Školstvo u medijima
NA ZNANJE I RAVNANJE > SAD: ŠTO KAŽU EKONOMISTI
Koliko vrijedi dobar učitelj u javnoj školi
objavljeno: 4. prosinca 2019.

… i velikom dobiti u budućem životu tih učenika. Ipak, iako ravnatelji u SAD-u zarađuju i do sto tisuća dolara godišnje, to nije slučaj s učiteljima.

Prosječnu plaću učitelja u javnim školama ekonomisti opisuju kao daleko nerazmjernu gospodarskoj koristi kojoj pridonose učitelji.

  • Je li tome tako?
  • Jesu li učitelji u javnim školama pošteno plaćeni za količinu i vrijednost posla koji obavljaju?

Prema podatcima Nacionalnog udruženja za obrazovanje, prosječna je plaća američkog nastavnika u javnim školama za školsku godinu 2016./2017. iznosila 59 660 dolara, ali je tijekom 2017./2018. porasla na 60 477 dolara godišnje.

Prosječne plaće nastavnika u javnim školama na vrhu ljestvice najbolje plaćenih nastavnika bile su u New Yorku gotovo 84 227 dolara godišnje, u Kaliforniji oko 80 680 dolara i u Massachusettsu otprilike 80 357 dolara godišnje.

Prema Timu ELMOREU, predsjedniku i osnivaču tvrtke Growing Leaders i poznatom stručnjaku za generacije Y i Z, učitelj u učionici nema samo ulogu poučavatelja. On smatra kako učitelji danas imaju i ulogu veleposlanika, savjetnika, surogat-roditelja, motivatora, inovatora, mentora, prodavača, što nedvojbeno podiže njihovu vrijednost. Učitelji ne zarađuju ni približno onoliko koliko zarađuju stručnjaci u svakom od spomenutih zanimanja. Također, inflacija je pojela svaku povišicu koju su učitelji dobili.

Prema portalu NEA, tijekom proteklog desetljeća prosječna je plaća učitelja porasla za 11,2 posto, ali nakon prilagodbe inflaciji prosječna se plaća zapravo smanjila za 4,5 posto.

  • EPI također primjećuje kako se učitelji na ljestvici najbolje plaćenih zanimanja nalaze niže od usporedivih profesionalaca sa sličnom razinom obrazovanja te na nacionalnoj razini zarađuju 21,4 posto manje od njih.

NA KOLIKO LJUDI UTJEČE JEDAN UČITELJ TIJEKOM SVOJE KARIJERE

Za učitelja koji je 30 godina poučavao prosječno 128 učenika godišnje, ukupan broj učenika dostiže 4000. Učitelji, dakle, utječu na tisuće učenika tijekom svoje karijere i stoga zaslužuju barem određene besplatne pogodnosti na Dan učitelja.

EKONOMSKI UČINAK LJUDI NA KOJE UTJEČU UČITELJI

Drugi je aspekt učiteljeve vrijednosti koji treba uzeti u obzir gospodarski učinak učitelja na budući život svojih učenika. Pozitivan učinak na akademska postignuća učenika odražava se na njihove prihode nakon što se zaposle.

DOBAR UČITELJ SVE NAS ČINI BOLJIMA

Važna istraživačka inicijativa, Projekt STAR, objavljena 2010. godine, donijela je zaključke koji i dalje vrijede, gotovo cijelo desetljeće kasnije.

U istraživanju je sudjelovalo više od 11 000 učenika iz Tennesseeja i njihovih nastavnika koji su nasumično odabrani iz učionica razine K-3.

Istraživači su pratili učenike od 1985. do 1989., a zatim i u odrasloj dobi radi prikupljanja podataka.

Ključni podatci studije tiču se kvalitete razreda, a ključni čimbenik koji pridonosi kvaliteti razreda jest – DOBAR UČITELJ.

Učenici u „kvalitetnijim” razredima K-3 imali su veću vjerojatnost da će pohađati fakultet, zaraditi više, uštedjeti za mirovinu i živjeti u boljim četvrtima.

Povećanje kvalitete razreda za jedno standardno odstupanje raspodjele unutar škola povećalo je zaradu za gotovo 10 posto u dobi od 27 godina.

Povećanje kvalitete razreda za jedan standard više povećalo je buduću zaradu učenika do gotovo 10 posto u dobi od 27 godina.

REZULTATI JOŠ JEDNE DUGOROČNE EKONOMSKE STUDIJE

U studiji pod nazivom „Dodana vrijednost učitelja i rezultati učenika u odrasloj dobi” ekonomski istraživači koji su pomoću rezultata testiranja prepoznali kvalitetnije učitelje ustanovili su da oni stvaraju bitnu ekonomsku vrijednost. Istraživači su pratili učenike i nastavnike u osnovnoj školi, a zatim su kasnije promatrali kako se učenici ponašaju kao odrasle osobe.

Prema studiji, među učenicima koje su poučavali kvalitetni učitelji bilo je više onih koji su otišli na fakultet, pohađali prestižne fakultete, štedjeli za mirovinu, živjeli u boljim četvrtima. Također, kod njih je ustanovljen manji rizik od trudnoće u tinejdžerskoj dobi.

EVO KLJUČNIH ZAKLJUČAKA ISTRAŽIVANJA KAKO IH JE OPISAO PBS:

Jedno standardno odstupanje poboljšanja kvalitete nastavnika, što znači poboljšanje ocjene učenika, povećava zaradu učenika u prosjeku za oko jedan posto u dobi od 28 godina.

Zamjena učitelja slabije kvalitete, koji je rangiran među najlošijih pet posto učitelja, učiteljem prosječne kvalitete povećala bi sadašnju vrijednost životnog vijeka učenika za više od 250 000 dolara za prosječnu učionicu s oko 28 učenika.

KOLIKO ZAPRAVO VRIJEDI DOBAR UČITELJ?

Da biste procijenili vrijednost dobrog učitelja u javnim školama prvo razmislite o njegovoj karijeri u javnoj školi i broju učenika na koje može utjecati, a koji se mogu mjeriti u tisućama.

Zatim razmislite o gospodarskoj vrijednosti koju učitelj, prema procjeni ekonomista, može dugoročno pružiti učenicima povećavajući njihovu buduću zaradu za tisuće dolara.

Nakon razmatranja tih čimbenika lako je doći do zaključka kako bi dobar nastavnik u javnim školama mogao vrijediti milijune dolara, ovisno o broju učenika na koji je utjecao i trajanju učiteljeve karijere. Stoga bismo doista trebali slaviti učitelje.

………………

NAPOMENA

  • SAD: GobankingRates – istraživačka skupina financijskih stručnjaka. 
  • Izvor: gobankingrates.com