Zanimljivosti
EGIPAT > REFORMA OBRAZOVNOG SUSTAVA
Japanska lekcija o obrazovanju
objavljeno: 27. veljače 2020.

… egipatskoga obrazovnog sustava, koji je u tom trenutku pao na 130. mjesto na međunarodnoj ljestvici, dok je Japan bio među prvih pet. Neki od problema u Egiptu bili su premale nastavničke plaće, nedovoljan broj škola, zbog čega su razredi imali i do 70 ili 80 đaka, zatim nezaposlenost te preopterećenost nastavničkoga kadra.

Stoga je Egipat pokušao inkorporirati tokkatsu, izvannastavni sustav aktivnosti koji se provodi u japanskim školama. On podrazumijeva neku vrstu građanskog obrazovanja za djecu, a u Egiptu je uveden kao dvanaestomjesečni probni program u 12 državnih odnosno 35 novih privatnih japansko-egipatskih škola, otvorenih u rujnu 2018. godine.

To je značilo da su već prvašići u ovim školama imali do 45 minuta tokkatsua svakog tjedna.

Djeca su ondje slušala o razrednoj zajednici, počela su razgovarati o školskim temama i događajima, učila izražavati svoje stavove te slušati i poštovati tuđe. S učenicima se radilo na usvajanju dobrih navika, kao što je pranje ruku, zuba, pravilno pozdravljanje i obzirnost prema drugima. Svako je dijete barem jedan dan imalo ulogu školskog vođe. Uvedene su pauze za učenje, vrijeme za čišćenje učionice i međunastavnički seminari na kojima su učitelji prisustvovali satovima drugih nastavnika i nakon toga razmjenjivali dojmove i savjete.

Jedna od najupečatljivijih aktivnosti za đake bilo je čišćenje škole. U Japanu je normalno da učenici, u sklopu nastave, zajednički čiste svoje učionice i druge prostorije u školi. U Egiptu se, pak, čišćenje smatra drugorazrednim poslom koji obavljaju niže klase, pa su i djeca i roditelji bili zatečeni kad im je rečeno da će u školi morati čistiti. Ipak, uz objašnjenje da svi trebaju zajedno raditi kako bi se učionice očistile, djeca su sve češće počela čistiti zajedničke prostorije.

Do sredine 2019. godine 42 nastavnika posjetila su Japan kako bi prošli edukaciju o tokkatsuu. Plan je da u iduće četiri godine edukaciju prođe oko 700 egipatskih nastavnika. U proteklih godinu dana, prema riječima službenika zaduženih za provođenje ovog programa, već se vidi pomak u egipatskim školama. Djeca uče slušati jedna druge, rjeđe kasne u školu, manje se svađaju i više pomažu obiteljima u kućanskim poslovima. U razredima nema više od 40 đaka, a škole su nove.

Jedini je problem previsoka školarina, između pet i deset puta više nego u drugim državnim školama, pa japanski stručnjaci mole egipatsku vladu da osigura više stipendija, jer ne žele da se ove škole pretvore u one za samo imućne obitelji. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Prema Nippon i Arab News ]

 

Zašto u Japanu učenici vole ići u školu 

Ako ste učenik ili student u nekoj od škola ili fakulteta smještenih u jugoistočnoj Europi i slučajno pomislite kako jedva čekate uhvatiti se knjige, postoji mogućnost da ćete ostati bez prijatelja. U zemlji izlazećeg sunca situacija je dijametralno suprotna, a otkriveno je i zašto.

Maniri su važniji od znanja – japanski učenici ne polažu ispite prije desete godine života. Obrazovni sustav organiziran je tako da se prve tri godine školovanja djecu usmjerava na razvijanje osobnosti i manira, a osobine koje se pokušavaju potaknuti u tom razdoblju jesu samokontrola, solidarnost i poštovanje prema drugima.

Učenici čiste za sobom – japanski učenici sami čiste učionice. Koliko god se činilo nevjerojatno, u Japanu je to normalno i smatra se da se na taj način djeca uče timskom radu.

Ručak se jede u učionicama – imperativ je svakog bontona objedovanje za stolom. Na jelovniku je svakodnevno zdrava hrana koja se jede u učionicama. Ručaju sa svojim učiteljem ili učiteljicom i na taj način učvršćuju vezu s njima.

Izvannastavne aktivnosti su popularne – većina djece nakon nastave odlazi na razne aktivnosti kako bi se upisali na što bolje fakultete ili u srednje škole. Osim što provode po osam sati u školi, na izvannastavne aktivnosti potroše još oko četiri sata.

Svi nose uniforme – gotovo sve osnovne i srednje škole u Japanu imaju obvezatnu uniformu za svoje učenike. Tako se uklanjaju društvene barijere i pokušava se spriječiti nastanak odvojenih grupa.

Neopravdani satovi su rijetkost – u Japanu gotovo nitko ne izostaje iz škole, postotak je dolaska na nastavu 99 posto. Čak je više od 90 posto ispitanika u Japanu kazalo da nikad nije bježalo iz škole. Ključ je u disciplini i odgovornosti koja se uči od prvoga dana. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Prema Nippon i Arab News ]

……………………