Nesvrstani
OŠ ZAPRUĐE
Školski vrt nas povezuje
objavljeno: 8. lipnja 2017.

To omogućuje učenicima rad, učenje i boravak na otvorenom. Aktivnosti planinarske grupe Gojzeki, eko-škole, grupe malih cvjećara i vrtlara približavaju naše učenike prirodi i pružaju im iskustva o svijetu prirode.

U proljeće 2014. godine sudjelovala sam na Commeniusovu seminaru Outdoor activities na Islandu. Vratila sam se prepuna pozitivne energije, puna ideja i s velikom željom da dio onoga što sam tamo čula i vidjela pokušam provesti i u svojoj školi. Rodila se ideja o osmišljavanju i uređenju dijela vanjskog prostora škole u kojem bi djeca radom na zemlji doživjela izravni kontakt s tlom, biljkama i životinjama.

Uz podršku ravnateljice Ružice Vitman Sović, zahvaljujući idejama Izete Colarić, pedagoginje škole, i podrške mog prijatelja iz udruge Održiva alternativna zajednica (O.A.ZA.) Mile Drače, voditelja projekta Oaza za djecu, počeli smo iste godine ostvarivati ideju o osnivanju urbanog školskog vrta. Međutim, bez pomoći i podrške roditelja naše bismo želje teško ostvarili.

  • Projekt budućeg vrta izradila je arhitektica Jagoda PEVEC PALE, majka naše bivše učenice, a zaštitnu mrežu podigli su roditelji planinari. Već na početku ostvarenja našeg plana vidjelo se koliko je važna suradnja roditelja i škole.

Nakon što nam je Gradski ured za prostorno uređenje, izgradnju grada, graditeljstvo, komunalne poslove i promet odobrio projekt i dopustio korištenje travnjaka ispred školske zgrade, započeli smo ujesen 2016. godine s radovima u našem budućem vrtu. Putem udruge O.A.ZA., koja se prijavila na natječaj za novčanu potporu Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta, kupljene su motike, grablje, štihače te sadnice živice.

U cijeloj školi osjećalo se uzbuđenje. Učenici su s nestrpljenjem čekali dan kad ćemo saditi živicu. Posebnu volju i entuzijazam pokazali su učenici koji imaju slabiji uspjeh u tradicionalnoj redovitoj nastavi i poteškoće u ponašanju. Teta spremačica Jasminka Milešević, domar Miro Marić, uz ravnateljicu i učiteljicu Katarinu Šarić i mene, uključili su se u tim kojem je koordinator Mile Drača.

Volonteri iz Portugala, Rusije, Makedonije, Srbije… došli su nam pomoći pa su učenici imali priliku razgovarati na engleskom jeziku. Uz naše učenike dio živice posadili su i mali vrtićanci, naši budući učenici.

Tete kuharice Višnja Lovnički, Danica Branković i Željka Perković skuhale su dvadesetak litara čaja kako bi se vrijedni vrtlari nakon rada okrijepili. Stanari iz susjednih zgrada prilazili su i raspitivali se o tome što se događa oko škole. Prvi korak je učinjen – privukli smo pozornost stanovnika naselja, jer i o lokalnoj zajednici ovisi hoće li naš vrt opstati.

U ožujku ove godine zasadili smo desetak voćaka. Ovaj put glavni vrtlari bili su učitelji, a učenici i slučajni prolaznici su im pomagali. Bilo je veselo. Uz puno šale i smijeha posao je brzo obavljen, a rezultat odličan! Naše voćkice dobile su prve listiće.

Što dalje?

Do kraja ove školske godine odabrat ćemo ime svog vrta i planiramo organizirati tribinu za stanovnike Zapruđa. Želimo se povezati s udrugom umirovljenika i dogovoriti zajedničke aktivnosti vezane uz vrt. Posebno nam je važna suradnja s Gradskom četvrti Novi Zagreb istok. Želimo posaditi i nekoliko gredica povrća, cvijeća, začinskog bilja. Planiramo da ćemo tijekom sljedeće školske godine urediti staze, podići povišene gredice, te izgraditi i prvu učionicu na otvorenom…

S obzirom na to da današnje generacije učenika sve više vremena provode u zatvorenim prostorima, namjera nam je urbani školski vrt i učionice na otvorenom upotrebljavati za nastavu i organizirane aktivnosti učenika. Praktičnim radom i boravkom u vrtu učenici će usvajati nastavne sadržaje te više živjeti s prirodom.

Otuđenost od prirode, boravak u zatvorenim prostorima i sjedilački način života otuđuju djecu od okoline i samih sebe, što u uzrokuje razne poremećaje u ponašanju i komunikaciji, a dovodi i do nasilja. Jedna od namjena vrta je da djeca u radu stječu odgovornost za druga živa bića te tako grade kvalitetnije međusobne odnose.

  • CILJ PROJEKTA Urbani školski vrt je da se uz različite aktivnosti razvije zajedništvo škole i lokalne zajednice, koje pridonosi ostvarenju odgojno-obrazovne te društveno-gospodarske svrhe škole. Učenici u različitim aktivnostima stječu radno-tehnički, ekološki, društveni, zdravstveni i građanski odgoj i obrazovanje.

Želja je postupno uvoditi praktični rad u školu, kao i one sadržaje građanskog i zdravstvenog odgoja u kojima se naglašava razvoj sposobnosti i vještina, te educirati nove mlade generacije koje će, kad odrastu, biti nositelji održivog razvoja društva.

Radom na zemlji djeca imaju izravan kontakt s tlom, biljkama i životinjama, stječu osobno iskustvo rada u vrtu putem različitih aktivnosti kao što su kopanje, plijevljenje, zalijevanje, sijanje, sađenje, održavanje vrta i usvajaju zdrave životne navike poput pravilne prehrane, štednje energenata, svjesnijeg odnosa prema okolišu.

Naš urbani vrt, računamo, postat će mjesto okupljanja roditelja, djece i lokalne zajednice, gdje bi se svi mogli uključivati u uređenje vrta, proslave, tribine, susrete s umjetnicima, glazbene večeri, itd.

Vjerujemo da će nas naš vrt još bolje povezati s prirodom i međusobno.

…………………….

Duška MARCIĆ-SVILAR, profesorica geografije i učiteljica razredne nastave | OŠ Zapruđe, Zagreb

……….

Završila je mnoge edukacije vezane za nenasilnu komunikaciju, kritičko mišljenje te usavršavanje u okviru Korak po korak. U OŠ Zapruđe voditeljica je planinarsko-ekološke grupe Gojzeki pri HPD-u Željezničar (www.gojzeki.com) s položenim ispitom za planinarskog vodiča. U svojoj školi uključena je u Erasmus+ projekt. Sudjelovala je na nekoliko edukacija u okviru projekata Commenius i Erasmus+ vezanih za aktivnosti na otvorenom.