Školstvo u medijima
NEMOJTE DAVATI DOMAĆU ZADAĆU TIJEKOM ZIMSKIH PRAZNIKA, TO ŠALJE KRIVU PORUKU
Odmor povećava produktivnost i kreativnost
objavljeno: 23. prosinca 2019.

… te općenito odmaranje od pritisaka jedne konkretne stvari: domaće zadaće. Tijekom idućih dana škole diljem svijeta donose važnu odluku o tome hoće li djeci dati domaću zadaću tijekom zimskih praznika.

Evo što ja mislim: učenici trebaju potpuni odmor od bilo kakvog oblika školskog rada, a i učitelji također.

  • Zašto?
  • Odmor povećava produktivnost i kreativnost!

Učitelji trebaju napraviti stanku tijekom praznika, ako ne iz drugog razloga onda zbog toga što stanka od planiranja lekcija može voditi do kreativnijih ideja.

Nakon što isključite mozak i prestanete barem nakratko razmišljati o poslu, možete provesti vrijeme iznova pronalazeći inspiraciju, u stvarima koje čitate i gledate iz zabave, u kulturološkim tradicijama i događajima te u razgovoru s obitelji i prijateljima. Uz to, odmor dugoročno povećava produktivnost za učenike i učitelje. 

TO STVARA PROSTOR ZA ČITANJE IZ UŽITKA.

Pitajte svoje srednjoškolske učenike kad su posljednji puta pročitali neku knjigu iz užitka i mnogi će vam od njih navesti knjigu koju su čitali u osnovnoj školi. To nije uvijek zbog toga što učenik ne voli čitanje ili zato što misli da je njegov mobitel važniji. Često je razlog tome što su knjige postale još jedna stvar za proučavanje na satu materinskog jezika, a ne nešto što bi učenici mogli istraživati u slobodno vrijeme. Učitelji materinskog jezika diljem zemlje imaju jedinstvenu priliku „zadati” čitanje iz užitka, bez popratnih obveza koje uz to obično idu, poput izrade bilježaka, pisanja osvrta i slično.

Razgovarajte s učenicima koji su odlučili čitati kad se vrate s praznika i mogli biste se iznenaditi autentičnim raspravama koje su proizašle iz prilike da čitaju radi zabave.

KONAČNI PROIZVOD NIJE VRIJEDAN TOGA.

Domaća zadaća općenito je postala predmet kritike proteklih godina ne samo kao nepotrebna već po mogućnosti štetna. Harris Cooper u tekstu „Bitka radi domaće zadaće” piše:  

„Previše domaće zadaće moglo bi smanjiti njezinu učinkovitost ili čak postati kontraproduktivno.” Ako je ovo norma tijekom školske godine, možemo zaključiti da će domaća zadaća tijekom zimskih praznika biti još manje produktivna nego inače.

Razmislite o tome koliko bi zapravo kvalitetan bio esej, sastavak ili projekt koji bi vam učenici predali u siječnju, nakon povratka s praznika.

KRENITE ISPOČETKA KAKO BISTE OBNOVILI SVOJU MOTIVACIJU I NAPUNILI BATERIJE.

Neke se škole koriste praznicima kao prirodnim prostorom između dvaju polugodišta. Učenici su vrlo svjesni toga da ova stanka između polugodišta znači da niste usred poučavanja lekcije, stoga zadatak koji ste im dodijelili može ispasti kao dodatan ili nepotreban rad čija je jedina svrha trošenje vremena.

Naposljetku, to je ipak kraj polugodišta i učenici trebaju čisti prekid između uspjeha ili neuspjeha prvog polugodišta i onih koji će uslijediti.

Zadaća koju im dodijelite između dvaju polugodišta mogla bi biti bez dovoljno konteksta (hoćete li zaista moći predstaviti novu lekciju dok su praznici praktički iza ugla samo da biste u kontekst stavili domaću zadaću koju im dajete tijekom praznika?).

TO ŠALJE KRIVU PORUKU O RAVNOTEŽI IZMEĐU POSLA I PRIVATNOG ŽIVOTA.

Dodjeljivanje domaće zadaće tijekom praznika učenicima i obiteljima govori da ne cijenite njihovo zajedničko vrijeme, učenje izvan učionice ili tradiciju.

Većina učitelja ne osjeća se tako, stoga nemojte dopustiti da vaš potencijalni entuzijazam da provedete nastavni plan stvori tu percepciju.

Pronađite ravnotežu pričajući s učenicima o svojim planovima za praznike i pitajući ih o njihovima. Raspravljajte o važnosti sna, vježbanja, dobrog odmora i kvalitetnog vremena provedenog s obitelji – ujedno tijekom praznika i nastavne godine – jer to bi mogla biti najvažnija stvar koju ste ih naučili.

……………

NAPOMENA 

  • SAD: We Are Teachers mrežna je zajednica poučavatelja čija je misija inspirirati učitelje i pomoći im dijeljenjem praktičnih razrednih ideja, savjeta i učiteljskog humora.
  • Izvor: weareteachers.com