Školstvo u medijima
DESET ZAPOVIJEDI IZNIMNOG POUČAVANJA
Umjetnost poučavanja umjetnost je pomaganja samostalnom otkrivanju
objavljeno: 3. travnja 2019.

umjetnost je pomaganja samostalnom otkrivanju. Jim HENSON podsjetio nas je da će se učitelji vjerojatnije sjećati naše osobnosti nego gradiva koje smo poučavali. William ARTHUR rekao je da prosječan učitelj naređuje, dobar objašnjava, odličan pokazuje, a izvanredan inspirira. Albert EINSTEIN izjavio je da zapravo nikad nije poučavao, već samo omogućavao optimalne uvjete u kojima su učenici mogli učiti.

Kako god odlučite definirati iznimno poučavanje, postoje stvari koje svakoga dobrog učitelja mogu učiniti odličnim i svakog odličnog učitelja iznimnim.

Evo naših odabranih deset zapovijedi iznimnog poučavanja.

1) U POUČAVANJU SU NAJBITNIJI UČENICI

Potpuno je normalno da učitelji vide učenike kao prazne posude u koje treba uliti znanje. Iznimni učitelji svakako prenose svoje znanje, ali i razumiju da učitelji nisu fokus poučavanja u modernoj učionici. Naš posao nije da stanemo pred učenike i pokažemo koliko smo pametni. Naš je posao pomoći im da shvate koliko pametni oni mogu postati. Činimo to tako što ih opskrbljujemo procesima koji razvijaju vještine potrebne za uspjeh u školi i u životu.

2) OMOGUĆITE SIGURNO OKRUŽENJE

Učenje zahtijeva ranjivost i preuzimanje rizika. To može biti neugodno i zastrašujuće za bilo koga. Učenici najviše od svega trebaju znati da onome tko ih poučava mogu vjerovati. Iznimno poučavanje uključuje omogućavanje emocionalno, intelektualno i psihološki sigurnog okruženja.

3) IZNIMNO POUČAVANJE UKLJUČUJE STRAST I SVRHU

Izvanredan učitelj posjeduje strast za svakim dijelom procesa učenja. Ako učitelj nema ili ne umije pokazati strast, izgubit će svoje učenike. Strast se ne može lažirati. Učenik nadaleko osjeti je li vam zaista stalo ili samo odrađujete zadano. Ako je ovo drugo posrijedi, učenici će se zatvoriti i isključiti i tad će biti vrlo teško vratiti njihovu pozornost.

4) POUČAVAJTE SRCEM

Iznimno poučavanje znači poučavanje srcem, jer je najbolje učenje osobno, a ne mehaničko. Poučavanje srcem odražava ono što jeste, što vas pokreće i kako gledate na svijet oko sebe. Može se slobodno reći da poučavanje znači imati hrabrosti istražiti vlastiti osjećaj identiteta. Bez poznavanja sebe, ne možete upoznati učenike niti se povezati s njima.

5) POSTAVLJAJTE I POTIČITE POSTAVLJANJE KLJUČNIH PITANJA

Iznimno poučavanje temelji se na istraživanju nepoznatog, a svako istraživanje počinje postavljanjem ključnih pitanja. To znači usmjeriti se na pitanja koja nisu zamaskirano predavanje ili puko ponavljanje izloženih informacija. Umjesto toga, vaša bi pitanja trebala potaknuti živahnu raspravu i izazvati znatiželju koja dovodi do samostalnog otkrivanja i pronalaženja znanja.

Posao učitelja više nije samo izvlačenje točnih odgovora iz naših učenika. Iako ispravnim odgovorom zaslužuju dobre ocjene, jednako je važno postaviti prava pitanja, a još važnije natjerati ih da ih pitaju. Iako na temelju ispravnih i neispravnih odgovora zarađuju ocjene, jednako je važno postavljati prava pitanja, a još važnije potaknuti ih na postavljanje pravih pitanja.

6) VIŠE SLUŠAJTE

U poučavanju je ono što činimo jednako važno kao i ono što kažemo. Imajući to na umu, jedan od najučinkovitijih načina da pokažemo učenicima koliko nam je stalo jest slušanje. Dobar slušatelj upija informacije, obrađuje ih, daje povratnu informaciju radi jasnoće i na temelju toga odlučuje o daljnjim koracima. Dobri se učitelji osjećaju dobro u tišini. U tim tihim, možda neugodnim trenutcima potiče se najproduktivnije razmišljanje. Nemojte ga prekidati.

7) UČENICI MORAJU UČITI JEDNI OD DRUGIH

Nismo jedini od kojih naši učenici uče; oni također uče samostalno, kao i od svojih vršnjaka. Uzbudljivo je gledati kako se učenici međusobno upoznaju na ovaj način. Suradničko učenje jedno je od najboljih iskustava koje učenicima možemo pružiti, jer odražava rješavanje problema izvan škole i na radnome mjestu.

8) PRIHVATITE PERSONALIZIRANO UČENJE

Svaki učenik može učiti, ali ne uče svi učenici na isti način. Iznimno poučavanje uzima u obzir činjenicu da ne postoji strategija poučavanja koja savršeno odgovara svakom učeniku. Učenje jača vezom između zadatka i učenika. To postižemo jasnim strategijama koje su povezane s kurikulumom, pedagogijom i samim okruženjem u kojem se odvija učenje, kao i beskrajnim mogućnostima za neformalno učenje. Djeca trebaju mnogo prakse i izloženosti gradivu na različite načine, iz različitih konteksta i perspektiva. Znanje se ne prima uvijek iz prve tako da morate omogućiti ponovljena iskustva koja nude različito vrijeme i kontekst.

9) NIKAD NEMOJTE PRESTATI UČITI

Poučavanje također znači razumjeti da ne možete znati sve i prenositi vlastitu znatiželju i entuzijazam na svoje učenike. Na taj način oni uče što znači cjeloživotno učenje. Kad govorimo o cjeloživotnom učenju, mislimo više na njegovanje navika, manje na postizanje ciljeva.

Jedan od najvažnijih sastojaka iznimnog poučavanja jest ljubav prema učenju. U tom je smislu potrebno pokazivati stalnu želju za učenjem i otkrivanjem, bez obzira na to o kojem se dobu dana ili mjestu radilo. Naša je misija omogućavanje različitih prilika za učenje.

10)  BRINITE SE O SEBI ONAKO KAKO SE BRINETE O SVOJIM UČENICIMA

Katkad vam se čini da dan nema onoliko sati koliko vam je potrebno da ispunite sva zaduženja. Ispravljanje zadaća, testova, pripremanje nastave, roditeljski sastanci, radionice, e-mailovi i neodgovoreni pozivi te, na kraju, vlastita obitelj.

Da se razumije, odvajanje vremena za sebe vaše je pravo, a ne privilegij. I svaki učitelj duguje to sebi i svojoj profesiji. Uz učinkovito upravljanje vremenom preporučljivo je njegovati društvenu potporu, posebno onih koji razumiju težinu profesije kojom se bavite. Uključivanje u aktivnosti s istomišljenicima sjajan je način za opuštanje i usvajanje vještina koje će vam pomoći da se lakše nosite sa zahtjevima posla.

———————-

NAPOMENA

  • SAD: Wabisabi Learning – tvrtka koja se bavi preobrazbom učenja uz pomoć inovativnih aplikacija, izvora, profesionalnog usavršavanja, savjetovanja i prikupljanja sredstava.
  • Izvor: wabisabilelearning.com