Kad je povezivanje neobično ili neočekivano, može dovesti do kreativnog razumijevanja koje rezultira novim idejama. Na primjer, William HARVEY srce je usporedio s pumpom, što je otvorilo put otkriću da krv cirkulira.
Razumijevanje postojećih ideja i stvaranje novih počiva na prepoznavanju i uspoređivanju sličnosti i razlika među konceptima, drugim riječima na stvaranju veza. U tu se svrhu upotrebljavaju tri oblika figurativnog jezika:
■ metafore – ova riječ starih Grka doslovno znači prenositi, dakle prenositi ideje s jednoga koncepta na drugi.
Primjer: Stanica je tvornica;
■ poredba – slično metafori, za povezivanje koristi se riječima „kao” i „poput”.
Primjer: Oči su ti poput kamere;
■ analogija – ovaj je oblik najizazovniji, jer uključuje usporedbu dva skupa poveznica.
Primjer: Krzno je sjevernoameričkim Aboridžinima bilo ono što je novac današnjem potrošaču.
Unaprijedite svoje poučavanje i pomozite učenicima da dožive svijet na nov način. Pokušajte sljedeće.
- U svakom kutku učionice postavite sliku nečega što može služiti kao metafora za koncept o kojem poučavate. Zamolite učenika da ode do metafore koja najbolje odgovara njegovu razmišljanju i raspravi s drugima u tom kutu učionice zašto su odabrali baš tu metaforu. Potom svaka grupa može sumirati svoja razmišljanja i predstaviti ih razredu.
Savjet: upotrijebite slike koje uključuju akciju, koje sadrže radnju poput paljenja vatre vode bogatijim metaforama.
- Odvojite 20 minuta za šetnju u kojoj ćete tražiti predmete i situacije koji mogu biti dobra metafora za koncept kojim se bavite. Učenici mogu fotografirati ili raditi popis. Rezultate podijelite stvarajući galeriju ideja.
- Zamolite učenike da naprave kolaž upotrijebivši slike iz časopisa koje metaforički predstavljaju koncept ili jedan njegov aspekt. Svaku sliku mogu označiti jednom riječju ili frazom, a zatim ih spojiti u rečenicu.
„Moj je koncept umnogome poput _______, jer________.”
Ako imate minutu, molimo vas podijelite metaforu, poredbu ili analogiju koju je osmislio učenik. Evo jedne za početak:
„Škola je poput tostera. Staviš nešto unutra, a to izađe bolje nego što je bilo prije.” – Maddison, šesti razred.
………………
NAPOMENA
- Teach MAGAZINE – najveća kanadska nacionalna publikacija osnovana 1993. godine
- Izvor: teachmag.com