Iz školskog svijeta
OŠ MITNICA, VUKOVAR
Čitati glatko nije lako, ali to može svatko!
objavljeno: 15. veljače 2021.

Točno i glatko čitanje najvažniji su čimbenici koji vode bržem i kvalitetnijem učenju, razvijaju ljubav prema čitanju i stvaraju buduće čitatelje. Poticanje čitanja stalna je i najvažnija zadaća školskih knjižničara. Kreativni su knjižničari osmislili brojne zanimljive programe, projekte i aktivnosti kojima nastoje učenike privući knjizi i čitanju, odnosno popularizirati provođenje slobodnoga vremena uz knjigu.

U školskoj godini 2020./2021. u OŠ Mitnica provodimo projekt poticanja čitanja za učenike drugih razreda „Čitati glatko nije lako, ali to može svatko!“. Projekt je osmislila knjižničarka Darija Benaković uvidjevši prilikom zamjena u nastavnom procesu tijekom rujna 2020. da određeni broj učenika vrlo teško čita. Naime, riječ je o učenicima koji su u ožujku 2020., kada je cijela Hrvatska zbog koronavirusa prešla na nastavu na daljinu, bili prvi razred. Poteškoće u čitanju nastale su upravo zbog što je izostala učestala vježba i provjera čitanja, a roditelji su neujednačeno poticali svoju djecu na čitanje i rad dok je učiteljicama bilo nemoguće obaviti provjeru na daljinu. Povratkom u školske klupe polovicom svibnja preostalo je još toliko vremena da se ponovno uspostavi radno ozračje i dovrše preostali sadržaji. Tijekom ljeta čitanje je opet bilo prepušteno osjećaju i volji roditelja i djece.

Budući da vrijeme nije moguće vratiti, odgovarajuće korake treba poduzeti sada i odmah jer još uvijek nije kasno za usvajanje tehnika pravilnog i točnog čitanja.

Projekt su provele knjižničarka Darija Benaković i pedagoginja Andrijana Miličević, a održava se u tri dijela: uvid u stanje čitanja u siječnju, vježbe čitanja od veljače do travnja, završna provjera u svibnju.

Cilj je projekta utvrditi stupanj usvojenosti vještine čitanja svih učenika drugog razreda, poticanje čitanja odabirom tekstova i tehnika vježbanja čitanja, praćenje napretka kako bi do kraja drugog razreda dostigli zadovoljavajući stupanj čitanja koji učenicima omogućuje samostalno učenje.

Planirani su ishodi koji će projektom biti ostvareni: Učenici će usvojiti i poboljšati tehniku čitanja. Učenici će čitati točno i glatko. Učenici će razumjeti pročitano.

Uvid u stanje čitanja proveli smo u školskoj knjižnici. Učenici su pojedinačno pristupali provjeri koja se sastojala od nekoliko razina igre riječima. Najjednostavnije su riječi učenicima ponuđene u digitalnom alatu flippity. Učenici su imali dojam da igraju jednostavnu računalnu igricu okretanjem kartica s riječima na zaslonu računala. Svaki je učenik morao pročitati 15 riječi točno, glatko i bez slovkanja. Svakoj je riječi dodijeljen jedan ili nula bodova, ovisno o tome je li riječ pročitana točno ili ne.

Nakon toga učenici su na karticama različitih boja izvlačili pet malo težih i pet još težih riječi. Za tu su im aktivnost dodijeljeni zasluženi bodovi. Kako bismo provjerili koliko su vješti u povezivanju riječi u rečenice, izvlačili su jednu karticu na kojoj su tri jednostavne rečenice i jednu karticu na kojoj su dvije proširene ili složene rečenice. Ovdje su dobili bod ukoliko su uspjeli pročitati cijelu rečenicu bez pogrješke, zastajkivanja, ponavljanja, slovkanja.

Ukupno je bilo moguće ostvariti 30 bodova.

Postojeće stanje, odnosno ostvareni broj bodova, učenici su zabilježili na plakatu izrađenom kao važan dio ovoga projekta. On prikazuje planinu kojom do vrha vodi cesta na kojoj su označeni bodovi. Učenici su dobili crtež autića, koji su samostalno ukrasili, a na naličju upisali svoje ime te su ga smjestili na cestu prema ostvarenim bodovima.

Plakat i smještaj autića na njemu pokazatelj je učiteljicama kojemu je učeniku potrebno više poticaja, više vježbanja, više potpore i pohvale kako bi učenik poboljšao vještinu čitanja.

Nakon uvida u postojeće stanje, razvijanje i uvježbavanje čitanja nije prepušteno samo učiteljicama. Knjižničarka im je pripremila jednostavne igre u digitalnim alatima kako bi na kraju svakoga sata hrvatskoga jezika ili sata razrednog odjela, a posebice na dopunskoj nastavi, ponudili učenicima zabavne načine uvježbavanja čitanja.

Krajnji je cilj ovoga projekta da do svibnja svi učenici svoja vozila „dovezu“ do vrha planine što će značiti da su vještinom čitanja potpuno ovladali.  Za taj će uspjeh svi učenici biti nagrađeni diplomama.

Brojni projekti poticanja čitanja za krajnji cilj imaju privući učenike knjizi i razviti ljubav prema čitanju i knjigama. To su vrijedni ciljevi za koje se treba potruditi.

Našem je projektu stvaranje čitateljske publike tek sporedni cilj. Osnovna mu je zadaća stvoriti čitatelja sigurnog u svoje čitanje, čitatelja koji će svojom vještinom čitanja biti sposoban kvalitetno učiti i odgovoriti svim zahtjevima obrazovanja. Bude li uz to čitao i u slobodno vrijeme i za vlastiti „gušt“, na dvostruku smo dobitku.      

■  Piše: Darija BENAKOVIĆ, prof. hrvatskoga jezika i dipl. knjižničarka ■  OŠ Mitnica, Vukovar ■