Savjeti stručnjaka
OSAM LEKCIJA KOJE SAM NAUČILA U DESET GODINA POUČAVANJA
Upravljanje ponašanjem
objavljeno: 15. studenoga 2018.

Trebalo mi je određeno vrijeme da razvijem vještine upravljanja ponašanjem, ali postupno sam se počela osjećati mnogo sposobnije.

Sad, nakon deset godina iskustva u učionici, mogu podijeliti s vama neke od najvažnijih lekcija koje sam naučila o upravljanju ponašanjem.

■  MOĆ RIJEČI „NE” ■ 

Naučila sam da je najkorisniji alat koji imam kad se radi o upravljanju ponašanjem riječ „ne”. Znam da neki učenici imaju velikih problema s ovom riječi, ali ona je iznimno korisna. Ako nikad ne čujemo riječ „ne”, tada se ne možemo nositi sa stvarima koje nemaju uzrok ili razlog – a to je ključna vještina koju moramo naučiti učenike.

U učionici, ako me učenik upita može li nešto napraviti, katkad je odgovor jednostavno „ne”. Bez razloga, rasprave ili objašnjenja. Ako učenik ponovi pitanje ili zatraži objašnjenje, tad jednostavno ponovim: „Ne.”

To znači da ne može biti nikakve rasprave ni dijaloga te da također nema nikakvih predrasuda ili ljutnje. I u većini slučajeva tu problem završava. To se može činiti grubo ili pakosno, ali takav je i svijet. Nemojte se njome služiti stalno, ali dajte učenicima do znanja da katkad jednostavno moramo nastaviti s lekcijom i da nema vremena za raspravu.

■  KORISTITE SE SVOJOM NEPOSREDNOŠĆU ■ 

To može zaustaviti mnoge rasprave: približite se. Ako se učenik neprimjereno ponaša, jednostavno sjednite na njegov stol. Suptilno se unesite u njegov osobni prostor (ali ne preblizu!). To obeshrabruje učenike da se nastave neprimjereno ponašati; oni tim putem shvaćaju da znate da su radili nešto neprimjereno, ali ni ovdje nema prostora za dijalog ili raspravu, jer zapravo niste ništa rekli. To na jednostavan način može zaustaviti smijuljenje ili brbljavost.

■  PONUDITE IM „IZBOR” ■ 

Ovo često provodim s vlastitom djecom: jasno odredite njihove izbore. Primjerice: „Ako se nastaviš tako ponašati, bit će posljedica, ili možeš prestati s time pa da možemo nastaviti s lekcijom i ne zamarati se kaznom koja će inače uslijediti.” Ili: „Znam da si lagao; možeš braniti svoje postupke ili snositi posljedice kasnije kad budemo morali nazvati tvoje roditelje.” Kad su izbori jasni, mnogi će učenici često donijeti ispravnu odluku – no budite svjesni i toga da mnogi od njih neće, stoga budite spremni poduprijeti svoje riječi konkretnim sankcijama.

■  RAZGOVOR S UČENIKOM IZVAN UČIONICE ■ 

Zamolite učenika da pričeka ispred učionice i zatim popričajte s njim nasamo. To znači da razred zna da pokušavate riješiti problem (ali ne i kako), a istodobno imate priliku nastaviti s lekcijom ili zadati ostatku razreda neki zadatak dok vi pričate s učenikom. U isto vrijeme, učenika odstranjujete sa sata, što omogućuje i vama i njemu da se smirite i promislite o daljnjim koracima. Umjesto da pogoršate problem, ovim putem obje stranke imaju priliku problemu pristupiti iz druge perspektive.

■  VIČITE…KATKAD ■ 

Mnogi učitelji kažu da je vikanje znak da ste izgubili bitku u učionici, ali ja smatram da promišljeno vikanje povremeno ima mjesto u učionici. Katkad je potrebno razredu pokazati da njihova djela nisu prihvatljiva, a to može zahtijevati da podignete glas. Ali prvo morate izbaciti emocije iz vikanja i koristiti ga kao alat, a ne kao reakciju. Također, koristite se vikanjem što je rjeđe moguće, za dodatni učinak.

■  SJEDITE I ČEKAJTE ■ 

Mnogi su mi učitelji pričali o situacijama kad su jednostavno prestali raditi i čekali da ih učenici počnu slušati. Može vam se činiti kao da će to potrajati zauvijek, ali to im daje do znanja da nećete nastaviti sve dok se ne stišaju.
Također možete na ploču napisati koliko je minuta prošlo u međuvremenu da bi im dali do znanja koliko su vremena potratili. Na taj će način učenici znati da je vrijeme važno.

■  NEMOJTE PERSONALIZIRATI STVARI ■ 

To je teško i možda će zahtijevati vježbu, ali ostanite mirni i nemojte ponašanje svojih učenika uzimati k srcu. Mnogi drugi problemi mogu uzrokovati izazovno ponašanje…To može biti predmet, vrijeme u danu, pa čak i vremenske prilike. Morate biti spremni ostati mirni te imati stvari pod kontrolom kad god je to moguće.

■  BUDITE SIGURNI I DRŽITE SE SVOJIH NAČELA ■ 

Mudar učitelj kojeg sam poznavao jednom mi je rekao da je neizbježnost posljedica, a ne njihova ozbiljnost, ono što ih čini učinkovitim. Ako kažete „još jedna prilika”, tad to morate i misliti. Ako škola ima sustav ponašanja, slijedite ga. Ako se držite principa, većina će učenika znati da imate očekivanja i da će oni koji ne udovolje tim očekivanjima biti odgovorni za svoje nepoštivanje.

………………..

NAPOMENA

  • Ujedinjeno Kraljevstvo: TES je digitalna zajednica s više od 3,6 milijuna registriranih korisnika u 279 zemalja i teritorija te stoga najveća mreža učitelja koja pomaže savjetovati, informirati i inspirirati edukatore širom svijeta.
  • Izvor: tes.com