Učitelji stvaraju
OŠ ZMIJAVCI
Poticanje čitanja i na informatici
objavljeno: 2. svibnja 2021.

Tijekom nastave informatike s učenicima se mogu provoditi različite aktivnosti koje uključuju interdisciplinarni pristup. Ovaj je put učiteljica informatike s učenicima šestih razreda provela projektnu aktivnost izrade videonajave knjige (booktrailer) kako bi promovirala čitanje i kreativno izražavanje uz primjenu informacijsko-komunikacijske tehnologije.

Učenici su radeći na ovom projektnom zadatku povezali stečeno znanje iz različitih predmeta te su se suradničkim aktivnostima aktivno uključili u nastavni proces. Za uspješnu je provedbu ove aktivnosti potrebna dobra priprema učitelja kako bi rezultati rada bili zadovoljavajući.

Činjenica jest da rezultati ne dolaze sami po sebi, već su ovisni su o želji, motivaciji i sposobnosti pojedinca. Učenici su uživali u radu, a sve najave knjige predstavljene su na satu informatike, stručnom aktivu jezične skupine te je odabran najbolji među njima koji je predstavljen međunarodnim partnerima.

🔸  KLJUČNI POJMOVI |  interdisciplinarna povezanost, poticanje čitanja, kreativno izražavanje, uporaba IKT-a, suradničke aktivnosti, booktrailer.

🔸  UVOD | Učiteljica je informatike i tehničke kulture izradila upute za projektni zadatak videonajave knjige (booktrailer) te projektnu aktivnost uspješno provela s učenicima. Budući da je obrada multimedije dio nastavnih sadržaja predmeta Informatike, učiteljica je aktivnost zamislila i provela tako da su se učenici najprije upoznali s cijelim procesom stvaranja kratkog filma – od ideje do konačnog proizvoda.

Učenici su radeći na osmišljavanju i izradi videonajave knjige razvijali ključne kompetencije: učenje za učenje, suradničko učenje, socijalne vještine, informacijske i komunikacijske vještine, sposobnost sagledavanja problema te pronalaženje rješenja.

Dobili su i priliku interdisciplinarno povezati različite predmete te na taj način pokazati svoje ideje i kreativnost. Radilo se u malim grupama jer je to najjednostavniji oblik suradničkog učenja. Učenici su kao rezultat ove projektne aktivnosti izradili odlične videonajave za knjigu domaćeg autora (booktrailer).

🔸  IDEJA I PLAN | U sklopu Erasmus+ KA2 projekta Ad Dicted to Education! dobili smo zadatak izraditi najavu za knjigu domaćeg autora (booktrailer). Upute za ovaj projektni zadatak nismo dobili pa se realizacije zadatka prihvatila učiteljica informatike te ozbiljno pristupila razradi i osmišljavanju projektne aktivnosti.

Glavna je ideja projektne aktivnosti bila uklopiti aktivnost u nastavu informatike i ostvariti predmetne ishode te dobrim planom proći sve faze – od inicijative, planiranja, provedbe do konačnog proizvoda (booktrailera). Za potrebe ove projektne aktivnosti izrađene su upute za provedbu te scenariji poučavanja.

🔸  REALIZACIJA  | Najavu za knjigu predstavlja promotivni video koji ističe zanimljive detalje knjige, stoga je prvi korak bio odabrati knjigu koju ćemo predstaviti videonajavom. Učiteljica informatike, inče zaljubljenica u knjige i čitanje, vodila se mišlju da učenici mogu razviti ljubav prema čitanju ako čitaju djela koja su njima zabavna, što je prepoznao i predmetni kurikul Hrvatskog jezika u kojem piše: „Osobito se naglašava poticanje čitanja iz užitka i potrebe, stjecanje čitateljskih navika i čitateljske kulture.“ Odabir knjige, za koju su učenici trebali izraditi videonajavu, prepušten je upravo njima. Uvjeti za odabir knjige morali su zadovoljiti više kriterija – učenici trebaju pročitati knjigu hrvatskog autora koja će na njih ostaviti pozitivan dojam. Učenici su jednoglasno odlučili da će to biti knjiga Josipa Cvenića „Čvrsto drži joy-stick!“.

