Jučer-danas-sutra
ORGANIZACIJA RADA U RAZREDU
Pauze za mozak i vježbe za usmjeravanje pozornosti
objavljeno: 4. kolovoza 2017.

Možemo koristiti pauze za mozak i vježbe za usmjeravanje pozornosti da bismo pozitivno utjecali na svoje emocionalno stanje i učenje.

To refokusira našu moždanu aktivnost pomoću stimulativnih ili umirujućih vježbi koje stvaraju povećanu aktivnost u predfrontalnom korteksu mozga, gdje se odvija rješavanje problema i reguliranje emocija.

PAUZE ZA MOZAK

Pauza za mozak je kratak vremenski period tijekom kojeg mijenjamo rutinu ulaznih informacija. Naši mozgovi su ustrojeni za novitete.

To znamo zato što obraćamo pozornost na svaki stimulans u okolišu koji stvara u nama osjećaj straha ili nečeg prijetećeg. To je oduvijek bila izvanredna evolucijska prednost.

Zapravo, naše preživljavanje kao vrste ovisilo je o tom aspektu razvoja mozga.

Kad uzmemo pauzu za mozak, to nam osvježava razmišljanje i pomaže otkriti drugo rješenje problema ili vidjeti određenu situaciju na drukčiji način.

Tijekom tih nekoliko minuta mozak se odmiče od učenja, pamćenja i rješavanja problema. Pauza za mozak doista pomaže inkubirati i procesuirati nove informacije. Razmislite o isprobavanju tih aktivnosti s vašim razredom.

Vreća za ‘smeće’

Ja uvijek nosim vrećicu punu kućanskih predmeta poput markera, papira i bilo čega što se može naći u ladici u kojoj držite sve i svašta – na primjer otvarač limenki ili nekoliko vezica za cipele. Izaberite bilo koji predmet iz vrećice i recite učenicima da nađu dva alternativna načina korištenja tog predmeta. Učenici mogu napisati ili nacrtati svoje odgovore. Kad završe s crtanjem ili pisanjem o nekom novom načinu upotrebe određenog predmeta, oni mogu prošetati učionicom te podijeliti i usporediti svoje radove.

Nastavi liniju

Na praznom listu papira ili na ploči nacrtajte nepravilnu liniju. Dajte učenicima minutu da ustanu i svojom suprotnom rukom nacrtaju nešto nastavljajući se na vašu liniju, pretvarajući je u sliku ili dizajn po vlastitom izboru.

‘Suprotne strane’

Kretanje je ključno za učenje. Neka učenici ustanu i trepnu desnim okom istovremeno pucketajući prstima lijeve ruke. Ponovite to s lijevim okom i desnom rukom. Učenici se također mogu okrenuti jedan prema drugome i kucnuti desnom nogom jednom pa zatim lijevom nogom dva puta i zatim desnom nogom tri puta, povećavajući postupno brzinu te izmjenjujući kuckanje nogom sa svojim partnerom.

Simbolična abeceda

Pjevajte abecedu s imenima predmeta umjesto slova.

Drugi jezici

Naučite znakovni jezik ili izmislite govorni. Zatim neka se učenici u parovima izmjenjuju razgovarajući ili interpretirajući taj novi jezik u trajanju od 30 sekundi po učeniku.

Mentalna matematika

Zadajte učenicima tri niza uputa, brojeći sekvencu partneru na 30 sekundi. Na primjer, brojite po dva do 20, zatim brojite po tri do 50, završavajući sa sedam do 80. Zamijenite se i dajte drugom partneru drugi niz brojeva za brojenje.

‘Nevidljive slike’

Neka učenik nacrta sliku u zraku, a njegov partner neka pokuša pogoditi o čemu je riječ. Možete im zadati kategorije poput hrane, mjesta ili druge načine da suzite pogađanje.

Pokreni/nastavi priču

Učenik ili učitelj započinje priču u trajanju od jedne minute, sam ili s partnerom. Učenici zatim završavaju ili nastavljaju priču sa šaljivim završetkom.

Kamen-škare-papir-matematika

Uz tradicionalan način igranja, ovdje učenici na kraju uzvikuju „matematika“ i zatim pokazuju jedan, dva, tri ili četiri prsta u dlanu svoje ruke. Najbolji od tri pokušaja pobjeđuje.

