Iz školskog svijeta
UPUTE ZA GRAĐENJE U 3D SVJETOVIMA PRIVIDNE STVARNOSTI NA SVJETSKOJ MREŽI
Kako poticati kreativnost nadarene djece kroz informatiku i robotiku
objavljeno: 16. ožujka 2018.

[ Piše: Branimir Makanec, dipl. ing ] Kada dijete jednom upoznamo s korištenjem nekoga kompjutorskog jezika ili alata, možemo mu prepustiti da potpuno samostalno odabere svrhu svog projekta. Osnovni je zadatak voditelja poticati kreativnost i samostalnost nadarenog djeteta, ali isto tako i svaki projekt svesti na razumnu mjeru, procjenjujući njegove realne mogućnosti i dosege. Projekte može preuzeti i skupina učenika – obveze i ulog svakog pojedinca unutar motivirane skupine vrlo će se brzo i spontano iskazati.

Ovakvi projekti mogu obuhvatiti vrlo široko područje primjena, jer se danas nudi toliko jednostavnih programskih alata da njihovom primjenom možemo realizirati i vrlo kompleksne zadatke uz minimalnu početnu kompjutorsku pismenost.

Uz motivaciju, korištenje se ovim programskim alatima vrlo brzo uči. Sve više novih alata omogućuje komponiranje bez poznavanja nota, slikanje bez poznavanja slikarskih tehnika i programiranje bez poznavanja programskih jezika. Najuspješnijim alatima ipak smatramo one koji inspiriraju djecu da uz pomoć računala realiziraju potpuno novu vrstu ostvarenja koja bi bez primjene današnjih računala bila nemoguća. Tu ponajprije mislimo na projektiranje u virtualnom trodimenzionalnom prostoru i u prividnoj stvarnosti svjetske računalne mreže. Razloga za takvo mišljenje ima više, ali osnovni je razlog taj što nadarena djeca spontano teže upravo takvom načinu iskazivanja svoje kreativnosti, što je pokazala i anketa provedena u sklopu jednog istraživačkog projekta među identificiranim nadarenim učenicima zagrebačkih osnovnih i srednjih škola.

Vidite grafikone o preferencijama nadarenih učenika u Cvetković-Lay, J. & Makanec, B. (2000): What do Gifted Children Think about Quality in education: Summary of Research among Young Gifted Students in computer Education in Croatia, Ways towards Quality in Education, International Conference Proceedings, Open Society Institute Slovenia, National Leadership School Ljubljana, College of managemnet Koper: http://www.fm-kp.si/zalozba/ISBN/961-6268-47-3/087-094.pdf

  

Zbog navedenih razloga u radionicama Centra „Bistrić” odlučili smo krenuti s gradnjom zgrada i cijelih naselja u svjetovima prividne stvarnosti na svjetskoj informatičkoj mreži. Jedno od najvećih naselja koje su do sada izgradili naši učenici hrvatsko je naselje AKRAM koje se prostire na 120 četvornih kilometara u svijetu Alphaworld.

Zahvaljujući našem mentoru, kompjutorskoj tvrtki „Span”, otvorili smo i više vlastitih svjetova u prividnoj stvarnosti. To su svjetovi NADARENI, SPAN i ZADAR.

■  KAKO UĆI U SVJETOVE PRIVIDNE STVARNOSTI?

Da biste ušli u trodimenzionalne svjetove, potrebno je s adrese www.activeworlds.com skinuti besplatan preglednik za galaksiju Activeworlds u kojoj se nalaze svjetovi Alphaworld (AW) i naši hrvatski svjetovi Span, Nadareni, Zadar i Hrvatska.

Najbolje je da krenete od svijeta Zadar – dovoljno je da kliknete na ime Zadar u popisu svjetova, ali možete krenuti i od adrese aw 322s 699e , pa ćete se naći pred glavnim ulazom u hrvatsko naselje AKRAM.

Za početak samo razgledajte neke od zanimljivijih lokacija i razmislite o tome gdje biste najviše voljeli izgraditi svoju vikendicu.

KRETATI SE 3D prostorom možete koristeći se tipkama sa strelicama na tipkovnici ili uz pomoć miša kao i u svim ostalim 3D igrama.

GLEDATI MOŽETE vlastitim očima ili uz pomoć kamere koja vas slijedi na vašem putu.

LETJETI MOŽETE pritiskom na tipku + i -, a pogled prema dolje ili gore usmjeravate tipkama PgDown i PgUp.

UBRZATI HODANJE odnosno TRČATI MOŽETE ako istodobno držite strelicu i tipku Ctrl.

