Savjeti stručnjaka
KAKO NAUČITI UČENIKE ISPRAVNO I BRZO ČITATI
Vježbe i igre za poboljšanje tehnike čitanja
objavljeno: 26. listopada 2017.

Oba su slučaja ekstremni primjeri. 

Učiti čitati dug je proces. Zahtijeva od djeteta pravo otkriće: dešifriranje grafičkih slika i njihovo pretvaranje u izgovorenu riječ. To je daleko od jednostavnoga i svako dijete doživljava svoje otkriće u onom trenutku kada mu njegov intelekt i životno iskustvo to dopuštaju. Ne treba se žuriti i žaliti se da susjedov sin već sa pet godina čita brzo, a vaš sin sa sedam godina još čita polako. S vremenom će se to izjednačiti.

No proces učenja čitanja ne treba prepustiti slučaju. Ako dijete već čita, potrebno je razvijati tehniku čitanja. Školarac koji bolje čita, ima i bolji uspjeh u svim predmetima.

  • Kako naučiti dijete brzo čitati?

Ponajprije moramo shvatiti da su u proces čitanja uključeni razni mehanizmi. Tu su pozornost, upornost, zapažanje i različite funkcije mozga. Važna je i motivacija.

Tri su problema sporog čitanja

Problem 1. Ispravno čitanje

Kada netko čita, on razlikuje slova, slaže ih u riječi, razumije smisao. To su stavke na kojima treba raditi.

Problem 2. Razlikovanje slova

Pogledajte vježbe čitanja u nastavku.

VJEŽBA „DŽOKER-SLOVO“

Pripremite kartice na kojima su napisani stihovi, poslovice ili zagonetke. Sva su slova „normalna“, osim tri-četiri slova koja „stoje na glavi“ ili „leže na boku“, napisana drugačijim fontom, ili u drugoj boji, ili su pak stilizirana, kao na primjer sunce umjesto slova O ili građevinska dizalica umjesto T. Pustite djecu da čitaju, a s vremenom mogu i sva velika slova pokušati napisati na neobičan način.

VJEŽBA „MUHA“

Zamislite kako bi govorila muha kada bi mogla govoriti ljudskim jezikom. „Ah žžžžžžžžživote! Nije ostalo žžžžžžželea!“ A zmija? „Ssssssssretno ssssssssutra!“ A pas? „Dobrrrrrrrrrro jutrrrrro!“. Pokušajte govoriti u ime životinja.

VJEŽBA „PRECRTAVANJE“

Vježba daje izvrsne rezultate. Pripremite listove s bilo kojim tekstom ispisanim velikim tiskanim slovima. Dijete dobije zadatak precrtati svako slovo A i ima tri minute za ispunjenje zadatka. Smisao zadatka jest ne propustiti nijedno slovo. Poslije možete zadati složeniji zadatak, na primjer „Slovo A precrtajte ili zaokružite crvenom bojom, a B zelenom“. Ili „A precrtajte, a B zaokružite“.

Možete uzeti dječji časopis koji ste već pročitali, ali ne i knjigu. Po knjizi se ne crta. Zadatak se ne zapisuje, mora se držati u glavi. Slova je potrebno mjenjati, zadajite katkad i teža slova, na primjer Š. Za ispunjenje jednog zadatka dovoljne su vam tri minute, možete za tu svrhu kupiti pješčani sat.

  • Razumijevanje smisla pročitanoga

Često se učitelji žale da djeca čitaju dovoljno brzo, ali ne znaju odgovoriti na osnovna pitanja o tekstu. To se događa jer učenik čita bez razmišljanja, „automatski“. To treba izbjegavati, a pomoći vam mogu igre odnosno zanimljive vježbe.

VJEŽBA „TARABARSKI JEZIK“

„Znanstvenik je proučavao tarabarski jezik i zapisivao je riječi na karticama. Ali eto nesreće! Sve su se kartice pomiješale. Pomozite profesoru da složi kartice, sve kartice sa sličnim riječima stavite na jednu hrpu.

Za igru je potrebno pripremiti nekoliko skupina kartica sa pseudoriječima, za svaku skupinu po pet do sedam komada. Pseudoslova se trebaju razlikovati tek neznatno, u jednome ili dva slova. Na primjer, moguće je rabiti sljedeće „tarabarske riječi“: ŠURBURKA, ŠURBURGA, ŠUBRURKA, ŠUBRUKRA.

Igra razvija pravopisnu pozornost te je jednostavan i zabavan način vježbanja tehnike čitanja.

VJEŽBA „PISMO U BOCI“

Stara i poznata igra koju učenici vole, ima izvrstan učinak: vježba pravopis, širi vokabular, razvija interes i pozornost, inteligenciju, kreativnost i razumijevanje drugih ljudi.

„Iz mora su izvadili bocu. Ne, u njoj nije limunada, nego pismo koje nam je netko napisao. Jesu li to djeca s dalekog otoka? Možda moreplovci u nevolji? Treba doznati što je u pismu, ali eto problema! Mnoga slova uništila je voda! Pokušat ćemo zajedno razabrati što tu piše. Možda nekomu hitno treba pomoć!“

„Pismo“ može biti bilo kojega primjerenog sadržaja. Najjednostavnija je verzija jedno „isčeznulo“ slovo na dvije riječi, u sredini ili na kraju. Mnogo je teže čitati ako se ispusti prvo slovo ili dva do četiri slova zaredom. U susjednim riječima nije dobro propuštati slova.

VJEŽBA „PISAĆI STROJ“

Igra velika skupina djece. Svatko dobije karticu s jednim slovom, slova se ne ponavljaju. Učeniku koji dobro čita možete dati i dva slova. Učitelj zadaje riječ, a učenici je „tipkaju“ odnosno plješću prema redoslijedu slova u zadanoj riječi. Na primjer, Ana je dobila slovo A, Stjepan slovo S, Vera slovo V, Oleg slovo O. Učiteljica je zadala riječ „sova“, znači, najprije plješće Stjepan, zatim Oleg, Vera i na kraju Ana. Kada učitelj zada riječ i kaže „sad“, djeca moraju pljeskati sama bez napominjanja ili prozivanja učenika čije je slovo na redu. Često učenici opominju jedan drugoga, „Vera, plješći!“ Ako to čine korektno, ne treba im zabranjivati.

………………

NAPOMENA

  • Pedsovet.su jest ruska stranica namijenjena pedagozima i učiteljima, prenosi novosti, metode, mišljenja, istraživanja te pruža potporu odgovarajući na pitanja publike i otvaranjem tema na forumu.
  • Izvor: pedsovet.su