Zanimljivosti
JA TAKO MISLIM
Ljudska prava i(li) diskriminacija
objavljeno: 4. travnja 2019.

… i boriti za svoja prava, ali i promicati i poštivati prava drugih.

Život i rad u učeničkim domovima je raznolik. Sastoji se od mnoštva pojmova – dom, učenici, odgajatelji, roditelji, škola, odgoj za domski suživot, opće dobro, izazovi odrastanja, nagrada, kazna, mediji, praštanje, solidarnost, briga za svijet, briga za druge. Odgajatelji u svom poslu postaju pravi umjetnici i čarobnjaci povezujući navedene pojmove u cjelinu.

  

Piše Marija KOVAČIĆ, odgajateljica mentorica Učenički dom Križevci

…………..

Na samom početku domskog života učenici i roditelji upoznati su sa svojim pravima i obvezama u Domu. Zadaća je odgajatelja pomoći učenicima da spoznaju kako njihova prava idu pod ruku s njihovim obvezama te kako je odgovornost za sebe i osobe oko sebe, vlastite postupke i ponašanje na svakome od njih.

Tijekom srednjoškolskog obrazovanja, osim roditeljskog doma koji je primaran, učenički dom postaje žarišno mjesto odgoja, gdje se zajedničkim snagama učenika, roditelja i odgajatelja nastoji utjecati na pozitivan razvoj domskog ozračja i školskog uspjeha.

Život u domu koristan je za sazrijevanje adolescenata. U odvojenosti od roditeljskog doma imaju mogućnost naučiti mnogo toga o suživotu s drugima.

Učenici postaju samostalni, upoznaju druge, a ponašanje drugih može pokazati tko je kakav. Odgajatelji svoje odgajanike uče odgovornosti, međuljudskim odnosima, poštenju i pravima.

Učenici se u raznim situacijama susreću s uspjesima, raduju se vlastitoj i tuđoj sreći, a istodobno se susreću s padovima, nesuglasicama s vršnjacima, nerazumijevanjem okoline, bolestima i obiteljskim tragedijama. Na toj se drugoj strani učenici susreću s kršenjem njihovih prava, a i pravima drugih.

Svatko od nas boji se padova, nepravde i nemoći, zato odgajatelji uče da moramo biti pripravni na različite životne situacije i razne ishode koji proizlaze iz njih. U domu potičemo povezanost, međusobnu suradnju, kvalitetne međuljudske odnose i poštivanje ljudskih prava.

Današnje vrijeme poseban naglasak stavlja na poštivanje ljudskih prava, a s druge se strane ta prava nikad nisu toliko kršila i gazila. Pojam odgovornosti za prava čovjeka učenicima možemo pobliže objasniti kroz igru.

Da bismo balone u igri održali u zraku, potrebna je koncentracija i tjelesna vještina. Igrač je odgovoran za uspjeh igre, a to je održavanje balona. Isto tako, učenici i odgajatelji u domu odgovorni su za vlastito ponašanje i posljedice svojih postupaka, bili oni dobri ili loši. Svaka odgovorna osoba poštuje ljudska prava.

Kao što je veliki slikar Marc Chagall rekao, u našem životu, kao i na slikarskoj paleti, postoji samo jedna boja koja može dati smisao životu i umjetnosti. Boja ljubavi. Da bi život u domu našim domcima bio pozitivno, korisno i kvalitetno iskustvo, potrebno je međusobno uvažavanje, poštivanje i prihvaćanje. Jedino tim postupcima možemo pridonijeti idealu društvene pravde. [ IZ DRUGIH MEDIJA | Školske novine | Piše Marija KOVAČIĆ, odgajateljica mentorica Učenički dom Križevci ]