Školstvo u medijima
I VLADAR DUBAIJA TVRDI DA JE NASTAVNIK NAJLJEPŠE ZANIMANJE
Osam stvari koje odlični učitelji rade drukčije!
objavljeno: 28. ožujka 2018.

Sve je kulminiralo dodjeljivanjem nagrade Global Teacher Prize, koju je ove godine osvojila Andria ZAFIRAKOU, a koja poučava umjetnosti i tekstil u siromašnoj višeetničkoj londonskoj četvrti. Uza sve, naučila je osnove većine od 35 jezika koji se govore u njezinoj školi i može komunicirati s učenicima i njihovim roditeljima, među kojima ima mnogo izbjeglica.

Andria Zafirakou bila je među 10 finalista od čak 30 tisuća kandidata iz 179 zemalja prijavljenih na međunarodno natjecanje kojem je svrha vratiti ugled zanimanju nastavnika. Njih 10 finalista koji su se našli u najužem krugu najavio je sam Bill Gates. 

Mohamad ben Rašid Al-Maktum, vladar Dubaija, nakon što je dobitnici uručio nagradu, na Twitteru joj je čestitao na tituli najbolje nastavnice na svijetu, najljepšem zanimanju.

Sve su ovo bitni pojedinci koji svojim radom mijenjaju živote svojih učenika i zajednica – od koji su neke smještene u vrlo izazovnim kontekstima.

Svjedočiti izvrsnosti u poučavanju na takvoj globalnoj platformi bilo je zaista ohrabrujuće i inspirirajuće. No, također me potaknulo na razmišljanje je li moguće točno odrediti što čini odličnog učitelja?

OVDJE MOŽETE PRONAĆI OSAM STVARI ZA KOJE SMATRAM DA ODREĐUJU ODLIČNE UČITELJE:

 1) ONI OBJERUČKE PRIHVAĆAJU SVOJE PREDNOSTI.

Najbolji učitelji mogu prepoznati i prigrliti vlastiti potencijal kako bi ga mogli prenijeti na svoje učenike, ali i šire. Promoviranjem pozitivnih vrijednosti, uključujući toleranciju, razumijevanje i uključivost, ovaj osjećaj moralne svrhovitosti ono je što pokreće najbolje učitelje.

2) ONI OHRABRUJU UČENIKE DA STREME ZVIJEZDAMA.

Dobri učitelji postavljaju sebi i svojim učenicima aspiracijske ciljeve te imaju vjere, samopouzdanja i jasnu viziju onoga što žele postići – i u neposrednoj budućnosti i dugoročno.

Učenici koji su doživjeli ono što se smatra odličnim učiteljem često će upotrijebiti riječ „inspirirajuće”. Imati priliku inspirirati druge, ali i sam biti inspiriran mladim ljudima nešto je što bi učitelji trebali aktivno tražiti – za sebe i svoje učenike.

3) ONI SE IZRAVNO SUOČAVAJU S IZAZOVIMA.

Odlični učitelji planiraju kako pretpostaviti, rješavati i učiti od izazova s kojima su suočeni – čak i onih najtežih. Samo ako prođe ovaj proces učitelj može svladati prepreku, naučiti iz tog iskustva i nastaviti se kretati naprijed.

Na isti se način dobri učitelji također nose s negativnim stvarima. To je važno zbog toga što neki učenici imaju negativne misli o školi i svojoj edukaciji, a dio je učiteljeva razvoja shvatiti faktore koji ovome pridonose. Ako učitelji to ne mogu postići, tada ne mogu ni očekivati pozitivnu promjenu.

4) ONI ZNAJU SLUŠATI.

Poučavanje, poput drugih profesija, može povremeno biti previše usredotočeno na introspekciju samih učitelja. To znači da oni s najvažnijim mišljenjem – sami učenici – katkad mogu biti zanemareni.

Mi uvijek pitamo svoje učenike što misle o tome što čini dobrog učitelja – najčešće nam odgovaraju da je to pomaganje učenicima, entuzijazam, poznavanje sadržaja i pružanje podrške. Moramo slušati, ali i ohrabriti naše učitelje da slušaju svoje učenike.

5) ONI VOLE UČITI.

Odlični učitelji, prema mom iskustvu, pokazuju nezasitnu glad za znanjem i učenjem – jednako kao što su fascinirani učenjem drugih. To može podrazumijevati upuštanje u nove izazove, nadogradnju znanja i razvijanje širih perspektiva na akademskoj i društvenoj razini. Ali i samopouzdanje da priznate da nikada ne možete znati baš sve.

6) ONI SE MOGU PRILAGODITI I PREBRODITI PROBLEME.

Živimo u svijetu koji se brzo mijenja, a učinci ovih promjena često se mogu osjetiti u nastavničkoj profesiji. Prihvaćanje i priznavanje ove činjenice i sposobnost da reagiramo na promjenu ono je što čini vrlo učinkovitog učitelja. A odličan učitelj zna da je svaki dan drukčiji – katkad uzbudljiv, katkad izazovan – ali uvijek vrijedan truda.

Također je važno da učitelji prakticiraju pristupe koji se temelje na dokazima kada se radi o reagiranju na promjene. Nisu sve nove inicijative jednako učinkovite i učitelji moraju biti sposobni kritički ih preispitati prije nego što odluče kako nastaviti.

7) ONI SU SPOSOBNI RAZUMJETI I POVEZIVATI.

Dubina i širina znanja i vještina koje čine odličnog učitelja često su podcijenjene. Ne samo da učitelji moraju dobro razumjeti (i voljeti) ono što poučavaju, već također trebaju znati kako to učiniti dostupnim i smislenim svojim učenicima.

Da bi to postigli, moraju razumjeti složen i međusobno povezan niz faktora. To uključuje razvoj djeteta, kognitivnu znanost, društvene i bihevioralne znanosti te praktične implikacije ovih znanosti – o tome kako se učenici ponašaju i što im je potrebno da budu uspješni.

8) ONI PREPOZNAJU POVLASTICE SVOJE PROFESIJE.

Ovo nije profesija u koju bi trebalo olako ulaziti. Ovo nije profesija za malodušne ili za one koji misle da su brzi popravci dobro rješenje. Povlastica je biti učitelj, imati priliku pozitivno utjecati na tolike mlade živote, njihove obitelji i naposljetku njihove zajednice.

Učitelji imaju prilike promijeniti živote djece i mladih, poboljšavajući njihove izglede za uspjeh u životu i pomažući im da si osiguraju bolju budućnost. I u tome smislu učitelji imaju najvažniji posao na svijetu.

……………………

NAPOMENA:

  • Portal The Conversation neovisni je izvor vijesti i mišljena iz akademske i istraživačke zajednice. Naš tim profesionalaca surađuje sa sveučilištima i istraživačkim institutima te stručnjacima koji svoje znanje žele podijeliti sa širom publikom.
  • Izvor: theconversation.com