Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
DNEVNIK JEDNOG ODRASTANJA
Obrnuta učionica / Flipped classroom
objavljeno: 20. ožujka 2017.

U mojem 4.b razredu obrnuta se učionica počela provoditi sasvim spontano. Dakle, nisam je nametnula učenicima kao dio projekta.

Također, obrnuta učionica provedena je bez uporabe tehnologije, pa bi mnogi stručnjaci IKT-a mogli negodovati zbog toga što se koristim tim nazivom. Budući da sam upoznata sa svrhom obrnute učionice, mogu tvrditi da se ona provodi u mojem razredu.

Učenici četvrtog razreda preopterećeni su mnoštvom sadržaja različitih nastavnih područja. Neki se snalaze u njima, a neki ne.

O tim sam sadržajima već pisala – 

U mojoj se učionici promjena dogodila tijekom obrade opsega (matematika). Učenici koji pohađaju dodatnu nastavu matematike bez ikakvih su problema usvojili pojam opsega. Mogu reći da su proletjeli tim nastavnim sadržajem, a ostatak razreda (većina) nikako nije mogao shvatiti što je opseg i kako se računa.

PRVA SITUACIJA

Nastavni je sadržaj obrađen, slijedila je provjera znanja. Dok smo uvježbavali gradivo, pojedini su učenici na ploči rješavali zadatke, a ostali učenici i ja uočili smo da ne znaju svi primijeniti naučeno. Nitko se nije rugao ili upirao prstom u one koji nisu znali, nego smo zajednički odlučili da ćemo pisanu provjeru odgoditi dan-dva i još više vježbati radi postizanja što boljih rezultata.

 DRUGA SITUACIJA

Nakon dva dana situacija je bila ista. Organizirala sam i dodatne sate dopunske nastave na koju su mogli doći svi kojima gradivo nije jasno. Željela sam otkriti uzrok neshvaćanja gradiva. Na tim satima učenici su mi objasnili da nemaju potporu ukućana, odnosno da im i stariji ne znaju objasniti gradivo.

TREĆA SITUACIJA

Pronašla sam za svoje učenike prostor u kojem su mogli vježbati nevezano za redovitu nastavu. Prvog je dana došlo pet učenika. Došla su i dva učenika koja su razumjela i znala izračunati opseg te dvije studentice koje su tada bile na praksi u našoj školi.

*Nikome nije rečeno da mora doći.

ČETVRTA SITUACIJA

Promatrajući njihov rad i način na koji su se organizirali u parove, odlučila sam im pomoći tako što sam donijela stare radne bilježnice, zbirke zadataka i nastavne listiće te ih ostavila na vidljivu mjestu. Drugog se dana u dogovoreno vrijeme pojavila polovica razreda. Zanimljivo je da su ulazili u školu u tišini, pa nitko nije znao da su u učionici. Kad sam vidjela da jedni drugima objašnjavaju i zajedno vježbaju i rade, bila sam iznimno ponosna. Zbog toga sam pozvala druge učitelje da vide tu „čaroliju“ u mojem razredu.

PETA SITUACIJA

Stigao je dan pisane provjere. Vladala je tišina kao da je u tijeku neka važna operacija. Konačan me rezultat razveselio – opći je uspjeh bio čak 40 % bolji nego što je bio u provjeri opsega trokuta (isti ključni pojam – opseg). Nije bilo negativnih ocjena. Najveći uspjeh bile su petice i ono što su mi učenici rekli: „Hvala, ovo nije samo moja ocjena nego i ocjena učenika koji je vježbao sa mnom.“

  • Zbog čega takvo učenje zovem obrnutom učionicom iako se nismo koristili tehnologijom?

Učenici su se sami organizirali (moja je zadaća bila pronaći im prostor i materijale za učenje) i dolazili na dodatne sate iako dolazak nije bio obvezan. Objašnjavajući drugima, i sami su ponavljali, odnosno uvježbavali gradivo i bili sigurniji tijekom provjere. Također, učenici koji su imali lošije predznanje nakon uspješne su provjere podijelili svoj uspjeh s onima koji su vježbali s njima. Sami su tražili načine kako riješiti zadatke i sami stvarali radnu atmosferu. Sve što GOO želi razviti u učenika vidjela sam u trenutku kad sam otvorila vrata svoje učionice. Ja sam im samo pokazala put, osigurala im prostor i nazočila procesu (i sama sam dolazila ranije u školu), ali nisam u njemu sudjelovala. Moju su nazočnost svi istaknuli kao jako važnu govoreći mi: „Da slučajno nismo nešto znali, znali bismo tko bi nam pomogao!“

Ponosna sam na njih jer su postigli tu razinu razmišljanja da znaju koliko je važno brinuti se o onima s kojima dijele učionicu.

#volimsvojrazred

Sandra VUK  | OŠ Sveta Nedelja | https://sites.google.com/site/4bsvetanedelja/home  | UHURN Zvono

………………

Rođena je i školovana u Zagrebu, studij za učitelje završila je na Učiteljskom fakultetu u Zagrebu. Svih je godina (točnije 23) bila zaposlena u zagrebačkoj Osnovnoj školi Augusta Šenoe. Mentorica je na metodičkim vježbama za studente UFZG-a. Trenerica je i e-mentorica mnogim učiteljima u području korištenja IKT-a u nastavi. Sudjelovala je kao „kritički prijatelj” u izradi Nacionalnoga kurikuluma. Promovirana je u učiteljicu mentoricu.

Objavljuje stručne radove i članke, izlaže na međunarodnim i državnim stručno-znanstvenim skupovima te stalno sudjeluje u profesionalnom usavršavanju svojih kolegica i kolega u Hrvatskoj i izvan nje. Profesionalni rad nastavlja od rujna 2016. u Osnovnoj školi Sveta Nedelja, a daljnju edukaciju i usavršavanje usmjerava prema svim učiteljima koji su spremni za izazov poučavanja učenika 21. stoljeća. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.

………..

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskog portala i Školske knjige.