Zašto tako negativan ton, pitat ćete (ili se ja svakodnevno pitam)?
Okružena učiteljima, iako više u virtualnom svijetu nego u svojoj maloj zbornici, vidim mnoštvo njih koji se hvale potvrdama, diplomama i postignućima, ali izostaje onaj zadnji korak koji je, zapravo, slika pravog modernog učitelja. Nedostaje dijeljenje onog što je naučeno i što se može primijeniti u praksi. Mnogi učitelji putuju (mobilnost), ali i tada nedostaje taj zadnji korak – kako su te novitete primijenili u svojem razredu, na koji je način taj razred bolje, kvalitetnije usvojio određene sadržaje, kako su te stečene kompetencije (osim potvrde) utjecale na rad učitelja i što bismo svi mi mogli naučiti iz tih primjera prakse.
U učiteljskim grupama možete pratiti kako se učitelji educiraju u različitim područjima svojeg rada. Dvije su osobe jedine od kojih mogu učiti nakon takvih edukacija.
■ Snježana DUIĆ jedna je od njih.
Za mene je ona prava moderna učiteljica. Njezine slike rijetko ćete gdje naći, kao i potvrde i priznanja o napredovanju. Međutim, možete naći snimke njezine učionice, razreda i aktivnosti. Nema sadržaja koji Snježana nije radila – Građanski odgoj i obrazovanje, održivi razvoj, Kurikulum, STEM područje u razredu još prije dvije-tri godine, plesne točke, abacus matematiku, male robote…. Mnogi o tome ne znaju ništa jer je samozatajna, o sebi najčešće kaže: „Samo sam učiteljica.“ Tu možemo razgovarati o modernoj učiteljici – ona ima mrežnu (razrednu) stranicu svoga razreda, sve sadržaje (PID, HJ, MAT, GK, GOO itd.) jednako inovativno obrađuje, ne stavlja naglasak samo na jedno područje. U razredu ima četvero učenika koji se školuju po različitim programima, a svi su jednako prihvaćeni. Njezin razred postiže uspjehe, stoga je vidljivo da njezina usavršavanja imaju smisao i svrhu. Svoje znanje, odnosno primjere dobre prakse predstavlja na Županijskim stručnim vijećima, često o vlastitu trošku jer svima želi pokazati kako je raditi u razredu. Moderan učitelj 21. stoljeća svoje znanje dijeli (share) s drugima i to ga razlikuje od drugih koji svoje fotografije pored nekog spomenika objavljuju na društvenim mrežama i to nazivaju usavršavanjem.
■ Druga je moderna učiteljica Katica KONSTANTINOVIĆ.
Nju poznajem jako, jako dugo, ali nikada je osobno nisam susrela. Nećete naći ni njezine slike i potvrde, ne objavljuje fotografije diploma i gradova, ali objavljuje mnoštvo materijala. Katica u sebi krije nevjerojatan izvor svega – ideje za nastavu prirode i društva, matematičke zavrzlame, snalaženje u stvarnim situacijama i, najviše od svega, igre iz životnog okruženja.
Katica je dugogodišnja izviđačica i sve svoje znanje preoblikovala je u edukativan i kreativan sadržaj koji primjenjuje u radu. Na njezinim su fotografijama nasmiješena lica djece tijekom rada, fotografije razreda i pisani sastavci učenika koji pišu o tome koliko vole školu te da im je škola drugi dom. Katica nema vremena za objavljivanje svega što radi, ali vrlo rado svoje iskustvo, znanje iz prakse i gotove materijale dijeli (share) s ostalima na Županijskim stručnim vijećima, kao i Snježana, i već šest mjeseci na Školskom portalu. Također je samozatajna poput Snježane i ne voli da je se hvali.
Ima i drugih modernih učitelja, ali njih su dvije pravi primjer onoga što je moderan učitelj – ne zadržavaju svoje znanje i primjere za sebe, ne hvale se sobom, nego s ostalim učiteljima dijele što su na usavršavanjima naučile i primijenile u svojem radu.
Na kraju želim objasniti zašto sam u zagradama stavila riječ share.
Kao što se navodi u mnogim stručnim radovima, promjene u edukaciji pojavile su se s tom riječju ili ikonom. Ona označava dijeljenje. Ne misli se na dijeljenje fotografija, nego dijeljenje znanja, primjera iz prakse i konkretnih primjera kako je neki osobni pomak utjecao na rad u razredu.
Zato svi edukativni portali i platforme među prvima imaju tu oznaku. Kada u svojim glavama osvijestimo da je dijeljenje glavni simbol modernog učitelja 21. stoljeća, a ne sve ono što je vezano za pokretanje različitih prezentacija i putovanja, imat ćemo više takvih blistavih učitelja koji se malo ističu u mnoštvu „ja, ja učiteljica“.
Sandra VUK | OŠ Sveta Nedelja | https://sites.google.com/site/4bsvetanedelja/home | UHURN Zvono
………………
Rođena je i školovana u Zagrebu, studij za učitelje završila je na Učiteljskom fakultetu u Zagrebu. Svih je godina (točnije 23) bila zaposlena u zagrebačkoj Osnovnoj školi Augusta Šenoe. Mentorica je na metodičkim vježbama za studente UFZG-a. Trenerica je i e-mentorica mnogim učiteljima u području korištenja IKT-a u nastavi. Sudjelovala je kao „kritički prijatelj” u izradi Nacionalnoga kurikuluma. Promovirana je u učiteljicu mentoricu.
Objavljuje stručne radove i članke, izlaže na međunarodnim i državnim stručno-znanstvenim skupovima te stalno sudjeluje u profesionalnom usavršavanju svojih kolegica i kolega u Hrvatskoj i izvan nje. Profesionalni rad nastavlja od rujna 2016. u Osnovnoj školi Sveta Nedelja, a daljnju edukaciju i usavršavanje usmjerava prema svim učiteljima koji su spremni za izazov poučavanja učenika 21. stoljeća. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
………..
Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskog portala i Školske knjige.