DUBOKO DIŠI, UDAHNI, ZARONI

Život vas drobi? Pun vam je nos svega? Ne možete to više izdržati?... Uh, stanite! Duboko dišite. Nije život kriv, nisu drugi krivi, nisu okolnosti krive... samo ste ispustili uzde iz ruku... Sve će biti u redu kad preuzmete kontrolu. Evo kako...

Pod stresom ste. Stres je prirodna pobuna našega tijela zbog preopterećenosti i gubitka kontrole nad onim što nam se događa i što proživljavamo. Tijelo je i emocionalno i fizički prenapeto, prenadraženo, izbačeno iz zdrave ravnoteže. Stres je reakcija na kaos, vapaj našega tijela za sigurnošću urednih ritmova, organiziranošću, redom. Stres je zapravo upozorenje da je vrijeme za veliko unutarnje čišćenje i pospremanje u sebi.

Kaos

Načelo je isto kao i kod svakog velikog čišćenja: sve izbaciš i oslobodiš prostor. Zatim odvojiš ono što ti je potrebno, a riješiš se onoga što ti ne treba i što ti smeta. Nakon toga organiziraš prostor tako da ono što želiš zadržati dobije svoje stalno mjesto, svoje police i ladice. Kad je svaka stvar na svome mjestu, uvijek znaš gdje je što, ne gubiš dragocjeno vrijeme na traženje. Zvuči jednostavno, zar ne? Ali u praksi se zakomplicira jer ima hrpa toga što nam zapravo ne treba, ali nam je žao baciti. Pa to ne bacimo, nego opet pretrpamo police i ladice tako da se opet više ne možemo snaći. Riješili smo se prašine, ali ostao nam je kaos. Zašto nam se to događa?

Nismo napravili prioritete, nismo raščistili sami sa sobom što nam je doista bitno. Besmisleno je imati svega, a nemati – vremena. Vrijeme je jedini resurs koji je ograničen: svatko je od nas dobio 24 sata u danu da rasporedi svoje vrijeme za rad, za privatni život i za san. Sva je životna mudrost u ravnoteži upravljanja vremenom: ako pretjeraš s vremenom za rad, uskraćuješ si vrijeme za privatni život i za odmor. Nikomu ne činiš uslugu, a sebi štetiš. 

Krenimo od pretpostavke da su tvoja tri životna prioriteta: ja, obitelj i posao. To je jako dobar niz prioriteta: ako JA posustaje, sve se drugo počne rasipati i raspadati. Doista, naša je najveća odgovornost čuvati sebe, svoje zdravlje i svoje raspoloženje kako bismo mogli uspješno obavljati sve ono što smo naumili... i privatno i poslovno.

Organiziranje svojega života, dakle, počinjemo od JA. Znamo iz iskustva s velikim spremanjem da je opasno početi od pitanja: ŠTO MI SVE TREBA (da bih bila sretna, zadovoljna, uspješna u poslu...). Pravo pitanje od kojega treba krenuti jest: ŠTO MI SVE NE TREBA?

Kojih se to stvari, ljudi, poslova u svojem životu trebam riješiti kako bih mogla disati? Onaj tko voli sebe nemilosrdno će rezati: sve što mu siše energiju i živce, ruši motivaciju i potkopava samopouzdanje, razbija snove, krade životnu radost i vrijeme. Sve su to rupe koje od tebe čine cjediljku kroz koju otječe najbolji dio tebe. Svaki je rez jedna rupica na cjediljki manje. Misli na to kad režeš. I reži. Riješi se i dragih nepročitanih knjiga koje nikad nećeš čitati i dragih starih projekata koje nikad više nećeš nastaviti baš kao što se rješavaš odjeće koju više nećeš nositi... 

