Jučer-danas-sutra
PET METODA ORGANIZIRANJA SAMOSTALNOGA UČENIČKOG RADA
Njegovanje učeničke neovisnosti
objavljeno: 27. ožujka 2018.

Samostalnost – jedna od kvaliteta vođa i uspješnog čovjeka. Pedagogija je desetljećima razvijala učinkovite prakse i metode njegovanja neovisnosti učenika. Predlažemo da ih isprobate u praksi.

PET KLJUČNIH TOČAKA

Želimo li kratko prikazati metodu samostalnog rada u nekoliko ključnih riječi, dobit ćemo sljedeće.

■  POTRAGA. To uključuje i klasični referat o bilo kojoj temi i bilo kojem popularnom projektu. Učeniku se zadaje tema rada i smjernice o tome gdje „kopati”. Dalje se za pomoć mogu predložiti knjige, internetski izvori s obrazovnim, znanstvenim tekstovima. Izvlačenje zanimljivih i važnih mrvica iz gomile informacija razvija ne samo samostalnost, već i kritičko razmišljanje.

■  KREATIVNOST. Ovdje nema nikakvih granica ni kanona. Na primjer, zatražili ste od učenika da iznesu prezentaciju o temi „Sigurnosna pravila na ledu”. Dalje će samo o kreativnosti učenika ovisiti što će i kako činiti: hoće li raditi standardnu PowerPoint prezentaciju ili će se koristiti suvremenim „oblačnim” servisima za animaciju. Možda će s kolegama odlučiti odigrati cijelu predstavu, gdje će pokazati kako prijeći cestu, na koji način padati itd. Ili će možda nacrtati strip o ovoj temi, ručno ili koristeći grafičke programe.

Zadatak će biti ispunjen u svim ovim slučajevima, materijal je svladan, iako su načini realizacije razni. Samostalni stvaralački rad potiče dječju maštu, način razmišljanja u tom slučaju nije šabloniziran. Vjerujte mi, te su vještine jako korisne kasnije u životu.

■  PRAKSA. Na primjer, na nastavi fizike prošli ste temu serijskih i paralelnih električnih spojeva. Dakle, učenici na posebnim maketama mogu sastaviti jednostavne električne sheme s raznim oblicima spojeva. Tako je mnogo jasnije kada je spoj nepravilno sastavljen, jer lampica u tom slučaju ne svijetli. Radije pustite učenike da nekoliko puta isprobaju i sami shvate nego da jednostavno naštrebaju gradivo.

■  REPRODUKCIJA. Najklasičniji primjer: učitelj matematike pokazao je način rješavanja linearne jednadžbe. Dalje učenici samostalno po zadanom algoritmu rješavaju zadatke. To nije slijepo kopiranje, kako bi netko površno pomislio, već duboka analiza slijeda akcije razumijevanja uzročno-posljedičnih odnosa.

■  KONTROLA. Bez nje nema samostalnog rada. Provjera nije samo ocjenjivanje rada, već i kontrola organizacije samostalnog rada, prepoznavanje slabih točaka i pomoć u njihovu pravodobnom ispravljanju. Kontrola brzo i kvalitetno pomaže poboljšati kvalitetu pripreme, dubinu znanja i razumijevanje materijala.

………………

NAPOMENA

  • Mega Talant – ruskicentar za razvoj talenta, organizira tečajeve, olimpijade, kreativne radionice, turnire.
  • Izvor: mega-talant.com