Savjeti stručnjaka
TRI OBLIKA FIGURATIVNOG JEZIKA
Poučavanje metaforom i analogijom
objavljeno: 9. siječnja 2019.

Kad je povezivanje neobično ili neočekivano, može dovesti do kreativnog razumijevanja koje rezultira novim idejama. Na primjer, William HARVEY srce je usporedio s pumpom, što je otvorilo put otkriću da krv cirkulira.

Razumijevanje postojećih ideja i stvaranje novih počiva na prepoznavanju i uspoređivanju sličnosti i razlika među konceptima, drugim riječima na stvaranju veza. U tu se svrhu upotrebljavaju tri oblika figurativnog jezika:

■ metafore – ova riječ starih Grka doslovno znači prenositi, dakle prenositi ideje s jednoga koncepta na drugi.

Primjer: Stanica je tvornica;

poredba – slično metafori, za povezivanje koristi se riječima „kao” i „poput”.

Primjer: Oči su ti poput kamere;

analogija – ovaj je oblik najizazovniji, jer uključuje usporedbu dva skupa poveznica.

Primjer: Krzno je sjevernoameričkim Aboridžinima bilo ono što je novac današnjem potrošaču.

Unaprijedite svoje poučavanje i pomozite učenicima da dožive svijet na nov način. Pokušajte sljedeće.

  • U svakom kutku učionice postavite sliku nečega što može služiti kao metafora za koncept o kojem poučavate. Zamolite učenika da ode do metafore koja najbolje odgovara njegovu razmišljanju i raspravi s drugima u tom kutu učionice zašto su odabrali baš tu metaforu. Potom svaka grupa može sumirati svoja razmišljanja i predstaviti ih razredu.

Savjet: upotrijebite slike koje uključuju akciju, koje sadrže radnju poput paljenja vatre vode bogatijim metaforama.

  • Odvojite 20 minuta za šetnju u kojoj ćete tražiti predmete i situacije koji mogu biti dobra metafora za koncept kojim se bavite. Učenici mogu fotografirati ili raditi popis. Rezultate podijelite stvarajući galeriju ideja.
  • Zamolite učenike da naprave kolaž upotrijebivši slike iz časopisa koje metaforički predstavljaju koncept ili jedan njegov aspekt. Svaku sliku mogu označiti jednom riječju ili frazom, a zatim ih spojiti u rečenicu.

„Moj je koncept umnogome poput ­_______, jer________.”

Ako imate minutu, molimo vas podijelite metaforu, poredbu ili analogiju koju je osmislio učenik. Evo jedne za početak:

„Škola je poput tostera. Staviš nešto unutra, a to izađe bolje nego što je bilo prije.” – Maddison, šesti razred.

………………

NAPOMENA

  • Teach MAGAZINE – najveća kanadska nacionalna publikacija osnovana 1993. godine
  • Izvor: teachmag.com