Jučer-danas-sutra
KAKO DJECA ODRASTAJU, TAKO MANJE ČITAJU
Kako ponovno potaknuti strast za čitanjem kod učenika
objavljeno: 13. travnja 2018.

Istraživanja pokazuju da čitanje iz užitka vodi do uspjeha u školi, na radnome mjestu i u životu. 

To također pomaže učenicima suosjećati sa svojim vršnjacima i smanjiti razinu stresa. Nažalost, kako djeca odrastaju, tako manje čitaju. Roditelji i učitelji izvještavaju da djeca čitaju mnogo manje u srednjoj školi nego što su čitala u osnovnoj. Izvještaj nazvan Children, Teens and Reading”  osvrće se na ovaj uznemirujući trend:

  • u osnovnoj školi 53 posto devetogodišnjaka čita svaki dan, a u srednjoj školi to čini samo 17 posto srednjoškolaca
  • omjer djece koja čitaju „nikad” ili „vrlo rijetko” utrostručila se u razdoblju između 1984. i 2014. Trećina 13-godišnjaka i 45 posto 17-godišnjaka reklo je da čita iz užitka jednom ili dva puta godišnje.

Mnogi roditelji prepoznaju da je čitanje važno i žele pomoći promijeniti ovu situaciju. Roditelji osnovnoškolaca pogotovo su neprocjenjiv izvor kada se radi o pružanju podrške učenju u školi. Mnogi su od njih bili aktivni volonteri u osnovnim školama svoje djece te bi ubuduće opet vrlo rado preuzeli aktivnu ulogu u učionici.

TRI NAČINA NA KOJE RODITELJI VOLONTERI MOGU PROMICATI ČITANJE

1) PREPORUKE ZA VRŠNJAČKO ČITANJE: preporuke za vršnjačko čitanje jedan su od najboljih načina da potaknete adolescente na čitanje. Dva puta godišnje, prije zimskih i ljetnih praznika, pošaljite svojim učenicima email i zatražite roditelja volontera koji će doći u učionicu kako bi dokumentirao preporuke za učeničko čitanje.

Svaki učenik i učitelj trebali bi reći jednu ili dvije stvari o svojoj omiljenoj knjizi za mlade. Učenici koji nemaju preporuke mogli bi predložiti film koji se temelji na knjizi.

Roditelj volonter radi bilješke, izrađuje popis preporučenih knjiga i šalje ga razredu emailom. Učitelj može objaviti popis na Google Classroom, a ako je popis objavljen u samoj učionici tada ga učenici mogu poslikati svojim mobitelima. Na taj način uvijek uz sebe imaju popis dobrih knjiga.

Škole učenicima mogu zadati čitanje tri ili četiri knjige po vlastitom izboru tijekom ljetnih praznika.  Istraživanja pokazuju da djeca trebaju moći odabrati knjige koje žele čitati. To im omogućuje da istraže autentične interese i postanu samopouzdani i ushićeni čitatelji.

U mom iskustvu, većina roditelja podržava ljetne zadatke za čitanje po vlastitom izboru. Oni žele da njihova djeca osjete životno korisne učinke čitanja.

2) OLAKŠAJTE PRISTUP KNJIZI: djeca u osnovnoj školi uživaju u tjednim posjetima školskoj knjižnici. U srednjoj školi vrijeme za knjižnicu nestaje – u mnogim srednjim školama učenici posjećuju knjižnicu samo jednom ili dva puta godišnje i to često samo radi računala.

Izgradnja dobre razredne knjižnice u kojoj djeca na jednostavan način mogu posuditi knjigu učinkovit je način za promicanje čitanja, a roditelji volonteri mogu pomoći pri nabavi knjiga. Zatražite od jednog ili dva roditelja da postanu vaši „upravitelji razredne knjižnice”.

Oni mogu emailom zatražiti donacije knjiga od drugih roditelja te kontaktirati roditelje starijih učenika da doniraju knjigu ili dvije. Ako vaša škola organizira sajam knjiga, vaši volonteri mogu poslati popis knjiga koje bi željeli nabaviti, uključiti preporuke učenika, a koje onda mogu kupiti na sajmu i donirati razredu.

3) POKAŽITE IM ZAŠTO JE ČITANJE VAŽNO: adolescenti se često pitaju „Zašto bih trebao mariti za čitanje?” i „Što ja imam od toga?”. U učionicu možete dovesti profesionalnog govornika koji će govoriti o tome kako je pismenost pridonijela njegovu uspjehu i pomogla mu u teškom životnom razdoblju.

Također možete organizirati posjet popularnih autora ili motivacijskih govornika, a ako vaša škola nema raspoloživih sredstva za tako nešto tada možete organizirati videorazgovor s autorom ili stručnjakom koji će djecu potaknuti na čitanje.

https://www.edutopia.org/blog/bringing-authors-classroom-rita-platt

…………………..

NAPOMENA

  • Portal EDUTOPIA mrežna je zajednica koja promiče i dijeli znanje o obrazovnim temama. Autori portala ističu projektno orijentirano učenje, profesionalni razvoj učitelja, društveno i emocionalno učenje, integraciju tehnologije itd.
  • Izvor: edutopia.org