Kolumna
Sandra VUK, majka dviju kćeri – učiteljice i druge koja ni ne želi čuti o tome da nastavi maminim stopama. Entuzijast, osoba koja uvijek uči, sve je zanima i vjeruje u današnju djecu. Da bi cijeli proces bio što lakši, učenje smatra životnom igrom, uvijek traži nove spoznaje, metode i načine poučavanja. Zaljubljenik u nove tehnologije. Zaljubljenik je i u svoj posao i radost koju dijeli kad uđe u učionicu. Profesionalac u poučavanju već 27 godina. Uvijek željna prikazati primjere prakse, poučavati i odrasle. SLUŽBENO: učiteljica u OŠ Sveta Nedelja, učiteljica savjetnica, kolumnistica, e-mentorica, edukatorica o novim tehnologijama, županijska voditeljica. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.
DNEVNIK JEDNOG ODRASTANJA
Pripreme za peti razred
objavljeno: 5. lipnja 2017.

Razvija se želja za samostalnošću i odbija ovisnost o odraslima (ponajprije roditeljima i učiteljima). Prisutan je jako velik utjecaj vršnjaka.

TEŠKOĆE na koje će naići moji učenici:

  • miješanje učenika iz više razrednih odjela
  • prelazak iz područnih škola u matičnu, dolaze čak tri razreda novih učenika
  • više profesora, razrednik/razrednica kojega/koju neće viđati svakog dana
  • selidba iz učionice u učionicu za svaki nastavni predmet
  • dijeljenje učionica i hodnika sa starijim učenicima, onima iz viših razreda
  • više učenja (katkad sadržaja koji ih uopće ne zanimaju)
  • dulji boravak u školi.

Najveći će šok mojim učenicima biti različiti profesorski stilovi.

Budući da su neki učenici teško prihvatili moj način rada te da i nakon 10 zajedničkih mjeseci još uvijek odbijaju, na primjer, napisati pravilno pisano slovo s jer ih je „njihova“ učiteljica učila drukčije, bojim se za njih.

Moj drugi strah odnosi se na veći broj sati. Mnogi će izabrati informatiku kao izborni predmet. Ako ne budu dobro organizirali svoje vrijeme, odnosno ako ne budu dobro uskladili sve svoje obveze i aktivnosti (a malo učenika to zna), izgubit će se u svemu onome što se od njih očekuje.

Sve to dovodi do toga da učenici na početku petog razreda imaju teškoće – slabiji uspjeh u učenju. Zbog toga počinju pokazivati bitne promjene u svojem odnosu prema učenju i školi općenito.

U petom razredu veliku ulogu ima roditelj – ne zato što bi trebao učiti s djetetom (s nekima će i to biti potrebno), nego bi trebao biti organizator vremena, voditi brigu o djetetu i pitati ga je li mu potrebna pomoć, pratiti i znati kada dijete ima pisanu provjeru ili usmeno odgovara. Tako će učenik biti svjestan da mu je roditelj neka vrsta „nadzornika“.

Na temelju iskustva koje imam s prijašnjim generacijama, mogu reći da su preduvjeti za uspjeh u 5. razredu:

  • učenikova sposobnost snalaženja u novim situacijama
  • prikaz znanja i vještina usvojenih u razrednoj nastavi
  • motiviranost za učenje
  • razvijene radne navike
  • redovito ponavljanje i učenje.

Mnogi nemaju razvijene neke od tih elemenata, pa će se pojaviti problem na početku petog razreda.

Bojim se nekih stvari vezanih za ponašanje učenika, a odnose se na ophođenje prema autoritetu: trebaju znati da postoje granice, da se moraju držati tih granica, da im nije dopušteno povrijediti sebe ili druge ako su ljuti te da moraju prihvatiti odluke odraslih i smiju ih preispitivati na pristojan način, bez uvredljivih riječi.

Na početku će roditelji biti upoznati s razrednim vijećem (čine ga predmetni učitelji koji predaju jednom razredu). Roditelji odmah moraju zapamtiti tko je razrednik/razrednica, moraju naučiti pravilno komunicirati s učiteljima kako ne bi bilo pogrešno prenesenih informacija, trebaju redovito odlaziti na individualne razgovore u školu. Tako će učenik vidjeti da su se roditelji aktivno uključili.

NEKOLIKO PREPORUKA RODITELJIMA MOJIH UČENIKA ZA KRAJ:

  • ne posustajte i održavajte redovite kontakte s djelatnicima škole (bez obzira na to što ocjene možete vidjeti u e-dnevniku)
  • obratite pozornost na vlastita očekivanja, vaša djeca moraju otkriti vlastiti put
  • ohrabrite i pohvalite svoju djecu čak i za male uspjehe
  • kritizirajte samo ponašanje, a ne osobnost djeteta, ne uspoređujte svoje dijete s drugom djecom
  • ne zaboravite pohvaliti djecu čak i za male pomake, lijepa riječ otvara put povjerenju
  • svi smo preživjeli peti razred, pa će i oni.

„Najveći uspjeh u školi, a poslije i u životu postižu djeca DOSLJEDNIH roditelja. Za razliku od popustljivih roditelja (koji ne postavljaju zahtjeve i ne vode nikakvu kontrolu) ili prestrogih roditelja (koji postavljaju velike zahtjeve i provode strogu kontrolu), dosljedni roditelji postavljaju primjerene zahtjeve, objašnjavaju djetetu zašto su ti zahtjevi nužni i postižu s djetetom dogovor te dosljedno kontroliraju njegovo ispunjenje. Pritom djetetu daju osjećaj zaštite, prihvaćanja i emocionalne topline. Postupno sve više prepuštaju kontrolu samom djetetu i tako povećavaju njegovu samostalnost i odgovornost.“ M. Čudina Obradović

Za svoje učenike nemam dodatnih preporuka jer im stalno govorim, upozoravam ih i nastojim ih pravodobno pripremiti na sve. Mislim da se moje riječi „primaju“ i da će se moji učenici razviti u „zdrave biljke“ naše škole.

Sandra VUK | OŠ Sveta Nedelja | https://sites.google.com/site/4bsvetanedelja/home  | UHURN Zvono

……………..

Rođena je i školovana u Zagrebu, studij za učitelje završila je na Učiteljskom fakultetu u Zagrebu. Svih je godina (točnije 23) bila zaposlena u zagrebačkoj Osnovnoj školi Augusta Šenoe. Mentorica je na metodičkim vježbama za studente UFZG-a. Trenerica je i e-mentorica mnogim učiteljima u području korištenja IKT-a u nastavi. Sudjelovala je kao „kritički prijatelj” u izradi Nacionalnoga kurikuluma. Promovirana je u učiteljicu mentoricu.

Objavljuje stručne radove i članke, izlaže na međunarodnim i državnim stručno-znanstvenim skupovima te stalno sudjeluje u profesionalnom usavršavanju svojih kolegica i kolega u Hrvatskoj i izvan nje. Profesionalni rad nastavlja od rujna 2016. u Osnovnoj školi Sveta Nedelja, a daljnju edukaciju i usavršavanje usmjerava prema svim učiteljima koji su spremni za izazov poučavanja učenika 21. stoljeća. Kolumnistica je Školskog portala od siječnja 2015.

………..

Kolumna je utemeljena na osobnom iskustvu i gledištima kolumnista i ne mora izražavati mišljenja uredništva Školskog portala i Školske knjige.