školski portal: Volio bih da mamin telefon nije izumljen

Volio bih da mamin telefon nije izumljen

Što kad bi vam vaša djeca rekla kako se točno…

Školski portal: Kako neuroznanost pomaže učiteljima da se „isključe” tijekom ljeta

Kako neuroznanost pomaže učiteljima da se „isključe” tijekom ljeta

Čak i tjednima nakon završetka nastavne godine mnogi učitelji još…

Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Zajednički koncert učenika Sesveta i Pečuha

Zajednički koncert učenika Sesveta i Pečuha

… na kojem su nastupili od…

Školski portal: Učenici prikazali kako je nekad bilo u trogirskoj školi

Učenici prikazali kako je nekad bilo u trogirskoj školi

… održava u suradnji s Gradom…

Školski portal: Završna priredba učenika četvrtih razreda

Završna priredba učenika četvrtih razreda

Napravili prvi najveći i najteži, rekla…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Zašto su učitelji tako umorni

Zašto su učitelji tako umorni

Ako ste poput većine učitelja koje…