Učitelji stvaraju
IV. OSNOVNA ŠKOLA VARAŽDIN
Primjeri dobre prakse
objavljeno: 25. listopada 2021.

IV. osnovna škola Varaždin škola je u kojoj se odvijaju razne aktivnosti, škola gdje učitelji blisko surađuju te sudjeluju sa svojim učenicima u brojnim projektima. Tako su u tjednu od 18. listopada do 22. listopada 2021. bili domaćini kolegama iz Belgije: učitelju Jasperu Hoydonckxu i učiteljici Annicke Verreyt.

Oni su došli u Varaždin u sklopu Erasmus projekta „Picarshool looking for innovation“. IV. OŠ je kao partner u projektu bila domaćin njihovoj aktivnosti „job shadowing“, tj. promatranje posla. Naglasak je projekta učenje na otvorenom i implementacija prirode u nastavni proces.

Koordinatorica aktivnosti, koje su prikazane kolegama iz Belgije, bila je učiteljica savjetnica Dijana Gašparac, učiteljica engleskoga jezika u IV. OŠ Varaždin.

U domaćinstvo se belgijskim kolegama uključilo više učitelja iz Škole.

Svoj su posjet belgijski učitelji započeli susretom s ravnateljicom škole doc. dr. sc. Jasminom Dvorski, a zatim su posjetili 3. c gdje su poslušali prezentaciju „World Necktie Day“ koju su pripremile i iznijele Ivon Hendija i Lara Paska, učenice 7. razreda. Mali su trećaši učitelje dočekali s kravatama u bojama belgijske zastave te pažljivo poslušali prezentiranje.

Zatim je Gordana Foder, učiteljica savjetnica i razrednica 3. c, povela belgijske kolege zajedno sa svojim razredom u obilazak i upoznavanje Varaždina. U trosatnom su razgledu grada učenici i učitelji bili upoznati s dijelom bogate varaždinske prošlosti, sa znamenitim građevinama, događajima i slavnim i zaslužnim Varaždincima. Desna su ruka u prevođenju na engleski jezik učiteljici Foder bile sestre Nora i Lena Đubur, učenice osmog razreda, koje su pokazale zavidno znanje engleskoga jezika.

Po povratku iz grada belgijske su učitelje dočekale učenice sedmog razreda Elena Weiser, Tia Stolnik, Tara Radić Botić, Patricija Dugan i Ana Bistrović koje su prezentirale „Learning outside the school walls“ te ispričale o planinarskim aktivnostima naših učenika kao i o „Malom održivom vrtu“.

Već su prvog dana belgijski učitelji izrazili oduševljenje brojnim aktivnostima naše škole kao i jezičnim vještinama naših učenika i učitelja.

Valja napomenuti da je tijekom cijelog boravka u Varaždinu sve što su učenici radili i učili pratio i Hero, belgijska maskota, koju su učitelji donijeli sa sobom. Učitelji Jasper i Annicke fotografiraju maskotu i pišu blog o njegovim putovanjima, avanturama, novim prijateljima i novim znanjima. Njihov blog prate učenici Picardshool škole u kojoj belgijski učitelji rade. Naime, ovim „job shadowingom“ oni nastoje primjere dobre prakse implementirati u svoju školu i rad učitelja te ju tako unaprijediti.

Sljedećeg je dana učiteljica Romana Kraš sa svojim 2. c povela belgijske goste na terensku nastavu. Učiteljica je Romana Kraš temu sata Jesen promatramo, slušamo, mirišemo i kušamo povezala s nastavnim predmetima Matematikom i Glazbenom kulturom. Učenici su uživali učeći u prirodnom okruženju i prekrasnom sunčanom danu, ponovno vodeći goste škole po baroknom Varaždinu i njegovim ljepotama.

Po povratku s terenske nastave učenike 2. c dočekali su učenici 8. c i učiteljica savjetnica Sofija Fruk. Dva su nastavna sata proveli zajedno na školskom dvorištu realizirajući aktivnosti koje je osmislila učiteljica Sofija. U igri „Who’s afraid of the wolf?“ pridružili su im se i učenici 3. b te učiteljica Dijana Gašparac.

