Školstvo u medijima
15 KLJUČNIH STRATEGIJA ZA POUČAVANJE MATEMATIKE
Korisni savjeti čak i za iskusne učitelje
objavljeno: 11. veljače 2020.

… i gomila radnih listova kradu dragocjeno vrijeme za poučavanje, a istodobno štete učenju i motivaciji. Međutim, dobro poučavanje i dobri rezultati na testovima nisu međusobno isključivi. Primjena kreativnih pristupa u poučavanju može zainteresirati učenike za matematiku.

Ovo je 15 ključnih strategija za poučavanje matematike.

1) PODIGNITE STANDARDE ZA SVE

Već u drugom razredu osnovne škole djevojčice su potaknule ideju da matematika nije za njih. 

Može biti izazov prevladati društveno prihvatljivu ideju da niste dobri u matematici, kaže Sarah Bax, učiteljica matematike u Washingtonu. Umjesto da djeca žive u saznanju da se rađaju s matematičkim talentom ili bez njega, trebaju čuti od učitelja da svatko tko naporno radi može uspjeti. „Sve se svodi na pomaganje djeci da steknu način razmišljanja koji potiče razvoj”, kaže Bax. „Vježba i upornost čine vas dobrim u matematici.” Pričajte učenicima s entuzijazmom i visokim očekivanjima o moći i važnosti matematike.

2) ISTJERAJTE VLASTITE MATEMATIČKE DEMONE

Tjeskoba u vezi s matematikom ne utječe samo na učenike. Mnogi učitelji imaju negativne stavove prema matematici koji se temelje na njihovim vlastitim školskim iskustvima, a tu negativnost onda mogu prenijeti i djeci. Postoje stvari koje možete napraviti da biste spriječili prijenos vlastite tjeskobe na svoje učenike. Na tješite učenike koji imaju problema s matematikom, umjesto toga istaknite njihovu sposobnost da sami rješavaju probleme i potaknite ih da samostalno smišljaju strategije.

3) NEMOJTE ČEKATI – DJELUJTE SADA!

Unaprijed planirajte posebne koncepte koje učenici moraju svladati za testove i tempirajte svoje poučavanje shodno tome. Razmislite o temeljnim vještinama koje će učenici trebati za buduće učenje. „Ne želite biti nespremni ako vaši učenici trebaju znati određeno gradivo za ispit sljedećeg mjeseca, a još to nisu usvojili”, kaže Skip Fennell, voditelj projekta Specijalisti u osnovnoškolskoj matematici te profesor emeritus na Sveučilištu McDaniel u Marylandu. Usvojite posebne standarde i unaprijed planirajte kako ćete proći kurikulum tijekom godine te pripremiti svoje učenike da budu uspješni.

4) POUČAVAJTE RAZMIŠLJAUĆI O ISPITIMA

Možda nećete ni vidjeti rezultate standardiziranih testove do sljedeće školske godine, ali za njih morate poučavati sada. Koristite se formativnim ocjenjivanjem da biste se pobrinuli da učenici razumiju koncepte. Ono što naučite može voditi vaše poučavanje i odrediti sljedeće korake, kaže Fennell.

Ispitivanje nije odvojeno od vašeg poučavanja. Ono bi trebalo biti integrirano u vaše planiranje nastave. Umjesto brzog pitanja na kraju sata, dajte učenicima petominutni test da potvrdite jesu li svladali matematičke vještine koje ste poučavali tog dana. Kvalitetan digitalni izvor također može biti neprocjenjiv alat za stjecanje dodatnih informacija o sadržaju koji poučavate.

5) PROMATRAJTE, PRILAGODITE I PONOVNO PROCIJENITE

Katkad se ne možemo odvojiti od koncepta poučavanja jedne lekcije po danu, ali moramo biti fleksibilni kad je ritam prenošenja gradiva u pitanju ili će neka djeca zaostati. Prošećite učionicom dok učenici rješavaju zadatke i promatrajte dinamiku. Pričajte s učenicima pojedinačno i uključite pitanja u svoju lekciju kojima ćete procijeniti razumijevanje prije nego što nastavite, predlaže Fennell. Shodno tome, ubrzajte ili usporite ritam odnosno rasporedite učenike u skupine.

6) POVEŽITE MATEMATIKU S DRUGIM PODRUČJIMA

Što više pokazujemo učenicima da je matematika povezana sa svime oko nas, tim više postaju zainteresirani i motivirani za učenje matematike. Čitajte knjige koje imaju poveznice s matematikom. 

Pričajte o načinima na koje matematika integrira vizualne umjetnosti i glazbu. Ovi će razgovori pokazati kako matematičko razmišljanje može pomoći djeci u svim predmetnim područjima.

7) PERSONALIZIRAJTE I PONUDITE IZBOR

Kad učenici imaju priliku odabrati kako učiti i prikazati svoje razumijevanje koncepta, njihova zainteresiranost i motivacija rastu. To im daje priliku da razumiju način na koji najbolje uče, daje im moć nad učenjem te omogućava prostor za vježbu različitih pristupa u rješavanju matematičkih problema. Ponudite učenicima niz opcija, poput tempiranih vježba, projekata ili različitih materijala kako bi pokazali da su svladali temeljne vještine. Dok učenici pokazuju što su naučili, učitelji mogu pratiti razumijevanje, otkriti u čemu učenici trebaju dodatnu pomoć i shodno tome prilagoditi lekcije. 

