Školstvo u medijima
MOBILNI TELEFONI U UČIONICI
Kako da uporaba mobitela bude odgovorna i produktivna
objavljeno: 23. ožujka 2018.

Jedna studija koja je proučavala utjecaj zabrane mobilnih telefona u školama otkrila je da mobilni telefoni mogu imati negativan utjecaj na učenje te da njihovo zabranjivanje u učionicama može dovesti do poboljšanja uspješnosti učenika, pogotovo u slučaju najranjivije skupine učenika.

U drugom se istraživanju pokazalo da su učenici koji nisu koristili pametne telefone tijekom sata zapisali 62 posto više informacija u svojim bilješkama i mogli su se prisjetiti više informacija od svojih kolega koji su koristili pametne telefone. Dodatna studija  pokazala je da su učenici koji se nisu koristili svojim pametnim telefonima, ili su to činili za sadržaj povezan uz lekciju, dobivali bolje ocjene i prisjećali se više informacija od učenika koji su se služili mobitelima za svrhe koje nisu povezane s lekcijom.

Intervjui sa 628 srednjoškolskih učenika o njihovu mišljenju o mobilnim telefonima u učionicama otkrili su da, ne samo da većina njih već koristi svoje mobitele u školi, već i da se njihova stajališta o tome razilaze. Većina učenika (70 posto) mogla je prepoznati blagodati povezane uz mobilne telefone u učionici, poput povećanog zalaganja, motivacije za učenje, kreativnosti i produktivnosti. Međutim, gotovo trećina učenika izrazila je zabrinutost u vezi s remećenjem pozornosti i zloupotrebe mobilnih uređaja – pogotovo prilikom testova – te štetnih aktivnosti poput virtualnog nasilja.

Što se tiče stavova učitelja o korištenju mobilnih uređaja, istraživanja pokazuju raznovrsne rezultate – dok jedni podržavaju uporabu mobilnih uređaja u učionici, drugi predlažu da bi ih trebalo ostaviti kod kuće.

Anegdotalni izvještaji također otkrivaju uspješnu integraciju mobitela u učionicu. Današnji su pametni telefoni mikroračunala koja nude mnoge prednosti koje tehnologija može donijeti, u smislu pristupa širokoj, dubokoj i smislenoj edukaciji.

Škole potiču korištenje cijelog niza obrazovnih aplikacija. Pametni telefoni kao obrazovni alat imaju beskonačne mogućnosti i zbog toga ih mnoge škole toleriraju, dok ih druge zabranjuju ili barem pokušavaju.

Tu je i faktor društvenih vještina. Dok pametni telefoni nude mogućnosti povezivanja s drugima i pružanja osjećaja pripadnosti i zajedništva, postoji mjesto i vrijeme za to. Moramo se zapitati pomažu li pametni telefoni ili štete društvenom razvoju djece.

  • Stoga, što je rješenje za škole i roditelje?

Naposljetku, zdrav razum i umjerenost moraju prevladati kada koristimo prednosti tehnologije. Uporaba mobilnih telefona u školama ostat će problem za roditelje i škole, pogotovo u smislu sadržaja i onoga što se smatra prikladnim. Uvijek će biti zloupotrebljavanja kao što svakodnevno možemo vidjeti kada učenici donose pametne telefone na ispite.

Škole bi se trebale pobrinuti da njihove politike u vezi s korištenjem mobilnih telefona drže korak sa suvremenim tehnologijama.

Dok se problematično korištenje pametnih telefona danas smatra rizičnim ponašanjem zajedno s problemima zbog konzumacije alkohola, duhana i marihuane, škole bi se trebale posvetiti psihološkim, društvenim i zdravstvenim pitanjima povezanima uz tehnologiju (npr. manjak sna zbog korištenja mobitela, virtualno zlostavljanje itd.).

Ugrađivanjem nekih od zdravstveno povezanih implikacija tehnologije u kurikulum mogli bismo ublažiti potencijalnu štetu i promovirati sigurno, kontrolirano i produktivno korištenje mobilnih uređaja.

Ujedno škole i roditelji imaju ulogu u određivanju granica, pružanju vodstva u smislu prikladnoga i neprikladnoga korištenja pametnih telefona te u poučavanju učenika vještinama samoregulacije i samokontrole. Roditelji mogu i trebaju biti uzori u tom području. To ne znači da bi se trebali služiti svojim mobitelima samo u privatnosti, već da bi trebali pokušati provoditi istu politiku koju pokušavaju prenijeti svojoj djeci.

Naposljetku, škola je mikrosvijet šireg društva. Baš kao što korištenje pametnog telefona može biti neprihvatljivo tijekom razgovora za posao, ono je jednako neprihvatljivo u učionici. Znati da je određeno ponašanje prihvatljivo na nekim mjestima, ali ne i na drugima ključno je želimo li mlade ljude naučiti kako da budu odgovorni i produktivni u kada je uporaba mobilnih telefona u pitanju.

……………….

NAPOMENA

  • Psychlopaedia je online publikacija posvećena psihologiji. Njezina je namjena ovo golemo područje – otkrića, poremećaje, tretmane, kao i uvide u ljudski um i ponašanje – učiniti dostupnim svima.
  • Izvor:  psychlopaedia.org