Dinka Juričić
RUČNO RAĐENE DJEČJE DRVENE IGRAČKE
Prosinac je kao stvoren za male projekte „uradi sam”, odnosno za to da sami izradimo darove za one koje najviše volimo. Rješavajući tehničke probleme na koje nailazimo izrađujući darove, odjednom počinjemo otkrivati da se naša kreativnost razmahala, a ideje se počele rojiti. Počinjemo ih povezivati, kombinirati, „kuhati” i – kao u crtićima o profesoru Baltazaru – eto rješenja!
Hrvatske tradicijske dječje igračke dio su naše baštine uvrštene na UNESCO-ov Reprezentativan popis nematerijalne kulturne baštine čovječanstva. Doduše, drvene igračke baš nekako i nisu nematerijalne, zar ne? Nematerijalno je nešto drugo: prenošenje vještine, zanata i motiva s koljena na koljeno, od djeda na unuka, suradnja cijele obitelji u izradi igačaka – muškarci su ih izrađivali najčešće od drva, djeljali, a žene bojile i ukrašavale. I evo nam sjajne teme za razgovor s učenicima o čuvanju i dijeljenju iskustava, podjeli poslova, suradnji, timskom radu...
Tradicijske su se igračke izrađivale obično od mekog i podatnog drva, ali za projekte „uradi sam” koje ćemo predložiti svojim učenicima sasvim će dobro poslužiti obična šperploča i ručne pilice, a mlađi učenici šperploču mogu zamijeniti kartonom. Jedino boje trebaju ostati iste: žarkocrvena, žarkožuta, božićna zelena i tirkizna te bijela i crna. I ornamenti kojima se ukrašavaju obojene igračke trebali bi ostati tradicijski što nije osobito teško jer su doista jednostavni i lako ih je preslikati i kombinirati.
Tri su velike skupine tradicijskih dječjih igračaka.
1. Namještaj za kućicu za lutke: zipke, škrinje, stolovi i stolci, ormari, kuhinjski ormarići, krevetići...
2. Igračke s kotačima: leptiri koji mašu krilima, konjići, kola, a u novije vrijeme na isti način izrađeni mali drveni vlakovi, automobili, avioni... Leptirići su konstrukcijski najzahtjevniji: kotači su povezani žicom s krilima tako da se krila otvaraju i zatvaraju glasno klepećući kad dijete gura igračku pred sobom.
3. Svirale: razne vrste frulica i tamburica.
PRIJEDLOG ZA TIMSKE PROJEKTE
O tradicijskim drvenim igračkama i njihovoj izradi više pročitajte na:
http://www.paviljon-katzler.hr/vijesti/hrvatske-tradicionalne-djecje-igracke
http://www.min-kulture.hr/default.aspx?id=5234
Video o tome kako se izrađuje frulica, leptirić, namještaj... pogledajte na https://youtu.be/kwozInrGog0
CILJ: Vaš je cilj napraviti male zbirčice tradicijskih drvenih dječjih igračaka i darovati ih domu za nezbrinutu djecu u svojem kraju. O tome ćete napraviti fotoreportažu za lokalni radio i/ili snimiti video te ga ponuditi lokalnoj televiziji ili objaviti na Youtubeu.
Radit ćete timski, a svatko će biti zadužen za drugu vrstu posla.
VRIJEME I NAČIN RADA:
Imat ćete tri tjedna za to da ostvarite zadani cilj. To znači da ćete moći navrijeme završiti izradu darova namijenjenih djeci štićenicima domova kako bi ih odgojitelji mogli staviti pod bor i razveseliti dječicu na božićno jutro.
Da bi posao bio navrijeme gotov, treba podijeliti dužnosti: neka svaki tim odabere samo jedan tip igračaka (namještaj, igračke s kotačima ili svirale).
- Dio učenika izrađivat će igračke.
- Dio njih bojit će ih i ukrašavati.
- Neki će učenici pak biti zaduženi za to da pronađu najbliži dom za nezbrinutu djecu i saznaju koliko je u njemu djece, koliko dječaka, a koliko djevojčica, te koje su dobi kako bi svako dijete dobilo igračku primjerenu svojoj dobi i sklonostima. Ti će učenici saznati i imena novinara u lokalnim novinama, na radiju i TV-u i obavijestiti ih kad projekt bude gotov kako bi za nj doznala javnost. Nazvat će novinare, poslati im e-poruku ili se s njima osobno upoznati kako bi u rasporedu božićnih priloga ostavili mjesta i za vaš prilog. Jednako tako trebalo bi postaviti štand na božićnom sajmu vaše škole na kojem ćete prodati višak igračaka koje napravite. Pronađite promotore koji će izraditi plakat i zainteresiranim posjetiteljima objasniti da su tradicijske drvene dječje igračke jedno od 13 hrvatskih dobara uvrštenih na UNESCO-ov Reprezentativan popis svjetske nematerijalne baštine. Ti se dobrovoljci moraju dobro pripremiti kako bi znali odgovoriti na pitanja koja bi im zainteresirani posjetitelji mogli postaviti.
- Dio učenika snimat će sve što se radi i dogovara kako bi na kraju imali dovoljno materijala za bogat novinski, radijski ili TV prilog. Trebat će odabrati tradicijsku glazbu za zvučnu pozadinu te tekstopisce i spikere koji će na zanimljiv način objasniti što ste radili i zašto. Valja napraviti i koncept videopriloga te ga montirati tako da ne traje dulje od pet minuta. U uvodnim i odjavnim špicama na videu spomenite imena svih koji su radili na projektu te napišite mjesto, datum i godinu kad je snimljen.
- Odaberite učitelja koji će biti voditelj i koordinator projekta.