Zanimljivosti
OSNOVNA ŠKOLA GAREŠNICA, PŠ HRASTOVAC
Izviđači – učenje u svakidašnjem životu
objavljeno: 11. prosinca 2015.

Takav pristup potiče učiteljske vještine produktivnosti, multi-taskinga i improvizacije. Izostane li učiteljeva kvalitetna priprema odgojno-obrazovnog procesa, postavljeni se cilj neće dostatno ostvariti.

Planiranje i izvođenje izvannastavnih aktivnosti valja prilagoditi složenom nastavnom radu u četverorazrednim kombiniranim odjelima

Odgojni i obrazovni sadržaji izviđačke izvannastavne aktivnosti mogu se postaviti u uspješan suodnos s nastavnim temama različitih predmeta te pridonose učeničkoj socijalizaciji i usvajanju životno važnih vještina.           

Tko su izviđači i čime se bave? Izviđači su ljudi koji svoje slobodno vrijeme provode u prirodi i ondje uče o njoj, stečeno znanje dijele s drugima, štite prirodu i svoj okoliš te razvijaju pozitivno ozračje u svojoj sredini.

Izviđačke aktivnosti učenicima otkrivaju svijet izvan učionice i u njih bude želju za istraživanjem, otkrivanjem i znanjem. Kada sam početkom školske godine odabrao izviđače kao izvannastavnu aktivnost, u kvalitetnoj pripremi rada pomogli su mi Zoran MILAKOVIĆ, predsjednik izviđačkog odreda Pakra iz Pakraca, i Zdenko ZUBER, predsjednik izviđača Garešnice.

Na temelju metodičkih priručnika, knjiga o izviđačima i igrama te korisnih savjeta mnogih izviđača iz okolice Garešnice smislio sam plan i program rada primjeren za petnaestero učenika u kombiniranom četverorazrednom odjelu u područnoj školi Hrastovac Osnovne škole Garešnica. Prvi sat odabrane teme proveli smo u učionici. Učenici su bitne pojmove i nastavne sadržaje zapisivali u bilježnicu [ili su, prema potrebi, lijepili fotografije].

Na sljedećem su satu stečena znanja primijenili u svakidašnjim situacijama. Planiranje obrade pojedinih tema vezao sam za godišnja doba i vremenske prilike.

Primjerice, podizanje šatora planirao sam za listopad, a paljenje vatre s pomoću kocke leda za siječanj jer je za takvo što potrebna temperatura ispod ništice.

Na početku školske godine vlasnik obližnje tvornice tekstila učenicima je darovao zelene prsluke. Podijelili su se u jata [skupine po pet učenika] i na prsluke flomasterima nacrtali životinju koja je bila maskota pojedinog jata. Učenici su u svakom jatu odabrali svojeg vođu i smislili vlastiti pozdrav u obliku kratke pjesmice kojom opisuju jato.

Jedna od najvažnijih vještina kojom treba ovladati svaki izviđač vezivanje je čvorova što je bila tema u rujnu.

Učenici su imali priliku vidjeti kako se veže određeni čvor, zatim su u bilježnice zalijepili fotografije i zapisali postupke vezivanja. Prvašići su učili najjednostavnije čvorove: namatanje konopa na prst, polučvor i vezanje vezica na cipelama.

Učenici drugog razreda uz najjednostavnije su čvorove učili i vezivanje ambulantnog čvora, a učenici trećeg razreda ribarski čvor i povezivanje dvaju konopa.

 Učenici četvrtog razreda uz navedene su čvorove naučili i zastavni, mrtvi i kaubojski čvor. Vrednovanje ishoda provedeno je tako da je svaki učenik svoju vještinu brzog i točnog vezivanja čvorova pokazao pred drugim učenicima.

Za nagradu je svaki učenik dobio bedž koji je nosio na lijevoj strani prsluka, poput vojnog odlikovanja. Roditelji su mi oduševljeno govorili o tome kako su djeca u mnogim situacijama primijenila znanje i vještine vezivanja čvorova, primjerice u ribolovu, vezanju bala sijena i sl.

U listopadu smo obrađivali temu Kamp i postavljanje šatora. Na prvome smo satu obradili temeljne sastavnice postavljanja kampa i šatora.

Izviđački odred Garešnica posjetio nas je u područnoj školi i pred školskom zgradom zajedno s učenicima postavio kamp te pripremio logorsku vatru. Najprije su izviđači postavljali šatore, a učenici su ih, podijeljeni u jata, promatrali i učili. Nakon toga je svako jato samostalno postavilo svoj šator. Za nagradu je priređen niz igara u kojima su učenici pokazali svoje znanje i spretnost, a u neke od njih uključili su se i izviđači, njihov predsjednik i učitelj.

Izvannastavna aktivnost izviđača tijekom dva mjeseca provođenja pokazala je odlične rezultate. Učenici su svladali mnoge vještine, usvojili nove nastavne sadržaje, sudjelovali u sportskim aktivnostima, poboljšali socijalizaciju, a radno je ozračje bilo iznimno poticajno. Stariji su se učenici u jatima, osobito učenici četvrtog razreda, počeli brinuti o đacima nižih razreda i na kraju nastave provjeravati jesu li mlađi učenici ponijeli sve stvari, prelaze li pravilno preko ceste i jesu li sigurno stigli kući. Izviđačke bi izvannastavne aktivnosti trebale biti zastupljenije u školama jer spajaju elemente sportskih, dramskih i glazbenih aktivnosti. Upotpunjene su i različitim obrazovnim sadržajima koji su u suodnosu s ostalim nastavnim predmetima. Budete li sljedeće školske godine među izvanškolskim aktivnostima odabrali izviđače, obratite im se za pomoć jer će vam njihova predanost i nesebično dijeljenje materijala i iskustava umnogome pomoći. Zato uzmite mobitel i nazovite ih!

Piše: Martin PLANTIĆ

……..

Martin Plantić zaposlen je kao učitelj razredne nastave u Područnoj školi Hrastovac, Osnovna škola Garešnica. Martin je školovan glazbenik, likovni kreativac, amater fotograf koji se služi svim svojim znanjem i idejama kako bi proces učenja učinio zanimljivijim učenicima kombiniranog odjela 1. i 4. razreda u kojem predaje. U radu se često koristi materijalima koji su dostupni u okolici škole jer je zagovornik aktivnog učenja koje je popraćeno sadržajima iz svakidašnjeg života.