Digitalni sadržaj
BESPLATNI PREDLOŠCI I IDEJE ZA NASTAVNE AKTIVNOSTI
Alat za izradu grafikona i kako djecu bolje upoznati s grafičkim prikazom podataka
objavljeno: 11. svibnja 2020.

Aktivnosti grafičkoga prikazivanja podataka mogu lako udružiti koncepte iz stvarnoga života sa standardima u poučavanju matematike. Volim učenicima dati u zadatak da oblikuju grafikone – žive stupčaste (učenici svojim tijelima, u određenom poretku, tvore grafikon), tortne i druge.

Još je bolje kada učenici uživaju u tim aktivnostima koliko i ja, što nije uvijek slučaj.

Poučavala sam svoje drugaše novoj nastavnoj jedinici koja je uključivala upoznavanje s grafičkim prikazom podataka.

Obuhvatili smo zbrojne grafikone (tablice), linijske grafikone, stupčaste grafikone i piktografe. Kao osobi sklonoj analitičkom mišljenju, meni su se ti koncepti učinili poprilično jednostavnima te sam smatrala kako moji učenici neće imati poteškoća u njihovu brzom usvajanju prije negoli prijeđemo na iduće poglavlje.

Tako smo počeli s kratkim uvodnim prolaskom kroz različite vrste grafikona, a zatim sam prema njima „zavitlala“ zadatke za vježbu u PDF-u nestrpljiva vidjeti kako će ih s lakoćom riješiti ne bismo li što prije mogli prijeći na nešto izazovnije.

A zatim sam shvatila da dobivam zamrznute poglede od većine onih upućenih u mojem smjeru.

Čekajte?!

To je bilo lako, nije li? Kako sam, zaboga, mogla to pogrešno objasniti?

Naravno, nakon što sam godinama poučavala uvod u grafičko prikazivanje, sada znam da je takva reakcija zapravo bila normalna.

Toliko novih riječi, novih načina grafičkoga prikazivanja, a da bi znali kada i kako primijeniti  određenu vrstu grafikona, potrebno je znatno više vježbe od pukog ispunjavanja predloška u PDF-u.

Moja matematička serija vjerojatno će trebati pojačanje.

Zabavno poučavanje grafičkoga prikazivanja podataka

Uvijek volim otpočeti novu lekciju iz matematike istinskim istraživanjem rječnika i riječi.

Toliko je matematičkoga znanja utemeljeno na ispravnoj uporabi nazivlja, stoga odvajanje vremena za njihovo temeljito upoznavanje uvelike pomaže učvršćivanju primjene matematičkih koncepata.

Evo nekoliko djeci prilagođenih stručnih izraza za upoznavanje s grafičkim prikazom podataka:

  • podatci: skup informacija koji ćeš prikazati na svojem grafikonu
  • stupčasti grafikon: vrsta grafikona koja uspoređuje dvije ili više skupine podataka; može se prikazati okomito ili vodoravno
  • linijski grafikon: vrsta grafikona koja prikazuje kako se podatci mijenjaju tijekom vremena
  • tortni / prstenasti grafikon: vrsta grafikona koji podatke prikazuje u obliku kruga, kao „komade“ kruga koji prikazuje veće skupove podataka
  • koordinatna mreža: vrsta grafikona koji ima pravokutne linije u obliku rešetke (mreže) s brojevima zapisanima s donje i bočne strane; na mreži se nalaze točke čija se vrijednost iščitava čitanjem broja duž donje linije, a zatim, krećući se prema gore, čitaju se bočni brojevi duž okomite linije; svaka podatkovna točka predstavljena je dvama brojevima u zagradama
  • zbrojni grafikon: vrsta garfikona koji uključuje bodovne oznake u skupinama od po pet bodova.
  • piktograf: vrsta grafikona izražena simbolom koji prikazuje količinu podataka u pojedinoj kategoriji, a legenda daje informaciju koliko vrijedi svaki simbol
  • legenda: okvir koji opisuje oznake; može reći kolika je vrijednost ikone prikazane u piktografu ili što znače različite boje unutar tortnoga grafikona

NEKOLIKO PRAKTIČNIH IDEJA ZA PLANIRANJE LEKCIJE

Živi grafikon

Učenici mogu oblikovati živi grafikon tako što će na ploči biti naljepnice s opisom, nakon čega  učenici trebaju sjesti na pod u redu koji proizlazi iz naljepnice odnosno opisa u kojem su se najviše prepoznali. Za takvu aktivnost volim koristiti temu „Omiljeni okus sladoleda“.

Nakon što se svi učenici poredaju u vrstu ili red, možete početi s izradom grafikona na ploči u skladu s rezultatima živog grafikona. Učenici će tako imati mogućnost proučiti grafikon prikazan na ploči kao i živi grafikon u učionici.

Linijski grafikon za ocjenu učionice

Kako bih uključila rješenja iz stvarnoga života u poučavanje linijskih grafikona, služim se  prosjecima rezultata testova. To može biti tjedna provjera iz razumijevanja pročitanoga, bilo koja provjera iz prirodnih ili društvenih predmeta ili iz pravopisa.

Prvo učenicima objasnim na koji način dolazim do prosjeka.

Zatim, u stražnjem dijelu učionice imam oglasnu ploču na kojoj je već postavljen naš linijski grafikon u nastajanju. Pompozno označimo otkrivanje rezultata udaranjem o bubanj, a zatim pokažem učenicima gdje se nalazi prosjek, iscrtam liniju koja ga označava te  povezujem pojedinačne točke nakon čega učenici glasno skandiraju ako smo prestigli „naš najbolji rezultat“ kao razred.

