Iz školskog svijeta
OŠ IVAN LEKO, PROLOŽAC
Narodna baština na daljinu
objavljeno: 27. srpnja 2020.

Početkom školske godine uključili smo se u tri srodna projekta iz programa Erasmus + i eTwinning. Nismo ni sanjali koje će izazove ova godina staviti pred nas. Projekti su obuhvatili sve uzraste učenika, a sva tri se temelje na istraživanju legendi našeg kraja. Kako je imotski kraj bogat usmenom predajom, učenici su imali dosta izvora za proučavanje legendi i očuvanje kulturne baštine.

eTwinning projekt „ Priče iz mog kraja“ uklopio se u plan nastave Hrvatskog jezika u šestom razredu te aktivnostima povezao sa školskim projektom obilježavanja Mjeseca hrvatskoga jezika. Osim učenika 6.a, u projektu su sudjelovali i učenici koji pohađaju izvannastavnu aktivnost Mali knjižničari. Time sam povezala svoju ulogu učiteljice Hrvatskoga jezika i školske knjižničarke.

Istraživali su se oblici usmene književnosti, narodni napjevi, običaji. Projekt je međunarodni, a sudionici su bili učitelji i učenici iz Bosne i Hercegovine, Albanije i Turske. Ostalim je prijavljenim sudionicima COVID-19 prekinuo rad.

Rad se provodio i u virtualnoj učionici i u virtualnoj školskoj knjižnici u doba nastave na daljinu, što je u početku bio veliki izazov. Izazovi su se premostili pa je projekt uspješno na daljinu i završen. Učenici su se trebali priviknuti na nove načine rada uz isključivu upotrebu digitalne tehnologije. Trebalo je savladati web alate i na nove načine predstaviti rezultate svoga rada. Snimale su se narodne pjesme, pjevala ganga, istraživale legende, ilustrirale narodne izreke. Legende su se predstavile kroz plakate, video stripove, interaktivne slike.

Dobar dio aktivnosti, planiran za obilježavanje Mjeseca hrvatskoga jezika, nastavio se provoditi i poslije, tijekom nastave na daljinu kao redovna izvannastavna aktivnost. Kroz ovaj projekt se vrlo vidljivo povezala školska knjižnica s nastavom Hrvatskoga jezika, a sve u okvirima međunarodnog projekta. Cilj samog projekta je osvijestiti učenicima narodno kulturno bogatstvo i tako ga spasiti od zaborava te upoznati kulturno naslijeđe drugih naroda.

PRIČE IZ MOG KRAJA

Drugi eTwinning projekt, „Priče i legende iz moga kraja“, provodio se s učenicima četvrtoga razreda. Vodila sam ga uz logopedinju Ivanu KUJUNDŽIĆ usklopu zajedničkog školskog projekta „Poticanje čitanja“ kojim kod učenika 3. i 4. razreda nastojimo razviti ljubav prema čitanju, ali i poboljšati čitalačku pismenost. Sastajali smo se jednom tjedno u školskoj knjižnici. Kroz projekt su učenici upoznali mnoštvo digitalnih alata uz pomoć kojih su prikazali Legendu o nastanku imotskih jezera.

Rad se, naravno, nastavio provoditi i u vrijeme nastave na daljinu, uz punu suradnju razredne učiteljice.

PRIČE I LEGENDE IZ MOGA KRAJA

Treći projekt na kojem smo radili bio je Erasmus + projekt „Stories and storytelling“. Ostvarena je jedna mobilnost u Tursku, a zločesti virus je stavio na čekanje pripremljeni odlazak sudionika u Sjevernu Makedoniju. Osim Hrvatske, Turske, Sjeverne Makedonije, sudionici su još iz Grčke i Italije.

Svi projekti su bili izvrstan dodatak redovnoj nastavi, a naročito su se u virtualnoj školi pokazali kao zgodan alat za motivaciju učenika i povezivanje plana rada nastave Hrvatskog jezika s aktivnostima knjižnice. Učenici su se rado uključivali u rad, otkrivali nove načine predstavljanja svojih istraživanja, upoznali mnoštvo digitalnih alata.

Uz upoznavanje vlastite kulturne baštine, poboljšali su svoju čitalačku, informacijsku i medijsku pismenost.

■ Piše: Anela CRNOGORAC, prof. i dipl. knjiž. ■ OŠ „Ivan Leko“ Proložac ■