Savjeti stručnjaka
AMERIČKA ISKUSTVA S PISANIM SLOVIMA
Poučavajte pisanim slovima! To je posebno važno za djecu s disleksijom
objavljeno: 14. ožujka 2018.

… već i po tome što povezuje slova na smislen i produktivan način. Pokazalo se da to pomaže djeci s poteškoćama u čitanju, poput disleksije.

Svi učenici imaju koristi od pisanja pisanim slovima. Scientific American izvještava o studiji koja je otkrila da učenici tijekom predavanja pamte mnogo više kada pišu bilješke pisanim slovima nego kada koriste prijenosno računalo.  

Pojavom novih nedokazanih Zajedničkih državnih osnovnih standarda u SAD-u, pisana slova gurnuta su u stranu. Zajednički standardi trebali bi učenike voditi prema ovladavanju, učenju usmjerenom kompetencijama ili personaliziranom učenju na računalu. Ne postoje dokazi da učenje isključivo putem tehnologije funkcionira. Ljudi usredotočeni na tehnologiju ne vide svrhu pisanih slova. Oni vjeruju da ste djecu, ako ste ih naučili pisati na tipkovnici, osigurali za cijeli život.

Oni koji podržavaju poučavanje pisanim slovima tvrde da je još važno da dijete ne odraste ne znajući potpisati ček, napisati zahvalnicu, pročitati povijesni dokument. To je također važno, ali ne uključuje najvažnije razloge zašto bi se učenike trebalo poučavati pisanju pisanim slovima. S obzirom na to da ovi razlozi ne čine uvjerljivi argument, mnoge države više ne zahtijevaju poučavanje pisanja pisanim slovima.

Škole u Louisiani i Alabami, međutim, vraćaju pisana slova. I ostale bi škole trebale, a evo zašto:

Za mnogu je djecu učenje pisanih slova ugodno iskustvo. Ponosni su na svoj potpis i sposobnost da izraze svoje ideje pisanim slovima u dnevnicima i spomenarima. Pisana slova uče djecu raznim vještinama, a to su:

  • vizualno-motorna koordinacija
  • vizualna sinteza
  • vizualna percepcija
  • vizualna memorija
  • prostorni odnos
  • fokus
  • pravopis
  • čitanje
  • samopouzdanje.

Da ne bude zabune, pisanje na tipkovnici također je važna vještina. No rukopis se ne bi trebao natjecati s tipkovnicom. Djeca mogu i trebala bi dobiti instrukcije u pisanju rukopisom i tipkovnicom.

Za djecu koja imaju ekstremne poremećaje motoričke koordinacije odnosno disgrafiju kurzivno je pisanje prevelik zalogaj, ovdje tipkovnica može biti korisna. Djeca s takvim poteškoćama lako se prepoznaju i ne smiju se prisiljavati na pisanje pisanih slova.

Međutim, kurzivno pisanje može pomoći djeci koja se bore s teškoćama u čitanju i pisanju. Djeca s disleksijom mogu se bolje prisjetiti riječi ako ih imaju priliku napisati u kurzivu.

Osobno pišem pisanim slovima i ne bih mogla učiti jednako dobro bez njih. Pomažu mi da pamtim. Ima nešto u tom kinestetičkom ili taktilnom pokretu na papiru, čitanju onoga što si sam napisao i raspravljanja s nekim ili sa samim sobom, što zapečati sadržaj u mojoj memoriji. Zahvalna sam i na tečaju tipkanja koji sam pohađala jedan semestar, postala sam brza i učinkovita.

Ali još se oslanjam na pisana slova kada je u pitanju formuliranje mojih misli i ideja. Pomaže mi pri slušanju predavanja. Bilježim, slušam, čitam, prepisujem i kasnije sama sebi ponavljam informacije naglas. Zbog toga sam na fakultetu imala dobre ocjene.

Ako vaše dijete ne uči pisana slova u školi, mnogi radni listići dostupni su online. Dugoročno gledano, pisana će slova ostati vrijedna vještina koja pomaže učenicima na mnoge načine, i u obrazovanju i u životu.

………………

NAPOMENA

  •  Nancy BAILEY – godinama poučava djecu s posebnim potrebama i vodi blog posvećen najrazličitijim temama u obrazovanju.
  • Izvor: nancybailey.com