Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
DNEVNIK JEDNOG ODRASTANJA
Kukuruz ― što je to?
objavljeno: 5. studenoga 2018.

O tom sam problemu pisala već nekoliko puta: https://www.skolskiportal.hr/kolumne/dnevnik-jednog-odrastanja/imamo-problem-a-to-je-priroda-i-drustvo/ [današnja se kolumna nadovezuje na kolumnu koju možete pročitati na toj poveznici].

Prilikom obrade nastavne teme jesen puno sam vremena s učenicima provodila u prirodi. Budući da radim u manjem gradu, željela sam da učenici sva svoja iskustva pokušaju što bolje verbalizirati i oplemeniti primjerima iz prakse, odnosno onime što zorno vide.

Sve nastavne predmete povezala sam tom temom, izradila sam mnogo sadržaja koji su bili vezani za motiv jeseni. Tako sam željela njihovo znanje o jeseni podići na višu razinu ― da nauče nove riječi (ravnodnevnica) i još više povezuju sadržaje…

Međutim, dogodilo se nešto neočekivano…

Prilikom obrade teme rekompozicija na satu likovne kulture kao motiv sam odabrala kukuruz misleći da im je već dobro poznat ― imali smo primjerak u razredu, stoga sam u početnoj igri asocijacija upotrijebila desetak riječi koje vode prema zadanom motivu ― kukuruzu.

U jednom je trenutku jedan učenik pogodio traženi pojam, a jedna je djevojčica podigla ruku i pitala:

  • Što je to kukuruz?”

Prvo sam mislila da se šali, zatim sam je pokušala podsjetiti na to kako sam im u prvom razredu pokazivala i imenovala plodove jeseni. Budući da se ni tada nije prisjetila, rekla sam joj da je sigurno barem jednom pojela kukuruz na nekoj od jadranskih plaža. Odmahnula je glavom.

Kad sam htjela reći da kukuruz raste na poljima u našem zavičaju, shvatila sam da to ne mogu reći jer su polja u našem zavičaju pusta, odnosno na njima raste divlja trava, ambrozija i drveće.

Umjesto toga uzela sam pravi kukuruz (koji sam donijela) i rekla: „Opipaj ga, dotakni ga. Što misliš kako se upotrebljava?” Ponovno je šutjela.

Znaju li današnja djeca uopće gdje i kako raste kukuruz? Znaju li kako izgleda kao zelena biljka? Znaju li za što se upotrebljava?

Nažalost, tu iznenađenjima nije kraj. U drugom je glavni lik traktor i oračice iza njega.

Čemu služi traktor? Zašto ujesen ratari oru zemlju (pojam iz udžbenika)? Što je to jesenska sjetva?

Mnogi su mi roditelji rekli kako drže da je to bespotrebno znanje jer njihova djeca neće orati zemlju. Takav je stav loš, a još je gore što ga prenose na učenike.

Mnoge europske zemlje ponosne su na svoju poljoprivredu. U Nizozemskoj vas miris zemlje dočeka već na aerodromu. Dok se vozite do velikoga grada, možete vidjeti ogromne traktore koji oru zemlju. Kod nas se, nažalost, polako zapuštaju obradive površine.

Kad sam iz udžbenika pročitala da se s pomoću traktora ore zemlja, pitala sam učenike znaju li što to znači i zašto se to radi. Odgovor je bio negativan. Znala sam da svi kod kuće upotrebljavaju tablete i pametne telefone, stoga sam im rekla da saznaju više o tome i da mi sljedeći dan kažu što su saznali. Od njih 20 samo je jedno dijete znalo odgovor. Učenik nije to saznao na internetu, nego je pitao djeda koji mu je čak objasnio kako se prave brazde i da brazde služe tome da se zemlja ne isuši te da se istodobno tlo hrani travom koja je „prevrnuta” u unutrašnjost zemlje.

Ostali nisu pokazivali zanimanje za kratko izlaganje prijatelja iz razreda ― neki su zijevali, neki su se došaptavali ili se gledali u ogledalcima koja imaju u pernici (to su nove pernice za djevojčice).

Nadalje, djeca nisu znala što su plastenici jer voće vide samo u trgovinama, ali o tome ću pisati neki drugi put.

Nažalost, naša djeca znaju tko su Marcus i Martinius i znaju gdje su snimali spot, ali ne znaju kako izgleda kukuruz i čemu služi. To je globalizacija na (ne)djelu.

Sandra VUK, OŠ Sveta Nedjelja | https://sites.google.com/view/2-b-sveta-nedelja/ | osobne stranice [s interaktivnim materijalom]  goo.gl/tXVqPa

  • Svi su radovi nastali pod mentorstvom Sandre Vuk.