Školstvo u medijima
I NEW YORK TIMES KAŽE…
Prijenosna računala su odlična stvar, ali ne u školama i na fakultetima
objavljeno: 22. ožujka 2018.

Iako postoji nekoliko iznimaka, općenito sam zabranio elektroničke uređaje na svojim predavanjima i seminarima, uključujući prijenosna računala.

To se možda čini ekstremnim. Naime, pomoću tehnologije studenti mogu „upiti” više znanja nego samo uz pomoć papira i olovke. Oni mogu skinuti materijale za predavanja, istražiti nepoznanice u hodu te izraditi točan, dobro organiziran arhiv materijala. Sve je to dobro.

Međutim, sve je više dokaza da studenti nauče manje koristeći se računalima ili tabletima tijekom predavanja. Također, dobivaju lošije ocjene. Rezultati istraživanja prilično su jasni – prijenosna računala ometaju proces učenja, i korisnicima i onima oko njih.

Zaključke ovakvih istraživanja možemo prenijeti i na srednjoškolske učionice, gdje elektronički uređaji onemogućavaju učenje ili štete učeničkoj produktivnosti.

Izmjeriti učinke koje prijenosna računala imaju na učenje vrlo je teško. Jedan je od problema taj što se učenici njima ne koriste na isti način. Možda se predani učenici, koji streme višim ocjenama, prijenosnim računalima na satovima koriste češće. S druge strane, može se raditi o tome da učenici koje je najlakše omesti gledaju u svoje tablete kad im je dosadno. U svakom slučaju, jednostavna usporedba uspješnosti mogla bi pobrkati tehnološki učinak s karakteristikama učenika koji se njima služe. Istraživači to nazivaju pristranošću odabira.

Istraživači taj problem mogu riješiti tako da nasumično izaberu učenike koji će se koristiti računalima. Uz taj se pristup te učenike može usporediti na sve druge načine s onima koji se njima ne koriste.

U nizu eksperimenata provedenih na Sveučilištu PRINCETON i Sveučilištu CALIFORNIA, studentima su nasumično dodijeljena prijenosna računala ili papir i olovka za izradu bilježaka na predavanju.

ONI KOJI SU SE SLUŽILI RAČUNALIMA mnogo su lošije razumijevali predavanja, što je bilo izmjereno standardiziranim testom, OD ONIH KOJI SU SE KORISTILI PAPIROM I OLOVKOM.

Istraživači su zaključili da bi, zbog toga što učenici mogu tipkati brže nego pisati, tijek predavačevih riječi samo prolazio kroz prste studenata bez zastoja u njihovu mozgu i nekog oblika obrade.  

S druge strane, učenici koji su pisali morali su preraditi i sažeti izgovoreni materijal da bi uopće mogli održati korak s tempom predavanja.

  • Doista, bilješke korisnika prijenosnog računala više su nalikovale transkriptima nego sažecima predavanja.
  • Pisane su verzije s druge strane bile mnogo sažetije, ali su uključivale glavne točke o kojima se raspravljalo u predavanju.

Čak i uza sve to može se činiti pretjeranim zabraniti elektroničke uređaje u učionici ili predavaonici. Većina studenata odrasli su i zreli ljudi, stoga zašto ne bi mogli odlučiti o tome hoće li donijeti prijenosno računalo na predavanje?

Najjači je argument protiv toga činjenica o štetnosti tog čina za osobe koje se nalaze oko korisnika prijenosnog računala. U nizu laboratorijskih eksperimenata istraživači na Sveučilištu NEW YORK i Sveučilištu McMASTER u Kanadi ispitali su učinke prijenosnog računala na studente koji ih ne upotrebljavaju. Nekim je studentima rečeno da na svojim računalima obavljaju male zadatke koji nisu povezani s predavanjem. Kao što je i bilo očekivano, ovi su studenti zapamtili podataka s predavanja. Ali doista je zanimljivo bilo to da je ovo imalo negativan utjecaj na studente koji su sjedili u blizini korisnika računala.

Ekonomski je termin za ovaj oblik negativnih učinaka negativna popratna posljedica, do čega dolazi kada konzumiranje nečega jedne osobe šteti blagostanju drugih. Oni koji sjede u blizini mogu vidjeti ekran prijenosnog računala i njihova je pozornost skrenuta s predavanja na druge sadržaje, koji često uključuju ne samo izradu bilježaka nego i Facebook, Twitter, e-mail i vijesti.

U sklopu drugog istraživanja provedenog na Vojnoj akademiji u SAD-u tim profesora istražio je uporabu prijenosnih računala na satu ekonomije.

Kolegij je bio podijeljen na male dijelove, uz koje su istraživači nasumično odredili sljedeće uvjete: elektronički uređaji su dopušteni, elektronički uređaji i tableti su dopušteni, ali samo ako su odloženi na stolovima gdje profesor može pratiti njihovu uporabu.

Do kraja semestra studenti u predavaonicama s prijenosnim računalima ili tabletima postigli su mnogo lošije rezultate od onih u predavaonicama u kojima su elektronički uređaji bili zabranjeni.

UZA SVE OVE DOKAZE JA SAM DONIO SVOJU ODLUKU: zabranjujem elektroničke uređaje na svojim predavanjima. Jedina iznimka su studenti s poteškoćama u učenju koji se, naravno, mogu koristiti uređajima da bi sudjelovali na predavanju.  

Studenti bi se mogli požaliti na to da ih takva zabrana sprječava da pohrane bilješke na svojim računalima, ali pametni telefoni mogu napraviti fotografije rukom napisanih stranica i prebaciti ih u elektronički format. Još bolje, izvan predavanja studenti mogu pročitati vlastite rukom pisane bilješke i natipkati ih, a ovaj će proces poboljšati njihovo učenje.

Najbolji dokazi koji su nam trenutačno dostupni nalažu da bi studenti, ali i učenici osnovnih i srednjih škola trebali izbjegavati uporabu prijenosnih računala i uređaja tijekom nastave i jednostavno se poslužiti dobrim starim papirom i olovkom.

……………..

NAPOMENA:

  • The New York Times (NYT ili Times) američke su dnevne novine koje su osvojile 114 Pulitzerovih nagrada, više nego bilo koja druga novinska organizacija.
  • Izvor: nytimes.com