Jučer-danas-sutra
KAKO PREDŠKOLCE PODUČAVATI SIGURNOSTI NA INTERNETU
Plan lekcije za pomaganje najmlađim učenicima da budu sigurni na internetu
objavljeno: 1. prosinca 2017.

Danas, dok djeca u sve mlađoj dobi provode sve više vremena na internetu, važno je da eksplicitno podučavamo mladu djecu kako da se zaštite. Većina male djece prvi put u školi čuje govor o tome kako nepoznati ljudi mogu biti opasni, stoga znaju kako se moraju ponašati prema strancima u svom susjedstvu te situacijama licem u lice.

Postoje tri stvari koje moramo uzeti u obzir kada s učenicima razgovaramo o sigurnosti na internetu.

PRVO, to da prijenos znanja o tome kako se ponijeti u situaciji kada razgovaraju sa strancem u pravom životu na situaciju u virtualnom okruženju nije automatski. To je nešto što se mora naučit.

DRUGO, iako većina programa za takve situacije podučava da su stranci strašni i zli i da žele ozlijediti ili oteti djecu, to je suprotno načinu na koji se suradnja događa između stranaca na internetu. Nisu svi stranci opasni.

NAPOSLJETKU, u pravom životu učenici mogu odšetati ili otrčati od potencijalne prijetnje. U internetskom okružju ta se opasnost nalazi u učenikovu domu i teško ju je izbjeći ako nemaju vještine potrebne za nošenje s takvim situacijama.

ZAŠTITA PRIVATNIH PODATAKA NA INTERNETU

To je lekcija koju sam odradio sa svojim učenicima vrtićke dobi te učenicima prvog razreda da bih im prenio ideju da na internetu postoje stranci te da bi raspravili o tome kako se treba ponijeti u takvim situacijama. Trebat će vam računalo i pristup internetu, a može pomoći i ako imate projektor ili interaktivnu ploču da biste ta pitanja mogli projicirati na ekran u tijeku rasprave. Postavite učenicima sljedeća pitanja.

  • „Tko je sve stranac?“ Nakon što dobijete različite odgovore, pobrinite se da učenici razumiju da je stranac netko koga ne poznamo. Podsjetite ih na to da ih neki stranci možda žele ozlijediti, ali da nisu svi stranci loši ljudi. Također možete spomenuti primjere poput stranca koji vam otvara vrata ili koji može podići nešto što vam je ispalo i vratiti vam to.
  • „Koje stvari ne smijemo reći strancu?“ Prikupite što više njihovih odgovora, nemojte zaboraviti spomenuti stvari poput „adrese“,  „broja telefona“ i „imena i prezimena“.
  • „Kakve stvari smijete reći strancu?“ Na ovo je pitanje učenicima obično teže odgovoriti. Možda dobijete odgovore poput „Dobar dan“ ili „Kako ste?“ Ako su učenici zbunjeni, neka glasuju u vezi s različitim stvarima poput „vaše omiljene boje“ ili „vašeg omiljenog sladoleda.“ Objasnite im da određene vrste informacija neće naštetiti.
  • „Ima li stranaca na internetu?“ Neki su učenici možda već igrali internetske računalne igre i možda vam ponude neke odgovore vezane za ta iskustva. Neki učenici predškolske dobi rekli su mi da misle da ima stranaca na internetu zbog toga što ne znate uvijek s kim razgovarate. Nakon kratke diskusije o različitim načinima na koje se možemo povezati sa strancima na internetu (što može uključivati i igre), pokažite im video o tome kako se nositi sa strancima na internetu.

Neka učenici POGLEDAJU VIDEO o sigurnosti na internetu poput ovoga. 

Poslije toga ih zamolite da podijele s razredom ono što su naučili iz videa. Nakon što čujete njihove odgovore, ponovite vokabular iz videa. 

Postoji nekoliko načina na koje može provjeriti i pobrinuti se da su vaši učenici razumjeli lekciju.

  • Isprintajte neke od ovakvih kvizova, lakše  ili teže  (ovisno o vašim učenicima) da biste procijenili što su naučili.
  • Neka vaši učenici odglume scenarije koji pokazuju njihovo razumijevanje glavnih pojmova iz videa ili neka vježbaju kako se treba ponijeti u situaciji sa strancima na internetu.
  • Neka izrade plakat o sigurnosti na internetu s pomoću programa za crtanje poput TuxPainta.

…………………..

NAPOMENA

  • Portal Edutopia mrežna je zajednica koja promiče i dijeli znanje o obrazovnim temama. Autori portala ističu projektno orijentirano učenje, profesionalni razvoj učitelja, društveno i emocionalno učenje, integraciju tehnologije itd.
  • edutopia.org