Školstvo u medijima
Ponavljanje razreda – neučinkovita praksa
objavljeno: 18. srpnja 2014.

UčenicaOECD-ova je studija, provedena prije nekoliko godina, pokazala da je u prosjeku 7,7 posto djece u zemljama EU-a barem jedanput ponavljalo razred u osnovnoj školi, a 10,4 posto u prvim razredima srednje škole. Budući da toliko djece ponavlja razred, trebao bi postojati čvrst dokaz da je to korisno i učinkovito, no autori studije David Crosier i Orla Colclough, obrazovni stručnjaci mreže Eurydice, pitaju se je li doista tako.

Negativni učinci ponavljanja

Vjerojatno se pretpostavlja kako je za slabe učenike korisnije da ponavljaju razred nego da nastave školovanje sa svojim vršnjacima jer će, učeći gradivo ispočetka, steći znanje i ovladati vještinama i kompetencijama u kojima zaostaju za njima. Međutim, rezultati nekih istraživanja ne podupiru takav pristup i upozoravaju na negativne učinke ponavljanja. Premda neki učenici mogu izvući određenu korist ponavljajući razred, u mnogih ponavljanje ostavlja neizbrisiv biljeg jer ih sputava u emocionalnom razvoju, utječe na njihovo ponašanje i povećava opasnost od daljnjih neuspjeha u školovanju, pa i ranijeg napuštanja škole. Budući da su djeca koja dolaze iz disfunkcionalnih obitelji znatno sklonija ponavljanju razreda, stvara se društvena nejednakost. Imajući na umu sve negativne učinke ponavljanja razreda, autorima spomenute studije nije jasno zašto se nastavlja s tim.

Na redu su donositelji odluka

U mnogim europskim zemljama ponavljanje razreda nije ukinuto, ali između njihovih sustava školovanja postoje znatne razlike. Autori studije napominju da su stajališta onih koji se brinu o obrazovnoj politici iznimno otporna na promjene, a te bi promjene trebale početi boljim informiranjem onih koji odlučuju – učitelja, ravnatelja i roditelja – o potencijalnim negativnim učincima ustrajanja na praksi ponavljanja razreda.

Ne bi li napokon valjalo obratiti pozornost na rezultate istraživanja i odustati od onoga što donosi štetu, pitaju se autori studije.