Linijski grafikon je trajno izložen u učionici tako da možemo pratiti naš napredak kao kolektiv tijekom školske godine. To pomaže učenicima utvrditi činjenicu da linijski grafikon pokazuje promjenu podataka tijekom vremena.

Tortni grafikon u bojama kose

Zabavan način prikaza tortnog grafikona je taj da učenici sjednu kružno.

Zatim postavite tri do četiri oznake u odvojene odjeljke u sredini vašeg kruga. Možda boja očiju ili kose.

Jednom kad se učenici smjeste u krug pored osobe s istim podatkom (svojstvom), upotrijebite vrtno ravnalo kako biste razdvojili rezultate i pobrinite se da se oznake u sredini kruga nalaze unutar odgovorajućeg odjeljka tortnog grafikona. To čini sjajan vizual!

„Taco tablica“ (Zbrojni grafikon)

Zamolite učenike da podignu ruku ako vole „tacose“. Pokažite im kako se koristiti oznakama bodovanja na ploči.

Zatim upitajte učenike tko od njih ne voli „tacose“. Dodajte i te oznake.

U poslijednjem koraku zamolite učenike da pobroje bodove i zbroje oznake kako bi potvrdili jesu li svi učenici odgovorili na pitanje.

Piktograf braće i sestara

Za provedbu zabavne lekcije na temu piktografa zamolite učenike da se, na temelju odgovora na pitanje, smjeste u odgovarajući kut učionice. Postavite pitanje na koje možete ponuditi četiri moguća odgovora. Meni se, na primjer, sviđa „Nemam braće i sestara“, „Imam jednog brata ili sestru“, „Imam dvoje braće i sestara“ ili „Imam tri i više braće i sestara“.

Nakon što se učenici smjeste u odgovarajući kut, nacrtajte piktograf na ploči uz pomoć okomitih crtica te, nakon što ih zbrojite i učenici posjedaju u klupe, dodajte simbole.

Ovo je odlična prilika da djeca vide informaciju u akciji.

Igra lovice po koordinatnoj mreži

Sastavljanje koordinatne mreže zahtijeva malo više truda, ali također može unijeti mnogo smijeha u učenje.

Za tu aktivnost upotrijebite zaštitnu ljepljivu traku ili konopac kako biste kreirali veliku mrežu na podu u sredini učionice ili na sigurnome mjestu na betonu izvan učionice gdje ju neće otpuhati vjetar ili poremetiti nešto drugo.

Nakon što ste sastavili mrežu, označite točke na ljestvici (okomito i vodoravno odnosno na koordinati x i y) brojevima i smislite tajnu poruku koju želite podijeliti sa svojim učenicima. Neka to bude nešto kratko i zabavno.

Nešto poput: „SMIJTE SE VIŠE“. Za to će biti potrebno osam koordinata s obzirom na to da se poruka sastoji od osam jedinstvenih slova: S, M, I, J, T, E, V, Š.

Zapišite slova na list papira ili se poslužite strojem za rezanje papira kako biste izrezali pojedinačna slova.

Zatim, pripremite radni list s koordinatama uz pomoć kojih će učenici pronaći tajnu poruku.

Na kraju dodajte ostala slova u koordinatnu mrežu kako rješenje ne bi bilo previše očito.

Neka učenici rade u parovima i zapišu točan odgovor na svom radnom listu. To je vrlo praktičan i sjajan način koji omogućuje učenicima da se prisjete kako je potrebno krenuti s dna prema desno, a potom gore.

■  BESPLATNI ALATI ZA IZRADU PLANA LEKCIJE IZ MATEMATIKE

Potrebne su vam napredne aktivnosti grafičkog prikazivanja podataka sada kada su vaši učenici svladali osnove?

✿ Danas vam predstavljam mrežnu stranicu Create a Graph

Ta je mrežna stranica sjajna i zabavna za učenike svih razina.

Već vidim kako ćete ju koristiti cijele godine kao stranicu za vježbu kako bi vaše vještine grafičkog prikazivanja podataka ostale svježe sve do proljeća!

Nakon što pogledate videozapis, sjetiti ćete se da sam govorila o njegovoj upotrebi za glavnu vježbu i za postavljanje zadatka učenicima da samostalno kreiraju i ispišu grafikon.

Nakon toga ćete moći precizno procijeniti učenike i smjestiti ih u male grupe kako biste ih po potrebi ispravili (usmjerili) ili unaprijedili njihovo znanje.

Niže je predložak za kartice s opisom problema. Ovdje je osam različitih problemskih zadataka zajedno s nekoliko praznih predložaka koje možete samostalno prilagoditi.

Ispišite na kartonskom papiru, laminirajte i spremite kartice u kutiju za mape pored računala.

Kada se vaši učenici vrate u školu, moći će nasumce izvući jednu karticu, izraditi prezentaciju matematičkog scenarija, ispisati ju i predati vama na uvid.

Besplatne predloške možete naručiti ovdje

Ugrađivanje situacija iz stvarnog života u poučavanje matematike jako je bitno, a sada imate i lak način kako ih povezati!

Na koji način vi poučavate podatke i grafički prikaz podataka u vašoj učionici? Voljeli bismo vidjeti vaša razmišljanja u komentarima.

■ NAPOMENA ■ piše: Charity PRESTONSAD: Organized Classroom – portal sa savjetima za učinkovitiju organizaciju nastave i učenja ■ izvornik: organizedclassroom.com