Slijedile su vježbe mindfulnessa koje učenicima 2. c i 8. c nisu nepoznate jer sudjeluju u projektu ,,Buddy System˝. Projekt je osmišljen tako da svaki učenik iz 2. razreda  ima svog prijatelja iz 8. razreda. Takvo prijateljstvo malenima ulijeva samopouzdanje, a učenicima 8. razreda pobuđuje empatiju, tj. suosjećanje.

Mindfulness vježbe rade se s ciljem stavljanja naših nemirnih misli u sadašnji trenutak. Tako postajemo koncentriraniji, smireniji i zadovoljniji. Izvođenjem mindfulness vježbi angažiraju se sva dječja osjetila i postiže se bolji fokus.

Na kraju su drugog dana svog boravka u IV. osnovnoj školi Varaždin belgijski učitelji promatrali sat u 8. c te slušali o znanstvenim istraživanjima o povezanosti boravka u prirodi i jačanju imuniteta. To je od posebne važnosti u današnja  vremena pandemije koronavirusom.

Treći su dan Jasper i Annicke te maskota Hero proveli s učenicima 7. a, b, c razreda u podnožju Medvednice. Sudjelovali su u međunarodno edukativnom licenciranom programu „Outward Bound Croatia“ u sklopu kojeg su prošli brojnim radionicama i aktivnostima. U pratnji su učenika bili: učiteljica mentorica Martina Knežić, učiteljica savjetnica Davorka Bišćević, Roman Divjak i koordinatorica posjeta – učiteljica savjetnica Dijana Gašparac.

Aktivnosti su pažljivo osmišljene kako bi se svi učenici osjećali ugodno i prihvaćeno. Na početku se programa radilo na međusobnom povezivanju učenika i stvaranju ugodne, prijateljske atmosfere. Zatim su provođene aktivnosti u kojima su učenici trebali djelovati kao jedinstvena cjelina, kao pravi tim kako bi uspješno savladali zadatak.

Slijedile su poligonske aktivnosti u kojima se od učenika tražila spretnost, usklađenost pokreta, brzina, preciznost. Vrijednost je ovog programa poticanje na suradnju i zajedništvo, što je našim učenicima uvijek potrebno i dio je životnih vještina. Cijelo se vrijeme njegovala poticajna i prijateljska komunikacija među učenicima, ohrabrivanje i suradnja.

I dok su belgijski učitelji pozorno pratili aktivnosti učenika, stekli nova iskustva i ideje za aktivnostima na otvorenom, učitelji su IV. OŠ Varaždin sa zadovoljstvom promatrali svoje učenike kako uživaju u izvanučioničkim aktivnostima jer ih već dugo nisu vidjeli ovako vesele i bez maski na licima.

Četvrtog su se dana belgijske kolege razdvojile. Učitelj je Jasper s maskotom Hero bio u Zagrebu sa 4. a i 4. b te njihovim učiteljicama Jacintom Kolarić i Ružom Levatić te učiteljicom savjetnicom Sofijom Fruk, učiteljicom engleskoga jezika, a učiteljica je Annicke bila s 3. a, b, c te učiteljicama Marijom Ilić Konjić, Jasminkom Jalšić i učiteljicom savjetnicom Gordanom Foder na terenskoj nastavi u Slugovinama.

U Zagrebu su učenici obišli u pratnji vodiča: Trg bana Jelačića, Manduševac, Ilicu, vozili su se uspinjačom do Gornjeg grada, vidjeli Kulu ,,Lotrščak“ te Grički top, posjetili  Trg i crkvu sv. Marka, Kamenita vrata, Krvavi most, Dolac, Katedralu, Kaptol. Nakon obilaska grada posjetili su i Tehnički muzej.