Budući da su svjetovi u pravilu vrlo veliki, niti trčanje vam neće puno pomoći da ih detaljnije razgledate – stoga vam predlažemo da se koristite KABINAMA ZA TELEPORTACIJU koje se obično nalaze u blizini ulaza u naselja i koje vas mogu vrlo brzo prebaciti na željene lokacije. Ako vam se neko mjesto iz bilo kojih razloga svidi i zaželite se na njega ponovno vratiti, upotrijebite iz padajućeg izbornika naredbu „teleport” i zatim „remember” pa upišite naziv željene lokacije. Taj će se naziv pojaviti u izborniku „teleport” pa ćete se jednim klikom na njega lako vratiti.

  • ŽELITE LI I VI NEŠTO SAGRADITI?

Najljepša je stvar u aktivnim svjetovima ta da su ih izgradili sami korisnici, pa je tako i s našim hrvatskim naseljima.

Predlažemo vam da razgledate već izgrađene svjetove Span, Nadareni i Zadar u galaksiji ActiveWorlds, a zatim se vratite u svijet AW i priključite se graditeljima Centra „Bistrić” koji grade na prostorima gdje ima dovoljno mjesta za nove građevine i gdje je građenje dozvoljeno čak i turistima.

Ako ste uključeni u radionicu za nadarenu djecu Centra „ Bistrić” za ime građanina možete upotrijebiti „Bistrić1” [ lozinka je Nadaren-175 ].

Nakon toga možete započeti građenje, što je vrlo jednostavno, jer se za građenje upotrebljava više od 26 tisuća ranije definiranih objekata i trodimenzionalnih oblika i ploha.

  • KAKO POČETI?

Ako desnom tipkom miša kliknete na bilo koji objekt, pojavit će se prozor „Object Properties” na kojem možete vidjeti naziv objekta i njegova svojstva.

Gradnja uvijek počinje kopiranjem postojećeg objekta i pomicanjem te kopije na čist prostor na kojem nema tuđih objekata.

Oni napredniji osim zgrada mogu načiniti i programirati i „botove”, robote s kojima možete komunicirati u aktivnim svjetovima kao s ostalim avatarima.

AKO SE ŽELITE OZBILJNO POSVETITI GRAĐENJU U AKTIVNIM SVJETOVIMA, možete se koristiti i bibliotekom programa i uputa koje razmjenjuje dobro organizirana zajednica graditelja svjetova.

S obzirom na to da je naša zbirka objekata na našem serveru, zainteresiranim korisnicima možemo omogućiti i izradu vlastitih objekata.

Djeca koja se uključe u radionice Centra „Bistrić” grade na rezerviranim gradilištima kao građani BISTRIC1 i BISTRIC2 (lozinka za Bistric2: Nadaren2-175), dok u komercijalnoj galaksiji AW mogu uvježbavati vještinu građenja i programiranja čak i kao obični turisti.

  • NAPOMENA ZA NASTAVNIKE INFORMATIKE

Vrijednost pristupa svjetovima prividne stvarnosti i izradi trodimenzionalnih objekata u njima te učenju programiranja njihovih svojstava vrlo je važno za nastavu informatike iz više razloga:

1.) razvija kreativnost i potiče rad na samostalnim zamislima i projektima, za što postoji i besplatan razvojni sustav SDK

2.) uz računalnu pismenost kod djece razvija i prostorni zor, što je važno za kasniji rad na aplikacijama CAD/CAM

3.) uvodi osnove objektnog programiranja i rad s trigerima

4.) socijalizira djecu na svjetskoj razini, jer susreću prijatelje iz svih dijelova svijeta, a u komunikaciji s njima ujedno usavršavaju svoje znanje engleskog jezika

5.) nastavnicima bitno olakšava posao, jer im daje mogućnost da uvedu i organiziraju individualan rad, što znatno podiže učinkovitost nastavnog procesa i pridonosi diferencijaciji učenika prema sklonostima i sposobnostima.

NA KRAJU, EVO I VAŽNIJIH ADRESA KOJE VAM MOGU POMOĆI U DALJNJEM RADU :

https://www.activeworlds.com/web/index.php

http://wiki.activeworlds.com/index.php?title=Main_Page

…………………………… 

Branimir MAKANEC, dipl. ing., umirovljeni je republički prosvjetni savjetnik za suvremenu nastavnu tehnologiju, doajen informatike u nas. Osnivač je Multimedijskog centra Referalnog centra Sveučilišta u Zagrebu i Informatičke škole Pučkog otvorenog učilišta u Zagrebu. Projektant je našega prvoga čovjekolikog robota i računala Ivel Ultra. Dobitnik je triju nagrada za životno djelo u području tehnike i informatike. Predsjednik je udruge „Bistrić” i počasni predsjednik Zagrebačkoga računalnog saveza. Kao supervizor programa informatike i robotike te mentor izrazito talentiranoj djeci u radionicama Centra „Bistrić” radi od 2000. godine.