* Kamen-škare-papir je igra u kojoj dva igrača koriste isključivo ruke. Igrači u isto vrijeme bacaju pred određene znakove za jedan od tri oblika: kamen, škare ili papir. Kamen pobjeđuje škare, škare pobjeđuje papir, papir pobjeđuje kamen. U slučaju da oba igrača bace isti znak ostaje neriješeno. Izgovaranje fraze: “kamen-škare-papir” za vrijeme koje se stisnutom šakom maše uobičajeno slijedi pokazivanju odabranog znaka. Igra se igra do određenog broja pobjeda (najčešće tri).

VJEŽBE ZA FOKUSIRANJE POZORNOSTI

Vježbe za fokusiranje pozornosti su vježbe za mozak kojima se utišavaju tisuće misli koje nas ometaju i frustriraju svaki dan. Kad je um miran i fokusiran, mi možemo biti prisutni u određenom trenutku. Istraživanja pokazuju da utišavanje uma aktivira naš parasimpatički živčani sustav, smanjuje puls i krvni tlak, istovremeno povećavajući naše strategije suočavanja sa stresom da bismo se uspješno mogli nositi sa svakodnevnim izazovima. Naše razmišljanje je poboljšano i naše emocije su bolje regulirane, tako da određenom iskustvu možemo pristupiti iz raznih kutova.

  • U SLJEDEĆIM VJEŽBAMA CILJ JE POČETI SA 60 DO 90 SEKUNDI I DOĆI DO PET MINUTA.

Disanje

Koristite dah kao fokusnu točku. Neka učenici stave jednu ruku blizu svog nosa (bez dodirivanja) i jednu ruku na svoj trbuh. Dok udišu, neka opipaju svoje trbuhe dok se oni proširuju. Dok izdišu, mogu osjetiti kako topli zrak udara u njihovu ruku. Učenici će se fokusirati na taj dah tijekom samo jedne minute. Dajte im do znanja da je u redu kada nepozvane misli ponekad same dođu. Recite im neka “izdahnu” tu misao.

Boje

Vizualizirajte boje dok se fokusirate na dah. Udahnite duboku zelenu, a izdahnite tamnosivu. Neka učenici zamisle kako se žive boje miješaju sa svakim izdisajem. Ako je neki učenik trenutak prije ove vježbe bio ljut, neka zamisli kako izdiše crvenu boju.

Kretanje

Mlađim učenicima recite da ustanu i, dok udišu, podignu ruku ili nogu i miču je u zraku, vraćajući je na početni položaj pri izdisaju. U mlađim razredima koji počinju s tim vježbama za fokusiranje pozornosti dobro je uključiti udisaj i izdisaj s bilo kojom vrstom kretanja.

Duboki dah

Recite učenicima neka udahnu četiri puta zaredom, zatim neka drže dah u sebi brojeći do 4, a onda polako izdahnu brojeći do 4. Možete povećati držanje daha nekoliko sekundi kada učenici uhvate ritam vježbe.

‘Energizirajući’ dah

Neka učenici dahću kao psi otvorenih usta i izbačenih jezika u trajanju od 30 sekundi, zatim neka nastave još 30 sekundi sa zatvorenim ustima dok uzimaju kratke udisaje s jednom rukom na trbuhu. Mi obično uzimamo tri energizirajuća brza udisaja po sekundi. Nakon jedne minute učenici se vraćaju na 4 redovna duboka udisaja i izdisaja.

Zvuk

Korištenje zvuka je vrlo moćno za pokretanje opuštajuće reakcije. U tri učionice u kojima poučavam mi koristimo kišu, palice, zvona i glazbu. Postoje mnoge web stranice koje nude glazbu za fokusiranje, opuštanje i vizualizaciju.

Uspon i pad

Dok udišemo i izdišemo kroz nos, možemo leći na pod i staviti neki predmet na trbuh, pojačavajući time fokus jednostavnim promatranjem podizanja i spuštanja svojih trbuha.

Kad smo fokusirani i obraćamo pozornost na svoje misli, osjećaje i izbore, u puno boljoj smo prilici da promijenimo te misli i osjećaje koji remete naš mir u životu i u školi. Kada postanemo svjesni toga, mi vidimo i osjećamo razliku!

  • Kako vi stimulirate ili umirujete svoje učenike?

…………………….

NAPOMENA:

  • Portal Edutopia je online zajednica koja promiče i dijeli znanje o edukacijskim temama. Autori na tom portalu naglašavaju projektno orijentirano učenje, profesionalni razvoj učitelja, društveno i emocionalno učenje, integraciju tehnologije itd.
  • Izvor: edutopia.org