IZ IZVRSNE UČIONICE ■ 94. ■
Robot nikad ne bi pokrenuo rat
objavljeno: 10. ožujka 2022.

Kada smo se prošle školske godine nakon jedne poduže izolacije i praznika vratili u školu, tema je bio potres koji se u međuvremenu dogodio. Pa je razgovor u kojem je bilo dosta objašnjavanja, prepričavanja, tješenja…završio u pomirljivom tonu riječima: ,,Dobro je, učiteljice, barem još nije bio rat.“ Nakon povratka s nedavnih praznika ni time se više nismo mogli tješiti jer je, eto, počeo rat.

Kako s djecom razgovarati o potresu?

Kako s djecom razgovarati o pandemiji?

Kako s djecom razgovarati o ratu?

Svaka čast i pohvala svim organizatorima edukacija, priručnicima koji brzo niknu, a svi ih još brže šalju jedni drugima, prijedlozima, idejama, savjetima…

Mnoge od njih pročitam, neke preskočim, neke iskoristim, ali ono čime se vodim – stvarno je, živo tijelo koje pred sobom imam. Znajući svoje učenike, nisam ni pomislila da neće spomenuti, pitati, komentirati trenutnu situaciju u svijetu.

Tako je i bilo, točnije, još uvijek traje i zapravo nema sata ni dana da ne pitaju nešto ili se na neki način ne osvrnu na rat.

Odgovorila sam na pitanja znana i neznana pažljivo birajući riječi, svjesna činjenice da nešto što im kažem danas, već sutra možda neće biti istina.

A jedina je istina da je svaki rat – rat protiv djece.

A kad se u dječju glavu uvuče strah, onda jedino što odrasli može jest strpljivo i polako odgovarati na često jedno te ista pitanja. Iz hrvatskog smo radili pjesmu o računalu. Napisao ju je njemački pjesnik Haralda Braem. Ja bih ju nazvala Oda računalu jer se pjesnik divi sposobnostima i mogućnostima računala, no jednu mu stvar, ipak, zamjera, a ta je da mora misliti sam.

Kako bi što više mislili i na kraju smislili, dala sam im zadatak da odgovore i obrazlože pitanje koja bi zanimanja računalo (ili robot) bez problema moglo zamijeniti, a u kojima je čovjek još uvijek nezamjenjiv.

Nekako se sve vrtjelo oko toga da je čovjek nezamjenjiv u poslovima koji su jako povezani s drugim ljudima, posebno malim ljudima. Tako je Lana, čija je mama odgajateljica predškolske djece, pa očito ima informacije iz prve ruke, rekla da računalo nikada ne bi moglo biti teta u vrtiću jer je svako dijete drukčije i svako ima svoje potrebe.

Bilo je podosta primjera za posao učiteljice, a objašnjenja su jako zanimljiva: Kada neko dijete napravi nešto loše, računalo bi mu samo dalo zapis; a učiteljica da zapis, ali i objasni što nije bilo dobro. Računalo bi možda brže od učiteljice ispravilo testove, ali bi možda davalo bolje ocjene djeci koju više voli, a učiteljica to ne radi. Robot nikako ne bi mogao predavati tjelesni jer nije savitljiv.

Dvojica su učenika vodila pravu raspravu u kojoj je, ja bih rekla, pobijedio razum.

,,Robot ne bi mogao biti predsjednik države. To je odgovoran i važan posao“, rekao je Jan.  Janko mu se usprotivio potpuno neočekivanim argumentom:

,,Baš suprotno! Da je robot predsjednik Rusije, nikada ne bi započeo rat!?“

U razredu je nastao muk, a Janko je vrlo suvislo objasnio: ,,Rat jednostavno nije isplativ – Rusija je ionako najveća zemlja, ne treba im još teritorija, s ratom samo gube (ljude, opremu, novac…) ništa ne dobivaju.“

Složili smo se.

Rat je uvijek gubitak.

Dok drugi ruše, trudili smo se graditi. Papire smo nasumično zalijepili ljepljivom trakom, novonastala polja obojali bojama ukrajinske zastave i tako dobili nove, prazne, čiste površine za gradnju.

Nacrtajte nove gradove, nova sela, nove kvartove i nove ulice; dajte im nova imena i neka imaju poruku mira i nade. I tako smo dobili nova naselja u Ukrajini. Osim uobičajenih škola, vrtića, parkova i trgovina, sada su naselja bogatija za centre za razmjenu igračaka, stanice za pumpanje lopti, posudionice opreme za planinarenje, skloništa za životinje izguljene u ratu…

Ukrajina je dobila nekoliko novih nacionalnih parkova, a njezine se ulice sada zovu Ulica grada Kijeva, Ulica pobjede, Ulica mira, Slatka ulica, Trg ukrajinske pobjede, Ulica sretne djece…

■  Piše: Marija Mapilele, učiteljica razredne nastave ■  OŠ Bogumila Tonija, Samobor ■