Cjediljka

Kad je riječ o razredu, postavite si jedno pomalo neugodno pitanje: Jesu li meni moji učenici suradnici ili su publika koja gleda moju predstavu i (više-manje nevoljko) radi što joj kažem? Dok ja govorim, objašnjavam, tumačim, pripremam, gubim noći proizvodeći svoje didaktičke materijale... ubijam se od posla – moji su učenici oslobođeni odgovornosti da učine bilo što izvan onoga što im zadam da naprave. Nije li to uzaludno rasipanje i moje i njihove energije? Ne bi li ih bilo korisnije učiniti suradnicima koji sami istražuju, otkrivaju, govore i objašnjavaju jedni drugima, na svoj način tumače, griješe i uče iz svojih pogrješaka, sami prezentiraju, procjenjuju jedni druge, postavljaju pitanja?

I tu režite, nemilosrdno. Ideja da će učenici znati samo ono što ste im vi rekli i da zato vi morate sve obaviti... drži vas u ropstvu. A osim toga, zastarjela je. Nekad, u davna predinternetska vremena doista smo učenicima morali prenositi informacije (jer su izvori informacija bili oskudni).

Danas nije više naša zadaća da ih opskrbljujemo informacijama, nego da ih naučimo učiti. A to ne možemo bez njih, bez njihova sudjelovanja. Dakle, moram odbaciti dio svojih dosadašnjih poslova i prebaciti ih na učenike. Ne zato što smo lijeni, umorni, potplaćeni... nego zato da učenicima pomognemo razviti životne kompetencije. Ne dvojite o tome.

Ne žalite ni za čim što odbacujete, sjetite se: odbacivanjem onoga što nam ne treba pravimo u sebi mjesta za ono što je važno. Naš put u novu godinu neka počne neopterećen starom prtljagom. Lakše ćemo putovati.

Prvi je korak, dakle, odbacivanje svega što je nepotrebno. A drugi?

Drugi je korak organiziranje onoga što je ostalo: pravljenje plana. Ne počinji novi dan bez plana i ne liježi na večer a da ne provjeriš koliko je od njega ostvareno! No, i tu valja postupati oprezno: ne pretrpavaj svoj plan. Bolje je odrediti tri prioriteta za dan i njima se potpuno posvetiti nego se rasuti na sto stvari i nemati snage ni jednu završiti.

Organizirana piramida prioriteta zgodna je jer jasno definira opseg poslova koje planiramo obaviti: što ćemo napraviti, u što ćemo uroniti, a što samo završiti ili samo započeti. Ta nas piramida istodobno podsjeća i na to da ne gubimo vrijeme i energiju ni na što u tom trenutku nebitno.

Uronimo, fokusiramo se, kao laserska zraka... na ono što smo za danas odlučili... Ne rasipajmo se na sve što bi se moglo i trebalo, ne dopuštajmo kradljivcima vremena da nas ometaju. Deremo stazom koju smo si zacrtali. Što smo usredotočeniji na ono što radimo, brže ćemo i uspješnije obaviti to što treba. A ostatak je vremena naš.

Piramida

I digitalni i papirnati svijet oko nas prepun je recepata za organiziranje i postavljanje prioriteta. Ali kao i sa svim receptima: ne postoji ni jedan namijenjen baš vama. Sami ga morate izmisliti ili neki od postojećih prilagoditi baš sebi, učiniti ga po svojoj mjeri. Kušati. Dodati sastojke koje volite. Opet kušati i dodavati dok ne bude baš takvo da na kraju uživate u blagovanju.

5+ klub
Stručni skupovi Školske knjige
Slovopis
e priručnik
Preuzimanje digitalnih udžbenika
Preuzimanje višemedijskih materijala
Preuzimanje višemedijskih materijala za srednju školu
E-priručnik Tehnička podrška
Lente vremena
Školski portal: Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

Robovanje ekranima uskraćuje djeci zdravi razvoj

… važno svim dionicima odgojno-obrazovnog sustava…

Školski portal: Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

Lektiru obrađujemo na zanimljiv i kreativan način

... odijevaju Crvenkapičinu haljinu, lovčev šešir…

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

Finska postaje prva zemlja koja će ukinuti sve školske predmete

...nego su odlučili provesti revoluciju svojeg…

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto djeca danas šute, sjede i plaše se lopte?

Zašto je važna dinamička akomodacija i…

Nadahnjujući citati o učiteljima

Nadahnjujući citati o učiteljima

Dan učitelja, koji slavimo 5. listopada,…