Za to su vrijeme trećaši održali terensku nastavu u Edukativno-rekreacijskom centru (ERC) Slugovine u Seketinu. To je prostor kojim se koristi Županijska udruga učitelja razredne nastave ,,Abeceda“ koja je posvećena pomaganju učiteljima u ostvarivanju  programskih sadržaja temeljenim na promatranju prirode i aktivnom boravku na svježem zraku pod vodstvom učitelja mentora Darka Meštrića, voditelja i autora projekta.

Tako su trećaši ponovili znanje orijentacije u prostoru, ali i naučili novi način snalaženja, obnovili su i znanje o vodama tekućicama i stajačicama. Također, imali su priliku vidjeti i obilježja zavičaja – nizinski i brežuljkasti dio te naučiti što je kotlina jer se ERC Slugovine nalazi u kotlini.

Na Likovnoj su kulturi izrađivali slike od komušine kukuruza, a tijekom TZK-a igrali razne igre.

Učiteljici se Annicke iznimno svidio ovakav način učenja neposrednim iskustvom u prirodnom okruženju, a izvanučionička nastava draga je i našim učenicima i učiteljicama. Napomenimo da je zbog pandemije trećašima ovo bio prvi izlazak na terensku nastavu.

Posljednji je dan boravka belgijskih kolega u IV. osnovnoj školi Varaždin bio malo mirniji.

Dan je započeo predavanjem belgijskih učitelja Jaspera i Annicke učenicima 7. a, b, c i 5. a razreda. Pričali su o belgijskom sustavu obrazovanja te o zemlji gdje žive i rade. Učenicima se osobito svidio raspored sati i aktivnosti tijekom tjedna te su i sami zaključili kako kod nas ne postoji „play time“, a u belgijskim je školama važan dio tijekom školskog dana.

Učenici su postavljali mnoštvo pitanja i pokazali se kao izvrsna publika.

Potom je uslijedio intervju s belgijskim učiteljima koji su vodile sestre Đubur.

Kao „šećer na kraju“ uslijedio je sat pripovijedanja priče tehnikom kamišibaj (Kamišibaj [kamishibai] je umjetnost pripovijedanja uz pomoć slika na maloj drvenoj pozornici. Riječ je o umjetnosti koja spaja sliku i riječ, odnosno podrazumijeva interakciju govora i slike. Korisno je sredstvo i pomagalo za rad s djecom jer razvija maštu, kreativnost, likovnu i govornu izražajnost te komunikacijske i jezične vještine. – izvor: skolskiportal.hr) koji je vodila vrijedna knjižničarka IV. osnovne škole Marina Mavrek, a pripovijedanje su slušali učenici 1. b sa svojom učiteljicom Silvijom Grđan–Hosni. Nakon pripovijedanja uslijedila je radionica koju je, također, pripremila Marina Mavrek.

Učiteljica je Annicke rekla kako ima butaj (drveno kazalište za izvođenje kamišibaj pripovijedanja) u učionici i da se do sada nije njime koristila, ali da nakon viđenog u IV. OŠ sigurno hoće.

Tjedan u kojem je IV. osnovna škola Varaždin ugostila belgijske kolege u sklopu Erasmus+ projekta protekao je u brojnim aktivnostima. Učitelji su pokazali zavidnu razinu maštovitosti i entuzijazma u izvanučioničkoj i učioničkoj nastavi, učenici su pokazali zavidno znanje engleskoga jezika, zainteresiranost i izuzetno lijepo ponašanje. Može se reći da se IV. osnovna škola Varaždin pokazala u najboljem svjetlu, dala primjer kako učitelji međusobno odlično surađuju i kako su zaista dobri domaćini. U sklopu suradnje treba još spomenuti i učiteljicu Likovne kulture Janu Đurđević koja se pobrinula za uređenje ulaza u Školu kojim se iskazala dobrodošlica belgijskim kolegama.

Učenici i učitelji vesele se nekom novom projektu i nekoj novoj suradnji s kolegama iz Europe.

■ Tekst i slike: Gordana Foder i Dijana Gašparac, učiteljice savjetnice ■ IV. osnovna škola Varaždin ■