Savjeti stručnjaka
KAKO DRŽATI RAZRED POD KONTROLOM
Nepristojna djeca drugim učenicima uskraćuju priliku za učenje
objavljeno: 13. lipnja 2019.

Bih li preporučio svoju školu njegovoj kćeri Lisi, upitao me poznanik na Danu otvorenih vrata. Naravno! Za razrednika će dobiti gospodina Martensa, koji je vrlo strog, ali odličan učitelj ili gospođu Schwanke, koja je iznimno angažirana.

Lisa je učenica za poželjeti. Pristojna, marljiva, sa svima se dobro slaže. Zna dijeliti, drugima daje prednost i čeka svoj red, ne viče. Roditelji su obavili sjajan posao. Takvu djecu želimo u školi!

Pola godina kasnije dogodile su se promjene u Lisinu razredu. Ne usuđujem se više njezinu majku pogledati u oči. Lisa se našla u groznom razredu. S desne strane sjedi dječak koji izgleda poput odrasle osobe u tijelu djeteta. Čim skrenem pogled, on uzima nešto s tuđeg stola, ustaje ili skače. Čak i dok ga grdim, vidim mu u očima kako smišlja sljedeću nepodopštinu. Njegove oči uvijek nemirno gledaju ili zbunjeno tragaju.

U učionici je još nekoliko takve djece, a buka je nesnosna. Samo pod prijetnjom strogim kaznama i premještanjem učenika uspijevam držati razred pod kontrolom. Jadan razrednik, jadna djeca, jadna Lisa. Ljubaznošću, empatijom i dobrim odgojem ovdje ne možete postići ništa. Više se ne trudim. Predvodnicima nevolja održim lekciju, razrednici i roditelji dobiju obavijest i tu je moj posao završen.

Više od 50 posto srednjoškolaca u Njemačkoj pohađa gimnaziju. Preporuke iz osnovne škole nisu obvezatne, a škole se neprestano natječu u privlačenju kandidata. Pritom je iznimno teško riješiti se učenika koji se neprimjereno ponašaju. Čak ni kad drugi zbog njih ne mogu učiti, ni to nije dovoljno za izbacivanje. To su loše postavke za državnu instituciju čiji je zadatak dati, ali i oduzeti priliku.

Često se govori o pravima i jednakim mogućnostima. Svakako sam za to da sva djeca imaju jednake mogućnosti, bez obzira na podrijetlo i ekonomski status. Ali ovdje se ne radi o obrazovanju, već o odgoju, ne radi se o znanju, već o vrijednostima.

Nije pošteno kada neodgojeni učenici drugoj djeci uskraćuju priliku za učenje. Svako „ne”, svako „daj i drugome dio” i svaka pročitana stranica svakog roditelj troši energiju. Djeca koja ne poštuju pravila, koja nemaju obzira ni poštovanja prema drugima ne bi smjela dominirati u učionici.

Lisin slučaj nije pravilo, ali se sve češće događa, a kako trenutačno stvari stoje mi učitelji i dalje smo, nažalost, nemoćni.

Jučer sam rekao Lisinoj mami koliko mi je žao zbog toga što Lisa nema sreće i tad sam shvatio da moja nemoć ima posljedice. Sad je sve u redu, rekla je njezina majka, ali je Lisa pola godine svaki dan nakon škole plakala.

………………

NAPOMENA

  • NJEMAČKA: Der Spiegel – najprodavaniji europski tjednik s tjednom nakladom od 840 tisuća primjeraka, osnovan 1947.
  • Izvor: spiegel.de