Prije pristupanja radu učiteljica je učenike upoznala s tijekom provedbe ove aktivnosti te su učenici dobili upute za rad i rubriku za vrednovanje.

Učenici, podijeljeni u grupe, dobili su zadatak da svaki učenik iz grupe osmisli svoj scenarij za videonajavu odabrane knjige imajući na umu nekoliko važnih smjernica:

Napišite scenarij – budite jasni i sažeti te pazite da tekst i slike budu savršeno usklađeni.

Počnite snažno! Ako želite privući pažnju ljudi na početku, morate započeti  nečim zanimljivim. Pitanje ili citat iz knjige mogli bi se dobro uklopiti.

Jednostavne ideje ponekad su najbolje. Pokušajte razmisliti o najjačim temama knjige i na tome temeljite svoju najavu knjige.

Nemojte samo sažeti radnju, pokušajte ne rezimirati zaplet. Dajte nagovještaje priči i NEMOJTE otkriti kraj knjige. Ako to učinite, vaši gledatelji neće htjeti pročitati knjigu.

Najava knjige ne bi trebala biti dulja od 90 sekundi.

Pažljivo birajte glazbu, pazite na autorska prava o korištenju tuđih pjesama u vašoj najavi.

Svaka je grupa odabrala i zajednički doradila najbolji prijedlog scenarija za najavu knjige nakon čega je trebalo pristupiti snimanju scena. Svaka je grupa snimala svoje scene prema scenariju pazeći da ne snimaju drhtavom rukom. Kada je snimanje dovršeno, učenici su svoje snimljene scene spremili u podijeljenu mapu u oblaku kako bi scene bile dostupne za preuzimanje svim članovima grupe. Sljedeći je zadatak za učenike bio da svatko od njih u programu MovieMaker 2016 umetne uvodnu i završnu scenu za videonajavu, složi snimljene scene prema svojoj želji, doda tekst, glazbu, naraciju, efekte…Nakon završetka montaže učenici su svoje videonajave knjige spremili u zajedničku mapu kako bi svaka grupa mogla odabrati najbolju videonajavu koju će predstaviti ostalim učenicima i učiteljima.

UČENIČKI RADOVI, VIDEONAJAVE KNJIGE:

Videonajava knjige 1

Videonajava knjige 2

Videonajava knjige 3

🔸  ZAKLJUČAK | Ova je aktivnost najave za knjigu (booktrailer) potakla učenike da se putem osobnog iskustva upoznaju s izradom medijske poruke te da ih motivira za čitanje i analiziranje pročitanoga. Ova projektna aktivnost je, između ostaloga, bila i doprinos obilježavanju Godine čitanja jer je Vlada Republike Hrvatske 2021. godinu proglasila Godinom čitanja. Učenici su bili oduševljeni i izrazito aktivni u provedbi ove projektne aktivnosti u kojoj su suradnički učili i radili, razmjenjivali ideje, kreativno se izražavali, a sve uz pomoć informacijsko-komunikacijske tehnologije. Aktivnost se lako može provesti i u online okruženju te prilagoditi kao aktivnost za nastavu hrvatskoga ili stranog jezika, a grupe učenika mogu izrađivati i videonajave za različite knjige.

Unatoč činjenici da projektna, kao i interdisciplinarna nastava, zahtijeva puno više pripreme, organizacije i izazovaza učitelja, isplati se uložiti trud jer su učenici aktivniji i nauče mnogo više nego tijekom frontalne nastave, a uzbuđenje je učenika tijekom realizacije zadataka neprocjenjivo!

Upute za provedbu aktivnosti izrade najave za knjigu pogledajte OVDJE.

■  Piše: Alma ŠUTO, učiteljica informatike i tehničke kulture,  izvrsni savjetnik | OŠ  Zmijavci ■  Članica sam radne skupine informatika. Redovito se stručno usavršavam, razmjenjujem iskustva i primjere dobre prakse na lokalnoj, regionalnoj i međunarodnoj razini. Sudjelujem u međunarodnim projektima i inicijativama s ciljem razmjene znanja i iskustava, razvoja inovativnosti i kreativnosti u procesu učenja i poučavanja. Završila sam CARNet-ovu E-learning akademiju, smjer Tutoring. Dobitnica sam državne nagrada tehničke kulture „Faust Vrančić” ■