8) POTAKNITE RAZGOVOR O MATEMATICI 

Razgovor o matematici pomaže učenicima da razrade nove teme i grade znanje na njihovim temeljima. Potaknite učenike tijekom razgovora da vam opišu zašto su riješili problem na određen način. „Moja je namjera dobiti informacije o načinu na koji učenici razmišljaju te ih iskoristiti u svom poučavanju, umjesto da im samo prenesem činjenice i tražim od njih da ih napamet ponavljanju”, kaže Delise Andrews, koja poučava matematiku u osnovnoj školi u Nebraski. Umjesto da traži specifičan odgovor, Andrews želi voditi dublje rasprave kako bi otkrila što učenik zna i razumije. „Istinsko se učenje događa kad se o matematici priča o njome se bavi – a ne učenjem napamet”, kaže Andrews.

9) IGRAJTE MATEMATIČKE IGRE

Aktivno sudjelovanje učenika u nastavi može biti izazov, pogotovo ako se uvelike oslanjate na radne listove. Igre su odličan način da učenje učinite zabavnijim, dok istodobno promičete strateško matematičko razmišljanje, računalnu tečnost te razumijevanje operacija. Igre također njeguju vezu između doma i škole.

10) POTAKNITE AKTIVNO UČENJE

U matematici postoji mnogo apstraktnosti. Aktivno učenje određene koncepte čini konkretnima. Razmislite o primjeni matematičkih alata i izvora kad god je to moguće. Npr. možete se koristiti Legovim kockama za poučavanje niza matematičkih vještina, uključujući i razumijevanje množenja.

11) NASTOJITE RAZVIJATI RAZUMIJEVANJE

Smisleno matematičko obrazovanje više je od pamćenja formula i postupaka. Pamćenje ne potiče razumijevanje. Postavite visoke ciljeve, stvorite prostor za istraživanje te s učenicima izgradite snažne temelje. „Prema djeci se odnosite kao prema matematičarima”, kaže Andrews. Predstavite široku temu, ponovite razne strategije za rješavanje problema, a zatim „izvucite” formulu ili ideju od djece umjesto da počnete od formule. Ovo za učenika stvara snažnije konceptualno razumijevanje i mentalne poveznice s materijalom.

12) IZABERITE SMISLENE ZADATKE

Djeci matematika postaje uzbudljiva kad moraju rješavati probleme iz stvarnog života.

Npr., kad poučavate učenike šestog razreda kako da odrede područje za izgradnju kuće, predstavite zadatke povezane s obnovom kuće, predlaže Fennell. Dajte im dimenzije zidova i veličinu prozora te im recite da odrede koliko je prostora ostalo za tapete. Ili ih pitajte da razmisle o tome koliko bi pločica bilo potrebno da se oploči trijem.

13) DOPUSTITE PRODUKTIVNU BORBU            

Kad učenicima predstavite autentičan problem, postavite veliko pitanje i dopustite im da se muče s pronalaskom nekoliko načina na koje bi ga mogli riješiti, predlaže Andrews. „Vaš je posao učiniti matematiku zanimljivom postavljanjem odgovarajućih pitanja”, kaže Andrews. Pružite im što manje informacija, ali dovoljno da mogu biti produktivni. Učinkovito poučavanje matematike potiče učenike da se hvataju u koštac s matematičkim idejama i odnosima. Dopustite im da otkriju što djeluje, ali i da dožive neuspjehe dok usvajaju način razmišljanja koji potiče razvoj matematike.

14) POTAKNITE UZBUĐENJE I NAGRADITE NAPREDAK

Učenici – pogotovo oni koji nisu doživjeli uspjeh – mogu imati negativno mišljenje o matematici. Učenici bi mogli skupljati bodove i dobivati diplome, bedževe ili trofeje ako napreduju. Tjedne najave koje ističu najbolje igrače i timove mogu biti zaista poticajne za učenike. „To može biti moćno oružje u procesu učenja”, kaže Bax. „Uz kontinuiranu vježbu učenici postaju bolji i motiviraniji.”

15) UVEDITE TIMSKI RAD I KRITIČKI OSVRT MEĐU UČITELJIMA

Surađujte s drugim učiteljima kako biste poboljšali svoje vještine poučavanja matematike. Počnite s raspravom o svrsi matematičkih lekcija, kako će one izgledati te planirajte kao tim da biste bili učinkovitiji. „Zajedno promislite o zadatcima i mogućim učeničkim odgovorima”, kaže Andrews. Osvrnite se na ono što je djelovalo, ali i ono što nije da biste poboljšali svoje poučavanje.

…………………

NAPOMENA

  • SAD: We Are Teachers mrežna je zajednica poučavatelja čija je misija inspirirati učitelje i pomoći im dijeljenjem praktičnih razrednih ideja, savjeta i učiteljskog humora.
  • Izvor: weareteachers.com
  • Photo by John Moeses Bauan on Unsplash