Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
DNEVNIK JEDNOG ODRASTANJA
Moderan učitelj
objavljeno: 16. siječnja 2017.

Zašto tako negativan ton, pitat ćete (ili se ja svakodnevno pitam)?

Okružena učiteljima, iako više u virtualnom svijetu nego u svojoj maloj zbornici, vidim mnoštvo njih koji se hvale potvrdama, diplomama i postignućima, ali izostaje onaj zadnji korak koji je, zapravo, slika pravog modernog učitelja. Nedostaje dijeljenje onog što je naučeno i što se može primijeniti u praksi. Mnogi učitelji putuju (mobilnost), ali i tada nedostaje taj zadnji korak – kako su te novitete primijenili u svojem razredu, na koji je način taj razred bolje, kvalitetnije usvojio određene sadržaje, kako su te stečene kompetencije (osim potvrde) utjecale na rad učitelja i što bismo svi mi mogli naučiti iz tih primjera prakse.

U učiteljskim grupama možete pratiti kako se učitelji educiraju u različitim područjima svojeg rada. Dvije su osobe jedine od kojih mogu učiti nakon takvih edukacija.

Snježana DUIĆ jedna je od njih.

Za mene je ona prava moderna učiteljica.  Njezine slike rijetko ćete gdje naći, kao i potvrde i priznanja o napredovanju. Međutim, možete naći snimke njezine učionice, razreda i aktivnosti. Nema sadržaja koji Snježana nije radila – Građanski odgoj i obrazovanje, održivi razvoj, Kurikulum, STEM područje u razredu još prije dvije-tri godine, plesne točke, abacus matematiku, male robote…. Mnogi o tome ne znaju ništa jer je samozatajna, o sebi najčešće kaže: „Samo sam učiteljica.“  Tu možemo razgovarati o modernoj učiteljici – ona ima mrežnu (razrednu) stranicu svoga razreda, sve sadržaje (PID, HJ, MAT, GK, GOO itd.)  jednako inovativno obrađuje, ne stavlja naglasak samo na jedno područje. U razredu ima četvero učenika koji se školuju po različitim programima, a svi su jednako prihvaćeni. Njezin razred postiže uspjehe, stoga je vidljivo da njezina usavršavanja imaju smisao i svrhu. Svoje znanje, odnosno primjere dobre prakse predstavlja na Županijskim stručnim vijećima, često o vlastitu trošku jer svima želi pokazati kako je raditi u razredu. Moderan učitelj 21. stoljeća svoje znanje dijeli (share) s drugima i to ga razlikuje od drugih koji svoje fotografije pored nekog spomenika objavljuju na društvenim mrežama i to nazivaju usavršavanjem.

■ Druga je moderna učiteljica Katica KONSTANTINOVIĆ.

Nju poznajem jako, jako dugo, ali nikada je osobno nisam susrela. Nećete naći ni njezine slike i potvrde, ne objavljuje fotografije diploma i gradova, ali objavljuje mnoštvo materijala. Katica u sebi krije nevjerojatan izvor svega – ideje za nastavu prirode i društva, matematičke zavrzlame, snalaženje u stvarnim situacijama i, najviše od svega, igre iz životnog okruženja.

Katica je dugogodišnja izviđačica i sve svoje znanje preoblikovala je u edukativan i kreativan sadržaj koji primjenjuje u radu. Na njezinim su fotografijama nasmiješena lica djece tijekom rada, fotografije razreda i pisani sastavci učenika koji pišu o tome koliko vole školu te da im je škola drugi dom. Katica nema vremena za objavljivanje svega što radi, ali vrlo rado svoje iskustvo, znanje iz prakse i gotove materijale dijeli (share) s ostalima na Županijskim stručnim vijećima, kao i Snježana, i već šest mjeseci na Školskom portalu. Također je samozatajna poput Snježane i ne voli da je se hvali.

Ima i drugih modernih učitelja, ali njih su dvije pravi primjer onoga što je moderan učitelj – ne zadržavaju svoje znanje i primjere za sebe, ne hvale se sobom, nego s ostalim učiteljima dijele što su na usavršavanjima naučile i primijenile u svojem radu.

Na kraju želim objasniti zašto sam u zagradama stavila riječ share.

Kao što se navodi u mnogim stručnim radovima, promjene u edukaciji pojavile su se s tom riječju ili ikonom. Ona označava dijeljenje. Ne misli se na dijeljenje fotografija, nego dijeljenje znanja, primjera iz prakse i konkretnih primjera kako je neki osobni pomak utjecao na rad u razredu.

Zato svi edukativni portali i platforme među prvima imaju tu oznaku. Kada u svojim glavama osvijestimo da je dijeljenje glavni simbol modernog učitelja 21. stoljeća, a ne sve ono što je vezano za pokretanje različitih prezentacija i putovanja, imat ćemo više takvih blistavih učitelja koji se malo ističu u mnoštvu „ja, ja učiteljica“.

 Sandra VUK | OŠ Sveta Nedelja |  https://sites.google.com/site/4bsvetanedelja/home | UHURN Zvono

………………

Rođena je i školovana u Zagrebu, studij za učitelje završila je na Učiteljskom fakultetu u Zagrebu. Svih je godina (točnije 23) bila zaposlena u zagrebačkoj Osnovnoj školi Augusta Šenoe. Mentorica je na metodičkim vježbama za studente UFZG-a. Trenerica je i e-mentorica mnogim učiteljima u području korištenja IKT-a u nastavi. Sudjelovala je kao „kritički prijatelj” u izradi Nacionalnoga kurikuluma. Promovirana je u učiteljicu mentoricu.

Objavljuje stručne radove i članke, izlaže na međunarodnim i državnim stručno-znanstvenim skupovima te stalno sudjeluje u profesionalnom usavršavanju svojih kolegica i kolega u Hrvatskoj i izvan nje. Profesionalni rad nastavlja od rujna 2016. u Osnovnoj školi Sveta Nedelja, a daljnju edukaciju i usavršavanje usmjerava prema svim učiteljima koji su spremni za izazov poučavanja učenika 21. stoljeća. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.

………..

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskog portala i Školske knjige.