Školstvo u medijima
STRANA ISKUSTVA
Finske metode poučavanja poboljšale učenje u američkim učionicama
objavljeno: 5. prosinca 2018.

Zatim sam se vratio u SAD da bi te iste metode prilagodio svojoj nastavi biologije u srednjoj školi. Rezultati učenja bili su toliko pozitivni i neočekivani da sam (doslovno) otrčao s rezultatima konačnih ispita u ravnateljev ured i pokazao mu koliko su dobri bili moji učenici!

Nakon tri godine usvajanja i prilagođavanja finskih metoda poučavanja, moji su učenici postizali 97 posto na testu sposobnosti u sadržajnom znanju te poboljšali svoje vještine rješavanja problema – čak i u velikim, raznolikim razredima.

Stoga, kako sam prilagodio finske metode poučavanja američkoj učionici?

Kombinirao sam finski pedagoški pristup za optimiziranje učenja u heterogenim učionicama, stvorio sam okruženja za učenja koja su bila inspirirana finskim metodama te potaknuo učenike u izazovima na tri razine.

Okruženje za učenje osigurava da svi učenici postanu vješti u sadržaju, dok izazov na tri razine motivira učenike da poboljšaju svoje vještine rješavanja problema.

KAKO STVORITI OKRUŽENJE ZA UČENJE INSPIRIRANO FINSKIM METODAMA

Finske jedinice učenja traju od šest do sedam tjedana te su osmišljene da bi optimizirale učenje za svako dijete. Okruženje podržava učenike, ne potiče konkurentnost već suradnju te je osmišljeno tako da sva djeca postanu vješta. Učitelji trebaju vjerovati da sva djeca mogu i žele učiti, oni moraju biti voljni podržati učenike kad naiđu na poteškoće i prepreke te trebaju pružiti dovoljno vremena za učenje svim učenicima.

U ovom je modelu poučavanje strukturirano tako da razvije snažne temelje znanja, a ključni se koncepti redovito ponavljaju kako bi se omogućilo dovoljno vremena sporijim učenicima da nauče osnove, a naprednijima da prošire svoje učenje. Učenici moraju gotovo svakodnevno nešto proizvesti kako bi pokazali što su naučili te mogu birati teme da bi se mogli usmjeriti na područja koja ih zanimaju.

IZAZOVI NA TRI RAZINE

Izazovi na tri razine osmišljeni su za učenike u razredima prevelikima za personaliziranu evaluaciju na kraju lekcije ili za one koji su spremni za konkurenciju. Izazovi su podijeljeni prema spretnosti – osnovna spretnost (prva razina), primijenjena spretnost (druga razina) te napredna spretnost (treća razina) – te se obično daju na kraju sadržajne jedinice od šest-sedam tjedana, kad su učenici naučili osnove te su pripremljeni za evaluaciju snalaženja u sadržaju i kada su motivirani za rješavanje težih problema.

Učenici se osjećaju motiviranije kad su samopouzdani u vezi s naučenim. Rješavanje svoga prvog izazova – čak i uz malo učiteljeve pomoći – potaknut će mnoge učenike da nastave raditi kako bi mogli rješavati teže probleme. Rješavanje jednog izazova vodi izravno do sljedećeg problema te kao rezultat mnogi učenici teže završavanju još jednog ili dva izazova – čak i kad im je zadan samo jedan!

Učenici mogu mijenjati razine kada god požele, ako smatraju da je izazov prelagan ili pretežak uvijek mogu potražiti pomoć učitelja i pokušati ispočetka. Cilj je, naposljetku, da svaki učenik uči, postane vješt u sadržaju te poveća sposobnost rješavanja problema.

REZULTATI

Prema mom iskustvu, učenici cijene biranje izazova koji im najbolje odgovara, a većina ih uspijeva riješiti više od jedne razine. Neki su učenici dobili niže ocjene od očekivanog, ali neuspjeh je rijedak. Primijetio sam povećanu motivaciju, veće poznavanje sadržaja, povećanu samoučinkovitost te povećane vještine rješavanja problema kod većina učenika. Neki su se učenici požalili da je preteško zaraditi peticu zbog toga što im nije ponuđen test s višestrukim izborom, a jedan ili dvoje učenika možda nije uključen u proces zbog problema koji nemaju veze sa školom. Neki učenici žele i trebaju čak i teže izazove, a katkad su to upravo učenici inače nezainteresirani za tradicionalno školstvo te oni koji su neuspješni u mnogim drugim predmetima.

SLJEDEĆI KORACI

Ovi preliminarni rezultati idu u prilog argumentu za povezivanje uspješnih učitelja i obrazovnih istraživača kako bi odredili potencijal ovih metoda i optimizirali učenje za sve učenike. Da bismo bolje razumjeli ovaj potencijal, moramo iskušati ove metode s drugim učiteljima, u drugim sadržajnim područjima i kulturama.

To je upravo ono što planiramo učiniti sljedećeg ljeta, na učiteljskoj istraživačkoj inicijativi. Ovaj mali simpozij (ograničen na 50 ljudi) povezat će učinkovite učitelje u svim znanstvenim područjima, matematici i pismenosti, kao i istraživače u području motivacije učenika, samoučinkovitosti te razvoja rješavanja problema. Ako želite ponuditi svoju podršku ili ako je vaša zemlja zainteresirana poslati dvoje učitelja i/ili istraživača na ovaj simpozij, možete nas kontaktirati ovdje i potražiti više informacija.

  • Je li finski pristup primjenjiv u drugim kontekstima? Može li funkcionirati za različite učitelje, različita sadržajna područja i kulture? Vrijeme je da otkrijemo.

……………..

NAPOMENA

  • Blog OECD Education & Skills Today raspravlja o postojećim i novim problemima u obrazovanju, koji uključuju uspješnost učenika na međunarodnim testovima (PISA), vještine 21. stoljeća, kretanja u višem obrazovanju, rani i predškolski odgoj i obrazovanje i dr.
  • Izvor: oecdeducationtoday.blogspot.hr